لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

تصمیم تازه بریتانیا در عراق: «استراتژی خروج»


گیلن فورد ، نماینده حزب کارگر انگلستان در پارلمان اروپا ، و عضو کمیته فرعی دفاع و امنیت این پارلمان ، در مصاحبه ای با رادیو فردا، خروج نیروهای بریتانیایی از عراق را هم «تصمیم گیری استراتزیک» می داند و هم ناشی از فشار افکار عمومی بریتانیا.


وی می گوید: «مردم بریتانیا می خواهند استراتژی خروج نیروهای بریتانیایی را ببینند.»


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور در ماه پيش روی ميلادی، يک هزار و ۶۰۰ نفر از نيروهای نظامی اش را ازعراق، فراخواهد خواند.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای بلر اين سخنان را در پارلمان بريتانيا بيان کرد و تاکيد کرد که تعداد نيروهای نظامی بريتانيا در عراق، به پنج هزار و پانصد نفر کاهش خواهد يافت.


بریتانیا، مهمترین متحد ایالات متحده در حمله و اشغال عراق بوده و برخی در مورد تاثیر خروج این نیروها بر استراتژی نظامی آمریکا در عراق گمانه زنی می کنند.


آقای فورد معتقد است که خروج نیروهای بریتانیایی در حال حاضر مشکلی برای آمریکا ایجاد نمی کند ولی اگر این خروج تحت رهبری نخست وزیر دیگری ادامه پیدا کند مساله دیگری است.


روز چهارشنبه همزمان با اعلام خبر خروج نیروهای بریتانیایی از عراق کشور دانمارک نیز اعلام کرد که نیروهای خود را تا ماه آگوست از عراق خارج می کند.


در مورد تاثیر خروج نیروهای دانمارکی این نماینده پارلمان اروپا می گوید که خبر خروج نیروها از عراق بیشتر جنبه سیاسی دارد تا نظامی چون به جز آمریکا و بریتانیا، در واقع نیروی نظامی دیگری در عراق وجود ندارد.


برخی خروج نیروهای بریتانیایی از بصره و جنوب عراق را فرصتی برای افزایش نفوذ ایران می دانند.


گیلن فورد می گوید که وی نمی داند که نفوذ ایران افزایش پیدا می کند یا خیر؛ ولی اگر دولت بریتانیا چنین فکری می کرد نیروهای خود را از آن منطقه خارج نمی کرد.


XS
SM
MD
LG