لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

علی آبادی: مسئله پخش تلويزيونی فوتبال حل شده است


محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس حمهوری. (عکس: ایلنا).
محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس حمهوری. (عکس: ایلنا).

در آخرين روز مهلت عقد قرارداد پخش تلويزيونی باشگاه های فوتبال ايران، رييس سازمان تربيت بدنی اعلام کرد که در جلسه اضطراری با رييس جمهوری اسلامی، مسئله حل شده است.


کنفدراسيون فوتبال آسيا تا روز اول اکتبر (دهم مهر) به باشگاه های آسيايی، از جمله ايران، مهلت داده بود که بايد شرايط حضور در ليگ حرفه ای فوتبال باشگاه های آسيا را فراهم آورند.


ايران به عنوان يکی از معتبرترين کشورهای صاحب فوتبال قاره در حل اين مساله با بحرانی رو به رو شده بود که طبق گفته علی کفاشيان، رييس فدراسيون، فوتبال ايران در آستانه محروميت از حضور در ليگ حرفه ای و حضور در ليگ باشگاه های آماتور آسيا قرار داشت.


در حالی که کشيده شدن اين مساله به شورای تشخيص مصلحت نظام و مجلس اسلامی بی نتيجه مانده بود، پس از جلسه اضطراری دوشنبه شب، که با حضور محمود احمدی نژاد، عزت الله ضرغامی، رييس صدا و سيمای جمهوری اسلامی و محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس حمهوری، برگزار شد، امضای قرارداد بين تلويزيون و فدراسيون فوتبال، ابتدا در يک برنامه ورزشی تلويزيونی و سپس از سوی خبرگزاری های داخلی اعلام شد.


آقای علی آبادی روز سه شنبه سی ام سپتامبر به خبرگزاری دانشجويان ايران، «ايسنا»، اعلام کرد که مدت قرارداد سه سال و مبلغ آن ۳۰ ميليارد تومان است.


کشمکش بر سر عقد قرارداد تلويزيونی تا آن جا پيش رفت که دو روز پيش از توافق، صدا و سيمای جمهوری اسلامی در اطلاعيه اعلام کرد که طبق دستور مجمع تشخيص مصلحت نظام، تلويزيون در پخش مسابقه های ورزشی از جمله فوتبال، ملزم به عقد قرارداد نيست.

در حالی که کليه شرايط حضور چهار تيم باشگاهی ايران – پرسپوليس، استقلال، سپاهان اصفهان و صبا باتری قم – بايد تا روز چهارشنبه به تاييد کنفدراسيون فوتبال آسيا برسد، رييس سازمان تربيت بدنی امضای قرارداد را در آينده نزديک اعلام کرد.


کشمکشی طولانی


کشمکش بر سر عقد قرارداد تلويزيونی تا آن جا پيش رفت که دو روز پيش از توافق، صدا و سيمای جمهوری اسلامی در اطلاعيه اعلام کرد که طبق دستور مجمع تشخيص مصلحت نظام، تلويزيون در پخش مسابقه های ورزشی از جمله فوتبال، ملزم به عقد قرارداد نيست.


اين اطلاعيه با واکنش شديد مسوولان رده بالای فدراسيون فوتبا ل روبه رو شد.


آقای علی آبادی در اعلام پايان کشمکش و الزام صدا و سيما به عقد قرارداد، به «ايسنا» همچنين گفت: خوشبختانه پس از بحث های فراوان و مسايلی که برخی ايجاد کرده بودند، سرانجام احمدی نژاد با «درايت » خود اين مشکل را برطرف کرد و مانع از اين شد که عدهای به هر نحو ممکن، اين مسأله را به خود منتسب کنند.


رييس سازمان تربيت بدنی از بردن نام آن عده خودداری کرد. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در اين مورد از قول علی آبادی نوشت: متاسفانه بعضا برخی از افراد در اين خصوص ، نگرش سياسی دارند و سعی می کنند با انعکاس مشکلات فوتبال، بيشتر خود را مطرح کنند.


در ابتدای سال ۲۰۰۸ کنفدراسيون فوتبال آسيا با در نظر گرفتن حد اکثر سهميه باشگاهی برای ايران (چهار تيم) حضور در ليگ قهرمانان باشگاه های آسيا از سال ۲۰۰۹ ميلادی را منوط بر داشتن حد اقل شرايط حرفه ای باشگاهی اعلام کرد که مهمترين آنها شامل ورزشگاه اختصاصی مجهز، حمايت کننده رسمی مالی (اسپانسر) و قرارداد پخش تلويزيونی می شد.


در اين راستا تنها ژاپن از همه شرايط برخوردار بود و کشورهايی چون کره جنوبی و عربستان نزديک به حد مورد نياز بودند.


اين مشکل در بيشتر کشورهای صاحب فوتبال قاره حل شد. اما ايران تا به امروز درگیر این مساله بوده است.


حدود يک ماه پيش فدراسيون فوتبال از بستن قرارداد با شبکه های عربی ياد کرد که اين مساله با مخالفت شديد دولتمردان اسلامی رو به رو شد، زيرا در ايران داشتن ماهواره منع قانونی دارد.


علی آبادی به خبرگزاری دانشجويان گفت که در جلسه حل مشکل عقد قرارداد برای پخش تلويزيونی، مدير عامل صدا و سيما مساله مشکل مالی اين سازمان برای عقد قرارداد را مطرح کرد که به گفته رييس جمهوری، دولت مشکلات مالی اين مسأله را حل کرده و به سازمان صدا وسيما در زمينه پرداخت کامل حق پخش کمک خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG