لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

آزادی ماهیگیر فرانسوی پس از ۱۵ماه زندان در ایران


استفان لربيه(چپ) در دادگاهی در بندرعباس در ماه مارس.
استفان لربيه(چپ) در دادگاهی در بندرعباس در ماه مارس.

استفان لربيه، ماهيگير ۳۳ ساله فرانسوی، پس از ۱۵ماه زندان در ایران آزاد شد. وی به همراه دوست آلمانی اش در نوامبر سال ۲۰۰۵ در حوالی جزیره ابوموسی در خلیج فارس دستگیر شد.


به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، استفان لربيه ماهيگير فرانسوی که روز ۲۹ نوامبر ۲۰۰۵ از سوی نيروی دريايی ايران به اتهام ورود غير قانونی به حريم دريايی ايران در حوالی جزيره ابوموسی در خليج فارس دستگير شده بود، روز یکشنبه آزاد شد.


به نوشته این روزنامه فرانسوی، فيليپ دوسته بلازی، وزير خارجه فرانسه، روز يکشنبه خبر آزادی اين ماهگير فرانسوی را اعلام کرد و گفت که وی هم اکنون در سفارت فرانسه اقامت دارد.


وزارت خارجه آلمان نيز اميدواری کرد که دونالد کلاين نيز بزودی آزاد شود.


به گفته استفان لربيه، اواخر ۲۹ نوامبر ۲۰۰۵، وی به همراه دوست ۵۲ ساله آلمانی اش در حوالی ابوموسی با استفاده از نقشه امارات متحده عربی که اين جزيره را جزء خاک اين کشور معرفی می کند، بدون آگاهی از مناقشات موجود بر سر جزاير سه گانه، به اين منطقه برای ماهيگيری وارد شدند.


به گفته آقای لربیه، وی و دوستش در حالی که مشغول ماهیگیری بودند به محاصره نیروی دریایی ایران در آمدند. دادگاهی در ایران، اين دو نفر را که به جاسوسی متهم شده بودند، به ۱۸ ماه زندان محکوم کرد.


امارات متحده عربی مدعی است که ايران جزيره ابوموسی در خليج فارس را اشغال کرده است . ايران اين جزيره را جزء لاينفک خاک خود دانسته است.


تلاش های مقامات فرانسوی و آلمانی برای آزادی اين دو نفر به جايی نرسيد. روزنامه ليبراسيون، چاپ پاريس، در ۲۹ آوريل ۲۰۰۶ در مقاله ای، دستگيری اين دو نفر را مربوط به رويارويی مقامات اروپايی با ايران در مورد پرونده هسته ای اين کشور دانست.


آقای لربيه از جمله زندانيانی بوده که توسط آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، مورد عفو قرار گرفته است.


آزادی وی درست زمانی صورت می گیرد که نمايندگان ۵ عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل از جمله فرانسه، همراه با آلمان، روز دوشنبه هفتم اسفند ماه، قرار است در لندن درباره راه های متوقف کردن فعاليت های غنی سازی ارانيوم ايران گردهم آيند.


XS
SM
MD
LG