لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

۱۰ سال زندان برای فروشنده بمب ياب تقلبی به عراق، ايران و چند کشور ديگر


جيمز مک کورميک
جيمز مک کورميک
روز پنجشنبه، دوم ماه مه، يک کلاهبردار بريتانيايی به نام «جيمز مک کورميک» که ميليون ها دلار از فروش بمب ياب های تقلبی به سازمان ملل،عراق، ايران، ليبی سود کرده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

به گزارش اينديپندنت، قاضی دادگاه گفته است «خون بيگناهان به گردن مک کورميک است.»

این کلاهبردار بریتانیایی با ادعای ساخت دستگاه پيچيده فوق پيشرفته ای که توانايی شناسايی مقادير ناچيز مواد منفجره، مواد مخدر، عاج فيل و حتی پول نقد را دارد، ميليون ها پوند به جيب زده و نيروهای امنيتی و دولت های بسياری را برای خريد اين کالای تقلبی فريب داده است‪.‬

در ميان خريداران اين دستگاه بمب ياب تقلبی نام کشورهايی از جمله عراق، ايران، ليبی، چين، سوريه، اردن، عربستان سعودی، تایلند، گرجستان و مکزيک به چشم می خورد.

جزئیات بیشتری در مورد تعداد و چگونگی فروش این دستگاه تقلبی به ایران منتشر نشده است.

برخی از اين دستگاه ها نيز سر از ايالات متحده، کانادا، ژاپن و بلژيک يافت می شوند. از ديگر مشتريان بخت برگشته اين محصول می توان به يک آژانس سازمان ملل و هتلی لوکس در لبنان اشاره کرد.

روزنامه گاردين پيشتر در مورد اين کلاهبرداری خطرناک نوشته بود: اين دستگاه که متشکل از يک آنتن بلند چرخان و دسته ای پلاستيکی است شباهت زيادی به محصولی به نام «توپ ياب گُلف» دارد که به قيمت تنها ۲۰ دلار فروخته می شود، در حاليکه نوع تغيير يافته همين محصول توسط «جيم مک کورميک» به عنوان بمب ياب به مبلغ هر دستگاه ۷۰۰۰ دلار به فروش رفته است.
گزارش ها حاکی است، در جريان محاکمه شش هفته ای اين کلاهبردار ميليونر وی همچنان از عملکرد بمب ياب خود دفاع می کرد تا آنکه يک دانشمند متخصص در برابر هيئت منصفه شهادت داده بود که آنتن حسگر دستگاه بمب ياب به لحاظ عملکرد «تفاوتی با يک ميخ ۹ اينچی ندارد.»

دستگاه فروشی اين تاجر سودجو در مراحل اوليه تنها با افزودن يک برچسب بر روی دستگاه های توپ ياب به مشتری عرضه می شد، تا اينکه در نسل های بعدی آن، مک کورميک تغييراتی را در ظاهر «بمب ياب» فروشی خود ايجاد و آن را در جعبه های حمل فلزی و محکم پليکان - شبيه به جعبه ديگر محصولات کيفيت بالای نظامی - به خريداران عرضه می کرد.

اين کلاهبردار ۵۷ ساله، برای موجه جلوه دادن کسب و کار خود ادعا می کرد که شرکتش، موسوم به «ای تی اس سی»، چهار آزمايشگاه در رومانی و دو آزمايشگاه در بريتانيا دارد، که هر کدام از آنها جهت حفظ رمز فن آوری انحصاری به کار گرفته شده در اين حسگرها، «به صورت مخفيانه» به فعاليت خود ادامه می دهند.

بر اين اساس، تنها در يک مورد معامله فروش بمب ياب تقلبی با کشور عراق، «قراردادی ۸۵ ميليون دلاری» منعقد شد و پُست های بازرسی نيروهای امنيتی عراقی به دستگاهی مجهز شدند که به يک اسباب بازی شبيه تر بود تا ابزاری نظامی-امنيتی پيشرفته. گاردين تصريح می کند که بر اساس اظهار نظر کارشناسان، از زمان آغاز فروش اين دستگاه به نيروهای عراقی تا زمان لو رفتن ماجرا توسط يکی از عراقی های دخيل در معاملات صورت گرفته، صدها نفر در اثر انفجار بمب های کشف نشده جان خود را از دست داده اند.

گاردين در ادامه به نقل از منبعی عراقی که نامش فاش نشده، می افزايد فساد دولتی در ميان مسؤولان عراقی موجب شد در مجموع حدود ۶۰۰۰ دستگاه از بمب ياب تقلبی مک کورميک به اين کشور صادر شده و در خط مقدم دستگاه دفاع دولتی عليه خودروهای بمب گذاری شده و بمب گذاران انتحاری به کار گرفته شود. بعد از گذشت چندين سال اکنون معلوم شده چرا، برای مثال، يک کاميون مملو از مواد منفجره بعد از عبور از ۲۳ ايستگاه بازرسی در بغداد، حتی يک بار هم شک مأموران را برنينگيخت.

گزارش ها حاکی است، در جريان محاکمه شش هفته ای اين کلاهبردار ميليونر وی همچنان از عملکرد بمب ياب خود دفاع می کرد تا آنکه يک دانشمند متخصص در برابر هيئت منصفه شهادت داده بود که آنتن حسگر دستگاه بمب ياب به لحاظ عملکرد «تفاوتی با يک ميخ ۹ اينچی ندارد.»
XS
SM
MD
LG