لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

فیس بوک به بورس می رود


تصميم رسمی فيس بوک برای عرضه سهام خود به بازار توجه فراوانی به خود جلب کرده است. فيس بوک اميدوار است بخشی از سهام اين موسسه را به بهای پنج ميليارد دلار به فروش برساند که در نوع خود بزرگترين عرضه سهام يک موسسه فن آوری جديد در بازار سهام آمريکا خواهد بود.
« مارک زاکربرگ » بنيانگذار و از صاحبان عمده اين موسسه ، روز چهارشنبه با تنظيم سند رسمی مربوط به فروش سهام فيس بوک برای اولين بار جزييات مالی مربوط به فعاليت های آن را از هشت سال پيش و تاسيس آن در يک خوابگاه دانشجويی را تشريح کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، مارک زاکربرگ در بخشی از اين سند خطاب به خريداران سهام فيس بوک می نويسد:« که در اساس قرار نبود که به يک شرکت مالی بدل شود. رسالت آن اجتماعی و ايجاد امکانات برای برای برقراری ارتباطات آزادانه تر در سطح جهان بود.» وی در بخش ديگری از اين سند خاطر نشان می کند که هنوز هم نياز و فرصت بزرگی برای مرتبط ساختن مردم جهان و ايجاد امکان برای انعکاس صدای آنها وجود دارد.
فيس بوک قرار است با حروف اختصاری FB در بازار سهام آمريکا ثبت شود ولی هنوز تاريخ دقيقی برای عرضه اين سهام اعلام نشده است. کارشناسان فن آوری و بازار اينترنت می گويند بعيد است که فروش سهام فيس بوک روی جزييات استفاده کاربران از اين شبکه تاثير بگذارد. ولی مسلما پولی که از اين طريق در اختيار فيس بوک قرار خواهد گرفت بر توان نوآوری و رقابت اين موسسه خواهد افزود.
خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند که مبلغ پنج ميليارد دلار بزرگترين رقمی است که يک موسسه فن آوری و ارتباطات کامپيوتری توانسته است با فروش سهام خود به دست آورد. به عنوان مثال گوگل در سال ۲۰۰۴ توانست حدود يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار از محل فروش سهام خود کسب کند.
طبق ارزيابی های موسسات مالی، ميزان سود خالص فيس بوک در طول سال ۲۰۱۱ به نسبت سال قبل از آن تقريبا دو برابر شده و از رقم ۳۷۰ ميليون دلار به ۶۷۰ ميليون دلار افزايش يافت. کل فروش فيس بوک در سال ۲۰۱۱ حدود سه ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار بوده که بخش اعظم آن از محل فروش تبليغات بوده است.
اکثر کارشناسان معتقدند که موسسه فيس بوک بسيار سودآورتر از آن حدی است که بازار مالی آمريکا تصور می کرده است. فيس بوک در کل جهان منهای شش کشور، گسترده ترين شبکه اجتماعی است. در حال حاضر حدود ۸۵۰ ميليون مشترک دارد که نيمی از آنها هر روز از اين شبکه استفاده می کنند.
ارزش مالی فيس بوک رقمی بين ۷۵ تا ۱۰۰ ميليارد دلار تخمين زده شده است. با يک چنين ارزشی فيس بوک در رديف شرکت هايی مثل « مک دونالد» با ارزش حدود ۱۰۱ ميليارد دلار ، ولی چند مقام پس از شرکت هايی نظير « اپل » به ارزش ۴۲۰ ميليارد و « گوگل» به ارزش ۱۹۰ ميليارد دلار قرار می گيرد.
مارک زاگربرگ که ثروت شخصی وی حدود ۱۷ ميليارد دلار تخمين زده می شود بزرگترين سهامدار فيس بوک است و ۵۷ از حق رای در مديريت اين موسسه را در اختيار دارد. با اين همه وی بالاترين حقوق را دريافت نمی کند.
حقوق « شرلی سندبرگ» که حدود چهار سال پيش از گوگل به فيس بوک جذب شد و هم اکنون مسئول اصلی امور اداری و عملياتی فيس بوک است در سال گذشته حدود ۳۰ ميليون دلار و حقوق « مارک شروئپفر» مسئول امور فنی و مهندسی فيس بوک نيز حدود ۲۴ ميليون دلار بوده است. در حاليکه حقوق و مزايای کامل مارک زاکر برگ يک ميليون و ۵۰۰ ميليون دلار است.
خبرگزاری فرانسه در پايان يادآوری می کند که احتمالا سهام فيس بوک از چند ماه ديگر در بازار سهام به فروش گذاشته خواهد شد ولی از روز چهارشنبه اعلام اين خبر هيجان فراوانی در بازار سهام آمريکا ايجاد کرده است.
XS
SM
MD
LG