لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

شرکت بابک فردوسی در رژه مراسم سوگند اوباما به نمايندگی از «ناسا»


بابک فردوسی
بابک فردوسی
باراک اوباما، رئيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، روز دوشنبه، دوم بهمن، برای دومين بار طی مراسم ويژه ای سوگند رياست جمهوری را ادا خواهد کرد.

در چنين مناسبت هايی معمولاً مراسم باشکوهی برگزار می شود که طی آن از نيروهای نظامی و گروه های مختلف مردم در رژه ای در مقابل رئيس جمهوری و معاون اول وی به همراه همسرانشان و ميهمانان ويژه شرکت می کنند. امسال اين مراسم سه عضو تازه وارد از سازمان هوانوردی و فضايی ملی آمريکا، «ناسا»، خواهد داشت: بابک فردوسی، مدير پرواز ايرانی تبار مأموريت مريخ‌نورد «کنجکاوی» در کنار دو ماکت شبيه سازی شده مريخ نورد کنجکاوی و فضاپيمای «اوريون» در ابعاد واقعی.

به گزارش وب سايت «اسپيس»، که اخبار مربوط به دستاوردهای فضايی و سازمان ناسا را دنبال می کند، بابک فردوسی که قرار است امسال در مراسم رژه سوگند رياست جمهوری ايالات شرکت کند علاوه بر شغل خود در سازمان ناسا به واسطه مدل موی خاص تاج خروسی اش و علاقه کاربران اينترنتی يک شبه به پديده تبديل شد و تصويرش مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

اين مهندس جوان ايرانی تبار در بيانيه ای اعلام کرده «آنچه ما در ناسا انجام می دهيم و تمامی اين اکتشاف ها، تنها به قصد آموختن درباره سياره های ديگر نيست. هدف ما رسيدن به درک بهتری از سياره خودمان است. ناسا اين شانس را در اختيار ما گذاشته که به بيرون از دنيای پيرامون خود سفر کنيم بلکه بتوانيم از اين رهگذار لختی به پشت سرمان نگاهی بيندازيم و به عنوان گونه ای موجود زنده، به عنوان انسان، درباره خودمان بياموزيم. هيچ جای ديگری در اين دنيا وجود ندارد که بتوانيد چنين کاری را [به خوبی فضا] انجام دهيد.»

قرار است بابک فردوسی در کنار ماکت مريخ نورد کنجکاوی و فضاپيمای اوريون پيشاپيش کاروان سازمان ناسا در رژه مراسم سوگند رياست جمهوری شرکت کند.

مريخ نورد دو ميليارد و پانصد میلیون دلاری «کنجکاوی» [کيورياسيتی] ۵ ماه اوت سال گذشته ميلادی (برابر با ۱۵ مرداد ۱۳۹۱) طی عملياتی موفقيت آميز بر روی سطح کره مريخ - يا همان «بهرام»- فرود آمد تا مأموريت دو ساله خود را برای آزمايش درباره نشانه های وجود حيات ميکروبی در طول عمر سياره سرخ آغاز کند.

کپسول فضايی «اوريون» نيز نخستين فضاپيمای طراحی شده توسط سازمان ناسا از زمان آغاز به کار شاتل های فضايی دهه ۷۰ ميلادی به شمار می رود. اين فضاپيما مأموريت حمل فضانوردان به اعماق دورتری از فضا را برعهده دارد. سازمان هوانوردی و فضايی ملی آمريکا اميدوار است طراحی و ساخت فضاپيمای «اوريون» مقدمه ای باشد برای سفرهای انسانی به سيارک ها، ماه و حتی مريخ.

علاوه بر شرکت نمايندگان ناسا در رژه، اين سازمان به افتخار مراسم سوگند رياست جمهوری يک برنامه تحت عنوان «مهمانی ستاره» نيز برای روز ۱۹ ژانويه (۱ بهمن) ترتيب داده و تلسکوپ های متعددی را در فضای بيرون افلاک نمای «ديويد براون» تعبيه کرده است تا علاقه مندان بتوانند به تماشای آسمان بپردازند و از نزديک با دانشمندان اين سازمان صحبت کنند.
XS
SM
MD
LG