لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

صعود اروگوئه و مکزیک، حذف فرانسه و آفریقای جنوبی


استیون پینار زردپوش (آفریقای جنوبی) و ابو دیابی از فرانسه.
استیون پینار زردپوش (آفریقای جنوبی) و ابو دیابی از فرانسه.
اروگوئه با پيروزی يک بر صفر بر مکزيک به عنوان سرگروه روانه مرحله حذفی ۱۶ تيمی شد، ولی آفريقای جنوبی با وجود پيروزی دو بر يک بر فرانسه ده نفری از ادامه رقابت ها بازماند.

اروگوئه با اقتدار هفت امتيازی شد تا در مرحله يک هشتم با يکی از سه تيم آرژانتين، کره جنوبی و يا يونان بازی کند. مکزيک با امتياز مساوی (۴ امتياز) با آفريقای جنوبی به دليل تفاضل گل بهتر حريف تيم رده نخست گروه دوم شد که تا پيش از مسابقه های گروه دوم آرژانتين بود.

آفريقای جنوبی نخستين تيم ميزبانی است که در دور اول جام جهانی حذف می شود. ياران کارلوس پاريرا برزيلی برای شکست سه بر صفر از اروگوئه تاوان سنگينی پرداختند.

حذف زودهنگام نايب قهرمان جام جهانی

با کشمکش های درون اردويی فرانسه پس از شکست از مکزيک، تصور شکست نايب قهرمان دوره پيش جام جهانی از آفريقای جنوبی قابل پيش بينی بود. به ويژه که پس از ضربه کرنر ايشابالايا و ضربه سر بونگانی خومالو، فرانسه در دقيقه ۲۰ يک گل عقب افتاد و يوآن گورکوف در دقيقه ۲۷ به دليل ضربه به صورت مکبث سيبايا از زمين اخراج شد تا فرانسه ده نفری گل دوم را هم در دقيقه ۳۷ از گاتله گو مفلا بخورد.

فرانسه در نيمه دوم توانست با فرار و پاس عالی فرانک ريبری از راست و ضربه فلورن مولادا تازه نفس در دقيقه ۷۰ به اولين و آخرين گل خود در اين جام برسد. در اين نيمه آفريقای جنوبی برای افزودن به گلهايش برای صعود با همه توان حمله کرد، اما در گلزنی ديگر توفيقی نداشت.

برای آفريقای جنوبی و کارلوس آلبرتو پاريرا حذف زودهنگام از جام جهانی به دليل تفاضل گل بدتر در مقايسه با مکزيک بسيار دردناک بود.


اين مسابقه در ورزشگاه فری استيت شهر بلومفونتاين انجام شد و مفلا به عنوان بهترين بازيکن زمين انتخاب شد.

تک گل سوآرز برای پيشتازی اروگوئه

در ورزشگاه رويال بافه کونگ شهر روستن بورگ، اروگوئه در برابر تيم خردکننده فرانسه يک بازی عالی ارائه داد و با گل دقيقه ۴۳ ليوييس سوآرز، مهاجم تيم آژاکس آمستردام به پيروزی و به سه امتياز پيشتازی دست يافت.

اروگوئه پس از تساوی با فرانسه کمتر تصورمی کرد ما دو پيروزی پياپی سزاوارترين تيم برای ايستادن بر فراز همه تيمهای گروهش بايستد و قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ را به ته جدول بفرستد.

برای اروگوئه به عنوان قهرمان سالهای دور جام – ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ – شکست در برابر اروگوئه حتی می توانست به بهای حذف از رقابت ها تمام شود. از اين در برابر تيمی که چون خودش بی شکست و پر اميد بود با توپ پر به ميدان آمد و بيشترين اميدش به ديه گو فورلان، يکی از بزرگان اين جام تا پايان دور گروهی بود. اين در حالی بود که يک تساوی هم هر دو تيم را به دور ۱۶ تيمی روانه می کرد. مکزيک هم چون حريف منطقه جنوب قاره آمريکا با سودای پيروزی آمده بود چون دوست نداشت با احتمال رويارويی با آرژانتين رو به رو شود.

اروگوئه بدون گل خورده به دور دوم رفت. رکوردی که هلند هم می تواند با آن برابر کند. در طول تاريخ اين جام اين نخستين بار است که اروگوئه بدون گل خورده به دور دوم می رود.

دو تيم خوش نقش هر دو با روش ۳-۳-۴ با بازی دست زدند و تنها تغيير عمده حضور کائوتيمو بلانکو از شروع بازی در خط حمله مکزيک به جای کارلوس ولا، مهاجم مصدوم بود.

ورزشگاه مملو از هواخواهان تيم «ال تری» (مکزيک) بود که از ساعتها پيش از بازی برای پيروزی تيمشان آمده بودند و با امواج «اوله» از روی سکوها مردانشان را به پيش می خواندند.

در حالی که نگاه مکزيکی ها بيشتر متوجه فورلان بود، زنگ خطر از سوی سوآرز به صدا در آمد.

درست به هنگامی که به نظر می امد نيمه نخست بدون گل به پايان می رسد، لوييس سوآرز زهر خود را ريخت و مکزيکی ها را توان جبران آن تا پايان نبود. در دقيقه ۴۳ ادينسون کاوانی از راست گريخت و توپ را پيچ دار به سوی ديرک دوم فرستاد تا گلزن «سل وسته» (مکزيک) از فاصله نزديک با ضربه سر کار را تمام کند.

در اين هنگام آفريقای جنوبی دو بر صفر از فرانسه پيش بود و مکزيک نمی بايست گل ديگری بخورد. اما اروگوئه از شروع نيمه دوم بازی را با حالت تهاجمی ادامه داد تا مکزيک با کابوس حذف از جام دست به گريبان باشد. اما کم کم مکزيک خود را باز يافت و خط دفاعی اروگوئه را آزار داد، هرچند حملات آنان در بازی سوم گروهی هيچگاه به گل بدل نشد.
XS
SM
MD
LG