لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

فيشر: عملیات نظامی علیه ایران، محور مذاکرات بوش در اسرائیل بود


یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه سابق آلمان. (عکس:EPA)
یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه سابق آلمان. (عکس:EPA)

یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه سابق آلمان، در مصاحبه ای با رادیو فردا می گوید که محور اصلی دیدار رییس جمهوری آمریکا از اسرائیل، موضوع ایران و عملیات نظامی علیه این کشور تا پیش از پایان ریاست جمهوری جرج بوش بود.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در اواخر اردیبهشت ماه امسال، به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل، به این کشور سفر کرد و ایران را «تهدیدی جدی» برای امنیت جهان دانست.


  • من نمی فهمم چرا ایران پیشنهاد دریافت مدرن ترین رآکتورهای آب سبک را رد می کند، مدرن ترین، نه راکتور روسی بلکه راکتورهای ساخت شرکت های ژنرال الکتریک و فرآماتوم.
یوشکا فیشر، وزیر سابق امور خارجه آلمان، در گفت و گو با راديو فردا


آقای بوش در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت:«اگر ما به ايران به عنوان بزرگ ترين حامی تروريسم، اجازه دهيم که به سلاح اتمی دست يابد، به نسل های آينده خيانتی نابخشودنی کرده ايم.»


وی افزود: «به خاطرصلح نبايد به ايران اجازه توليد سلاح هسته ای داده شود.»



مقامات آمریکایی بارها گفته اند که گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران همچنان بر روی میز است، ولی افزوده اند که هیچ نقشه ای در حال حاضر برای جمله به ایران ندارند.

آقای فیشر در گفت و گوی اختصاصی با راديو فردا افزود:« نه تنها اسرائیل، بلکه بیشتر کشورهای غربی و حتی بیشتر کشورهای عربی و حتی ترکیه هم بر این باورند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز نیست و اهداف نظامی را تعقیب می کند.»


آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل، ایران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد، ولی تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می داند.


وزیر امور خارجه سابق آلمان افزود: «من نمی فهمم چرا ایران پیشنهاد دریافت مدرن ترین رآکتورهای آب سبک را رد می کند، مدرن ترین، نه راکتور روسی بلکه راکتورهای ساخت شرکت های ژنرال الکتریک و فرآماتوم.»


وی افزود:« در صورتی که وضع به همین نحو پیش برود، اسرائيل موجودیت خود را در خطر می بیند و دست به یک اقدام عملی خواهد زد.»


دولت اسرائیل بارها گفته است که اجازه نخواهد داد تا ایران به بمب اتمی دست یابد چرا که ایران می تواند موجودیت این کشور را تهدید کند.


نمايندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس انرژی بین المللی اتمی نیز، از روز دوشنبه تا جمعه در نشست خود به طور ويژه، گزارش تازه آژانس را بررسی می کنند که در آن نسبت به امتناع ایران از ارائه اطلاعات لازم پیرامون برنامه اتمی اش ابراز «نگرانی جدی» شده است.


* مشروح گفت و گوی راديو فردا با يوشکا فيشر، روز سه شنبه ۱۴ خرداد ماه منتشر می شود.


XS
SM
MD
LG