لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

«جلوگيری از خودکشی با فيس بوک»


در حرکتی جديد شبکه اجتماعی فيس بوک از راه اندازی قابليتی خبر داده که قرار است از بروز خودکشی در ميان کاربران اين سايت جلوگيری کند.
به گزارش اسوشيتد پرس، روز سيزدهم دسامبر فيس بوک اعلام کرد که ازين پس آن دسته از کاربرانی که مطالبی با محتوای حاکی از علائم افسردگی و نگران کننده قرار دهند، به مجرد ارسال گزارش توسط يکی از دوستان فرد انتحاری، در تماس با مشاورين روانشناس قرار خواهند گرفت.
بر اين اساس شيوه عملکرد سيستم مشاوره فيس بوکی به اين ترتيب است که کاربر افسرده به صورت خودکار وارد يک جلسه پيام فوری، «چت»، می شود و بلافاصله کمک های لازم را به صورت ناشناس دريافت می کند.
به نظر می رسد تصميم جديد فيس بوک با هدف کاهش تعداد خودکشی ها در جامعه آمريکا برنامه ريزی شده باشد، جايی که بنابر آمار حدود ۱۰۰ نفر به طور روزانه دست به خودکشی می زنند. ويژگی اصلی اين سيستم ناشناس بودن آن و نيز استفاده از روش «چت» عنوان شده است.

ليديا برنيک، معاون پروژه ملی پيشگيری از خودکشی در آمريکا، با اشاره به اين ويژگی تأکيد می کند: «از اشخاص بسياری شنيده ايم که خيلی مايل بوده اند با کسی راجع به مشکل شان صحبت کنند اما، در عين حال، دوست نداشته اند که از تلفنی حرف بزنند، اين روش (استفاده از چت) برای چنين افرادی بهترين گزينه است.»
در سال های اخير، و با افزايش روزافزون شمار کاربران فيس بوک¬ - که از مرز ۸۰۰ ميليون نيز فراتر رفته است – ديده شده که افراد در شرف خودکشی آخرين جملات زندگی خود را بر روی صفحه فيس بوک شان قرار داده اند.

در يکی از مواردی که سر و صدای زيادی به پا کرد، تايلر کلمنتی، دانشجوی سال اول دانشگاه راتگرز، پس از اينکه هم اتاقی اش به صورت پنهانی از رابطه او با يک مرد ديگر فيلم برداری کرده بود، خود را از پل جورج واشينگتن به پايين پرت کرد. آخرين جمله فيس بوک کلمنتی از اين قرار بود: «پرش از پل جِی. دَبليو.، ببخشيد.» يک ماه پيش هم مردی در ايالت کاليفرنيا پس از اينکه جمله ای انتحاری بر روی صفحه فيس بوک خود نوشت همسر خود و خانواده او را به قتل رساند و در نهايت نيز به زندگی خود پايان داد.
برای پيشگيری از وقايعی اينچنينی است که فيس بوک قابليت فوق را به مجموعه خدماتش افزوده است. شيوه دقيق عملکرد سيستم به اين شکل است:
يک کاربر جمله انتحاری را بر روی صفحه دوست خود می بيند و دکمه «گزارش» را فشار می دهد، با فشار دکمه کاربر به پرسش هايی درباره ماهيت جمله گزارش شده، پاسخ می دهد که آيا «خشونت آميز»، «تهديد آميز»، «تنفر آميز» يا حاکی از «رفتار صدمه زننده» است.

در صورتی که گزينه آخر، رفتار صدمه زننده، انتخاب شده باشد ، تيم بررسی فيس بوک صحت گزارش را ارزيابی می کنند و گزارش را برای پروژه پيشگيری از خودکشی ارسال می کنند. در همين حال و به محض اطمينان از صحت گزارش يک رايانامه (ايميل) برای شخص انتحاری فرستاده می شود که حاوی شماره تلفن مشاور و يک لينک آغاز کننده جلسه مشاوره «چت» خواهد بود.
در نهايت تصميم با دريافت کننده نامه است که پاسخ بدهد يا خير.
XS
SM
MD
LG