لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

فيفا قبول کرد؛ حالا رضايت اکبرآبادی مانده است


حجابی برای ورزشکاران، طرحی از الهام سید جواد، طراح کانادایی
حجابی برای ورزشکاران، طرحی از الهام سید جواد، طراح کانادایی

مجمع بين‌المللی قانونگذاری فوتبال، قانون ممنوعيت استفاده از حجاب در رقابت های رسمی اين رشته ورزشی را لغو کرد.

اين تصميم اما به معنای رفع موانع از حضور دختران ايرانی در ميادين رسمی نيست. تيم فوتبال دختران ايران همچنان می تواند با هرگونه پوشش در رقابت های غير رسمی مانند بازی های غرب آسيا حضور يابد.

اما حضور در مسابقات رسمی، منوط به رضايت معاونت زنان وزارت ورزش جمهوری اسلامی ايران در محو يقه هايی است که فيفا برای سلامتی بازيکنان، مضر می داند. مرضيه تکه اکبرآبادی اما همچنان با نمايان شدن گلوی بازيکنان تيم ملی ايران موافق نيست.

قوانين مصوب مجمع قانون گذاری

هشت عضو مجمع در جلسه‌ ای که برای تصميم‌گيری درباره تکنولوژی خط دروازه و استفاده از حجاب برگزار شد، هر دو قانون را با موافقت تمام اعضا به تصويب رساندند.

استفاده از تکنولوژی خط دروازه، برای نخستين‌بار در پايان سال ۲۰۱۲ و در جام باشگاه‌های جهان به ميزبانی ژاپن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مجمع بين‌المللی قانونگذاری فوتبال متشکل از چهار عضو حاضر در فيفا و چهار عضو از انجمن‌های فوتبال بريتانيا است. اين مجمع تصميم گرفته قانون ممنوعيت استفاده از حجاب برای فوتباليست‌های زن مسلمان که در سال ۲۰۰۷ تصويب شده بود را لغو کند.

اين تصميم پس از حمايت وليعهد اردن (نايب رييس فيفا) و با موافقت هشت عضو اين مجمع اتخاذ شد. قرار است پس از آزمون‌های بيشتر در تاريخ دوم جولای، يازدهم تير ۱۳۹۱ تصميم نهايی درباره آن گرفته شود.

نايب رييس اردنی فيفا درباره تصويب اين قانون گفت: «خيلی خوشحالم که با اين قانون زنان مسلمان قادر هستند با پوشش کامل وارد مسابقات شوند. مطمئن هستم پس از اينکه تصميم قطعی در نشست IFAB اتخاذ شود، ما شاهد خواهيم بود که بسياری از بازيکنان با خوشحالی به زمين باز می‌گردند.»

ماجرای حذف تيم دختران ايران در کشور او رخ داد. وقتی ناظر فيفا با رقابت بازيکنان ايران موافقت نکرد، برخی بازيکنان اردن نيز همراه با رقبای ايرانی شان می گريستند.
سازمان ملل متحد از جمله حاميان لغو قانون پيشين بود. قبل از تشکيل اين جلسه،
ويلفرد لمکه مشاور ويژه دبيرکل سازمان ملل در نامه ای به رييس فدراسيون جهانی فوتبال، خواستار موافقت فيفا با حضور فوتباليست های زن محجبه شده بود.

تيم ملی فوتبال زنان ايران تنها تيمی است که به خاطر قوانين جمهوری اسلامی و اجبار در استفاده از پوشش، فرصت حضور در مرحله دوم رقابت های مقدماتی المپيک لندن را از دست داد.

پس از ممانعت ناظر فيفا از شروع بازی ايران با اردن، نتيجه مسابقه ۳-۰ به سود اردن اعلام شد. ايران از ناظر بحرينی به فيفا شکايت کرد. اما فدراسيون جهانی فوتبال اعلام کرد که تصميم ناظر بازی برای ممانعت از انجام مسابقه، قانونی بوده است.

فاطمه آليا عضو فراکسيون زنان مجلس، علت تصميم فيفا را «انگيزه‌های غرض‌ورزانه نسبت به نظام و ترس از مستولی شدن انقلاب اسلامی» دانست.

آيا اکبرآبادی می پذيرد؟

تير ۱۳۸۹ وقتی تيم ملی دختران ايران عازم المپيک نوجوانان در سنگاپور بود، فدراسيون فوتبال ايران موافقت فيفا را برای استفاده از لباس های طراحی شده اين فدراسيون جلب کرد.
در آخرين جلسه تمرينی و پيش از اعزام، مرضيه تکه اکبرآبادی معاون بانوان سازمان تربيت بدنی وقت که حالا به وزارتخانه تبديل شده، در مراسم رونمايی از لباس جديد و مورد تاييد فيفا در آکادمی فوتبال حاضر شد.

خانم اکبرآبادی اما ناگهان در عين ناباوری علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال و دکتر عليزاده رييس آکادمی در حالی که به شدت ناراحت بود به حالت قهر، محل تمرينات تيم ملی را ترک کرد و گفت که فدراسيون بايد برای اين پوشش پاسخگو باشد.

او درباره قهر خود به سايت خبرآنلاين گفت: «تلاش ما اين است تا بانوان به مسابقات اعزام شوند اما نه به هر قيمتی. ما در چارچوب ارزش های نظام جمهوری اسلامی تمام همت خود را انجام می دهيم اما هرگز پا روی ارزش های خود نمی گذاريم.»

به اين ترتيب، ايران پا روی توافق پيشين با فيفا گذاشت و با لباس های ديگری عازم سنگاپور شد که باعث عصبانيت سپ بلاتر رييس فيفا شد. او حتی تصميم به اخراج ايران از رقابت ها گرفته بود.

در رقابت های مقدماتی المپيک هم ممانعت ناظر فيفا از انجام مسابقه نه به دليل حجاب، بلکه به خطر افتادن سلامتی بازيکنان با پوشش کامل گردن بود که مغاير با مقررات فيفا است.
مرضيه شجاعی نيز در توضيح وقايع روز مسابقه ايران و اردن گفت که مسئول فنی مسابقات از ورزشکاران ايرانی خواسته بود، يقه اسکی افزوده به لباسشان را بردارند.
مرضيه تکه اکبرآبادی با نمايان شدن گلوی بازيکنان موافق نيست. حالا فيفا با حجاب موافقت کرده اما منع استفاده از هرگونه پوشش که سلامتی بازيکنان را به خطر بياندازد، همچنان به قوت پيشين است.

قانون منع «پوشش کامل گردن» تفاوتی بين فوتباليست های زن و مرد يا مسلمان و غير مسلمان قائل نيست. بازيکنانی مثل کارلوس ته وز ستاره فوتبال آرژانتين و سمير نصری از منچستر‌سيتی، شال های مخصوصی را دور گردن خود می پيچيدند که با تصميم فيفا، مثل استفاده از انگشتر و اجسام فلزی، منع قانونی پيدا کرد.

در صورتی که مرضيه اکبرآبادی معاونت امور زنان در وزارت ورزش همچنان بر موضع پيشين خود بماند، حتی موافقت فيفا با حضور زنان ايران در ميادين بين المللی نيز به معنای برطرف شدن موانع از پيش روی دختران پابه توپ ايرانی نخواهد بود.

واکنش کنفدراسيون آسيا

در مجمع قانونگذاری، پيشنهاد فيفا برای تعويض چهارم در صورت کشيده شدن بازی به دو وقت اضافی ۱۵ دقيقه ای به تصويب اعضا نرسيد.

اما پيشنهاد استفاده از اسپری رنگی محو شونده برای تعيين محل دقيق استقرار ديوار دفاعی در ضربات ايستگاهی تصويب شد. علت اعمال اين قانون، تمايل هميشگی بازيکنان مستقر در ديوار دفاعی برای پيشروی از نقطه ای است که داور تعيين می کند.
ژانگ جی لونگ رييس AFC از تصميم تحاديه بورد بين المللی فوتبال که بالاترين مرجع قانونگذاری در فوتبال جهان است، در خصوص موافقت با حجاب برای بانوان فوتباليست استقبال کرد.

جی لونگ در اين باره گفت: از مسئولان اين جلسه برای اتخاذ تصميم صحيح تشکر می‌کنم. اين رأی مثبت، موانع را از پيش روی بانوان فوتباليست برخواهد داشت و بازيکنان بيشتری را به فوتبال تشويق می‌کند. همچنين نشان می‌دهد که فيفا و قانونگذاران آن در همگانی کردن فوتبال برای تمام مردم دنيا جديت ويژه ای به خرج می دهند.

او با سپاس از وليعهد اردن ادامه داد: علی بن الحسين شايسته تبريکات قلبی من است که در اين جلسه از طرف تمام بانوان فوتباليست محجبه حضور يافت و مسئولان فيفا را متقاعد کرد تا ممنوعيت استفاده از حجاب را لغو کنند. رييس کنفدراسيون فوتبال آسيا از سپ بلاتر رئيس فيفا هم قدردانی کرد.

XS
SM
MD
LG