لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

پنج ميليون دلار برای پژوهش در مورد زندگی پس از مرگ


«بنياد جان تمپلتون» در آمريکا بودجه ای پنج ميليون دلاری را در اختيار يک استاد فلسفه قرار داده تا درمورد موضوع زندگی پس از مرگ تحقيق کند. از قرار معلوم در مدت اين تحقيقات دانشجويان مشتاق می توانند در کلاسهای درس اين پروفسور شرکت کنند.

« جان مارتين فيشر » استاد فلسفه در دانشگاه کاليفرنيا به سایت ياهو گفته است که وی در گذشته نيزدر رشته هايی نظير مرگ، ناميرايی و معنای حيات در دانشگاههای « يل » و « يو سی ال » تدريس کرده است.

وی افزود که در تحقيقات جديد وی و شاگردانش ديدگاههای دين باوران و دين ناباوران را در مورد مفهوم ناميرايی و جهان پس از مرگ بررسی خواهند کرد. يکی از محورهای مهم اين تحقيقات اين خواهد بود که آيا انسانها واقعا می خواهند برای هميشه زنده بمانند؟ در آن صورت آيا زندگی ابدی کسالت آور نخواهد بود؟ آيا چنين زندگی ای زيبايی، مفهوم و اضطرار خود را از دست نخواهد داد؟ آيا مرگ می تواند به زندگی معنا ببخشد؟

سايت ياهو به نقل از وب سايت دانشگاه کاليفرنيا می نويسد که تاکنون فرضيه ها و يا ادعاهای متعددی در مورد حيات پس از مرگ منتشر شده ولی هيچگاه تحقيقات علمی همه جانبه ای در اين مورد صورت نگرفته است.اين تحقيقات قرار است پديده های متفاوتی مثل مفهوم جهنم و بهشت، عالم برزخ و مفهوم سرنوشت را بررسی کند.

پنج ميليون دلار بالاترين رقمی است که تاکنون به اساتيد رشته علوم انسانی در دانشگاه کاليفرنيا و همينطور بالاترين رقمی است که فقط به يک پروفسور در تمام دانشگاههای آمريکا برای پروژه های تحقيقاتی اعطا شده است.

« جان مارتين فيشر» در بيانيه ای گفته است:« ما در بررسی و جمع آوری موارد موسوم به تجربه های نزديک به دوران مرگ دقت فراونی خواهيم کرد و بررسی خواهيم کرد که اين موارد نشانه های هر چند کوچک ولی قابل اتکايی از حالت مرگ هستند و يا توهم هايی است که تحت تاثير شرايط روحی و جسمی ويژه ای برخی از افراد دچار آن شده اند. نحوه برخورد ما با اين موارد براساس ديدگاه و آزمايش های علمی سخت گيرانه خواهد بود . به عنوان مثال ما قصد نداريم بودجه اين تحقيقات را در مورد ادعاهای مربوط به گروگانگيری افراد توسط موجودات فضايی به هدر دهيم.»

به گفته مقامات دانشگاه کاليفرنيا بخشی از اين وجه نقدی برای برگزاری دو کنفرانس علمی با هدف بررسی نتايج اين تحقيقات است که هدف آن تشخيص جنبه های حقيقی و ساختگی مربوط به مبحثی است که به طور کلی آن را جهان پس از مرگ می نامند.

اين تحقيقات که « پروژه ناميرايی » نامگذاری شده از پژوهش و مقالات اساتيد و دانشگاهيان ارشد، دانشمندان ، فلاسفه و آثار مربوط به مطالعات دينی استفاده خواهد کرد. علاوه بر اين جنبه های فرهنگی و سنتی مربوط به مفهوم مرگ و زندگی پس از مرگ نيز بررسی خواهد شد. به عنوان مثال ميليونها نفر از مردم آمريکا جهان پس از مرگ را با مفهوم ديدن نوری در پايان يک تونل طولانی توصيف می کنند در حاليکه مردم ژاپن اين مفهوم را با تصوير فردی که مشغول باغبانی است، توصيف می کنند.

پرفسور فيشر افزود که در اين تحقيقات مفاهيمی نظير جهنم و بهشت ، نحوه حضور يا تبلور روح و جسم انسانها در شرايطی نظير بهشت و رابطه روح و جسم بررسی خواهد شد. علاوه بر اين رابطه بين اعتقاد به آخرت با رفتارهای اجتماعی و فردی انسانها نيز مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال آيا اعتقاد به نوعی آخرت و مجازات و پاداش نهفته در اين مفاهيم بر ميزان خطاکاری و ارتکاب به جرايم تاثير دارد و يا نه؟

سایت یاهو در پایان می افزاید به نظر می رسد که موضوعات اين تحقيقات می تواند برای بسياری از پژوهشگران و دانشجويان جالب باشد ولی اگر کسی به دنبال پاسخ به سئوال کليدی « وجود نوعی حيات پس از مرگ » است بايد تا پايان اين پروژه تحقيقی که سه سال طول خواهد کشيد، صبر کند.
XS
SM
MD
LG