لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

جاسوس افزار «فليم» خودکشی می کند


به گزارش شبکه خبری بی بی سی، طراحان و ارسال کنندگان جاسوس افزار « فليم » رمز يا راهنمايی را روی شبکه اينترنت منتشر کرده اند که با استفاده از آن می توان سيستم های کاميپوتری آلوده به اين ويروس را پاکسازی کرد.
يک موسسه ايمنی به نام « سيمانتک » با استفاده از شبکه های ساختگی که برای به کمين انداختن اين ويروس خلق کرده بود توانسته اين رمز يا راهنمای « خودکشی » جاسوس افزار « فليم» را دريافت کند.
چندی پيش و به دنبال تقاضای « موسسه ارتباطات بين المللی » وابسته به سازمان ملل متحد برای مبارزه با گسترش يک ويروس جاسوسی در شبکه های کامپيوتری کشورهای خاورميانه ، بد افزار « فليم » شناسايی شد. بررسی های اخير نشان می دهد که « فليم » جاسوس افزار بسيار پيچيده ای است و اطلاعاتی را نيز در مورد طراحان و ارسال کنندگان اين ويروس برملا کرده است.
موسسه ايمنی « سيمانتک » با به دام انداختن اين جاسوس افزار در يک شبکه ساختگی از کامپيوترهای خود توانسته است نحوه عملکرد اين ويروس را از نزديک بررسی کند. کارشناسان معتقدند که « فليم » يک حمله سايبری بسيار دقيق و پيچيده است و هدف آن سرقت اطلاعات حساس از کامپيوترها در کشورهای خاورميانه به خصوص ايران و اسرائيل بوده است.
شبکه خبری بی بی سی در ادامه گزارش خود می افزايد که موسسه ايمنی « سيمانتک » از چند روز پيش متوجه شد که بد افزار « فليم » پيامهای راهنمای جديدی را به کامپيوترهای آلوده به اين ويروس ارسال می کند. درحال حاضر به خاطر پاکسازی برخی از شبکه های کامپيوتری توسط شرکت های ايمنی، ويروس « فليم » به تمام شبکه هايی که قبلا آلوده شده بودند دسترسی ندارد.
موسسه ايمنی « سيمانتک » می گويد که « رمز خودکشی » که توسط « فليم » ارسال شده اين ويروس را به طور کامل از کامپيوترهای آلوده پاکسازی می کند. اين پاکسازی به شکلی صورت می گيرد که هيچ اثری از حمله اين بد افزار و تاثيرات آن در کامپيوترهای آلوده باقی نمی ماند. طبق ارزيابی کارشناسان ظاهرا اين رمز يا راهنمای « خودکشی » اوايل ماه مه تنظيم و پس از آن ارسال شده است.
به گفته کارشناسان ايمنی و رمز گشايان ويروسهای کامپيوتری جاسوس افزار « فليم » اولين بد افزاری است که از يک سيستم جديد برای نگارش برنامه ريزی استفاده می کند. اين سيستم جديد به « فليم » امکان می دهد که کدهای ديجيتالی را که به کمک آنها شيوع پيدا می کند جعل کند.
اين روش برای طراحی و انجام حملات سايبری اولين بار در سال ۲۰۰۸ شناخته شد ولی به نظر می رسد که خالقان « فليم » نمونه منحصر به فردی از اين سيستم را برای جاسوس افزار خود خلق کرده اند.

کارشناسان ارشد ايمنی کامپيوتر می گويند که خلق و طراحی اين سيستم نگارش برنامه ريزی مستلزم دانش و امکانات بسيار پيشرفته ای است. به همين خاطر بسياری معتقدند که خلق و شيوع جاسوس افزار « فليم » توسط يک دولت که امکانات و فن آوری بسيار پيشرفته ای دارد صورت گرفته است. ولی هنوز کاملا مشخص نيست که چه کشوری مسئول اين حملات سايبری است.
XS
SM
MD
LG