لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

دختران فوتبال ايران به دنبال کلاه مناسب اسلامی


تيم ملی دختران نوجوان زير ۱۵ سال ايران
تيم ملی دختران نوجوان زير ۱۵ سال ايران
تيم ملی دختران نوجوان زير ۱۵ سال ايران در المپيک نوجوانان در سنگاپور چهار بر دو مغلوب نوجوانان دختر ترکيه شد و پوشش جديد اسلامی آنان جنجال آفريد.

خبرگزاری دانشجويان ايران روز بعد در تهران اعلام کرد که «مسئولان فيفا از لباس ورزشکاران ايرانی راضی نيستند.»

در اين مسابقه سپ بلاتر رئيس فدراسيون بين المللی فوتبال، کيم، نايب رئيس کره‌ای فيفا، مسئولان کميته بين‌المللی المپيک و مسئولان کميته ملی المپيک ايران حضور داشتند.

ايسنا تماشاگران اين مسابقه را حدود سه هزار نفر اعلام کرده است و دختران ايران تا دقيقه ۷۰ دو بر يک پيش بودند. اما يادآور می شود «نکته بسيار مهم ‌تر اظهار ناراحتی سپ بلاتر نسبت به لباس دختران ايرانی بود.»

فريده شجاعی (نايب رئيس فدراسيون فوتبال ايران در امور بانوان) به همراه نماينده فيفا از صبح روز مسابقه در بازارهای سنگاپور به دنبال پوشش يا کلاه مناسبی برای سر بازيکنان بودند چرا که فيفا می‌گوید کلاهی که پيش از اين فدراسيون ايران به فيفا اعلام کرده، اين کلاهی نيست که بازيکنان در روز مسابقه قرار بود با آن بازی کنند.

در پی تهيه کلاه‌های جديد، بازی شروع شد اما به راحتی در حين رقابت می‌شد ناراحتی شديد بلاتر را از وضعيت موجود ديد. اين موضوع بويژه در زمانی مشخص بود که علی‌آبادی و افشارزاده به عنوان مسئولان کميته ملی المپيک ايران برای گفت‌وگو نزد او رفتند.

او در جريان رقابت به مسئولان ايرانی گفت: «بگذاريد در بين دو نيمه صحبت کنيم. آن هم با ناراحتی خاصی که در صورتش نمايان بود.»

در بين دو نيمه بلاتر، کيم، علی‌آبادی و افشارزاده به محل مخصوص پذيرايی رفتند. بلاتر که به شدت نسبت به لباس دختران فوتباليست ايران اعتراض می ‌کرد، در بين سخنان خود اعلام کرد: «اين لباس صورت خوشی برای شما در دنيا ندارد. برای ما هم مشکل‌‌ساز است.»

علی‌آبادی (رئيس پيشين سازمان تربيت بدنی و رئيس کنونی کميته ملی المپيک) و افشارزاده (دبير کميته ملی المپيک) نيز به ارائه‌ مطالبی در مورد قوانين «ايرانی» و اسلامی پرداخته و از اين نوع پوشش دفاع می ‌کردند. پس از صحبت‌های ۱۵ دقيقه‌ای مسئولان ايران با مسئولان فدراسيون بين‌المللی فوتبال در حالی که قرار بود نيمه دوم بازی برگزار نشود، سپ بلاتر اجازه‌ برگزاری نيمه دوم را داد.

منع دختران از بازی با همان کلاه در بازی با گينه

در ادامه اين ماجرا امروز جمعه به سرپرست کاروان ورزشی ايران و تيم ملی فوتبال نوجوانان اعلام شد که ورزشکاران دختر ايرانی نمی‌‌توانند با کلاه بازی اول در بازی دوم خود در برابر گينه نو حضور پيدا کنند.
آن‌ها بايد از همان کلاهی که در عکس برای فيفا ارسال کرده‌اند، استفاده کنند.

به گزارش وب‌سايت سنگاپورنيوز بازی‌های المپيک نوجوانان با مسابقه فوتبال دختران ايران و ترکيه به طور رسمی در پنجشنبه شب گشايش يافت و ترکيه چهار بر دو به پيروزی رسيد.
اين مسابقه در ورزشگاه جالان بسار انجام شد.

بنا بر اين گزارش دختران ايرانی به جای مقنعه‌های اسلامی با کلاه و پيراهن و شلوار سفيد بازی کردند که مورد موافقت فيفا قرار گرفته بود. دختران ترکيه‌ای در آغاز مسابقه با زدن يک گل در دقيقه ششم قدرت خود را نشان دادند.

گل دوم بازی خيلی سريع و در دقيقه چهاردهم به ثمر رسيد، با اين تفاوت که اين يکی در قطب ديگر زمين به ثمر رسيد و نتيجه را يک بر يک برابر کرد. در دقيقه شانزدهم، ايران به گل برتری هم رسيد.

نيمه نخست با برتری دو بر يک به پايان رسيد، اما در نيمه دوم خستگی و سنگينی پوشش در هوای گرم و مرطوب سنگاپور دختران ايرانی را از تحرک اوليه بازداشت و پس از اين که يک گل به تيم خودی نتيجه را برابر کرد، ترکيه با زدن دو گل ديگر تا پيروزی پيش رفت.

رقابت‌های فوتبال رده سنی زير ۱۵ سال در دو وقت ۴۰ دقيقه‌ای انجام می‌شود.

تيم ملی دختران ايران بعد از ظهر يکشنبه با تيم ملی نوجوانان دختر گينه نو بازی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رويترز سپ بلاتر، رئيس فدراسيون بين المللی فوتبال و زين‌الدين نوردين، رئيس فدراسيون فوتبال سنگاپور از تماشاگران اين بازی‌ها هستند.
XS
SM
MD
LG