لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

سرکوزی: ایران اتمی غیر قابل قبول است


نیکلا سرکوزی روز دوشنبه نخستین سخنرانی مهم خود درباره سیاست خارجی فرانسه را ایراد کرد.
نیکلا سرکوزی روز دوشنبه نخستین سخنرانی مهم خود درباره سیاست خارجی فرانسه را ایراد کرد.

نیکلا سرکوزی روز دوشنبه، ۲۷ اوت، اعلام کرد که برای من یک ایران اتمی غیر قابل قبول است و فرانسه مصمم است تا مانع دستیابی ایران به بمب اتمی شود.


نیکلا سرکوزی که در نخستین سخنرانی مهم خود درباره سیاست خارجی فرانسه سخن می گفت، افزود: فرانسه تمامی تلاش خود را می کند که ایران را متقاعد کند که می تواند امتیازات زیادی در صورت مذاکرات جدی با اروپا، آمریکا، روسیه و چین بدست آورد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سرکوزی در مورد بحران فلسطین و تسلط گروه اسلام گرای حماس بر نوار غزه گفت: فرانسه اجازه نخواهد داد تا در مناطق فلسطینی «حماسستان» ایجاد شود.


فرانسه تمامی تلاش خود را می کند که ایران را متقاعد کند که می تواند امتیازات زیادی در صورت مذاکرات جدی با اروپا، آمریکا، روسیه و چین بدست آورد.
نیکلا سرکوزی

وی در مورد بحران عراق نیز ابراز نظر کرد و خواستار ارائه یک جدول زمان بندی مشخصی برای خروج نیروهای خارجی از عراق شد.


رییس جمهوری فرانسه که در پاریس و در در برابر ۱۸۰ نفر از سفرای کشورهای مختلف سخن می گفت، اظهار داشت: «تنها راه حل برای بحران عراق سیاسی است و نه نظامی.»


نیکلا سرکوزی همچنین خواستار روابط دوستانه اروپایی قدرتمند با آمریکا شد و گفت: اروپایی قوی می تواند نقش مهمی در ایجاد نظم جهانی عادلانه تر و موثرتر ایفا کند.


وی اظهار داشت که فرانسه مخالف مذاکرات اروپا با ترکیه نیست ولی همچنان مخالف عضویت این کشور در اتحادیه اروپا است.


عذرخواهی از عراق


سخنان نیکلا سرکوزی درباره عراق چند ساعت پس از معذرت خواهی برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه این کشور از دولت عراق صورت می گیرد.


یک دولت اتحاد ملی باید در عراق تشکیل شود و فرانسه آماده است نقش میانجی را برای تشکیل چنین دولتی را ایفا کند.
وزیر امور خارجه فرانسه

برنارد کوشنر از اظهارت خود در گفت و گو با مجله آمریکایی نیوزویک که در آن خواستار استعفای نوری المالکی، نخست وزیر عراق شده بود معذرت خواهی کرد.


نوری المالکی روز یکشنبه به طور رسمی خواستار عذرخواهی دولت فرانسه شده بود.


آقای کوشنر به این مجله آمریکایی گفته بود:«من حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت و گویی تلفنی داشتم و گفتم گوش کنید: وی- نوری مالکی- باید تغییر کند.»


برنارد کوشنر گفت: اگر نخست وزیر عراق از من می خواهد که به دلیل دخالت در امور داخلی عراق معذرت خواهی کنم من این کار را می کنم.



وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه مقاله ای در روزنامه انگلیسی زبان هرالد تربیون چاپ کرده و بار دیگر اعلام کرد که یک دولت اتحاد ملی باید در عراق تشکیل شود و فرانسه آماده است نقش میانجی را برای تشکیل چنین دولتی را ایفا کند.


آقای کوشنر معتقد است فرانسه به دلیل تماس هایی که با جامعه عراق دارد و در حمله به عراق نقشی نداشته است لذا می تواند به تشکیل یک دولت اتحاد ملی در عراق کمک کند.


وی در این مقاله اضافه کرد که «هیچ راه حل نظامی برای بحران عراق وجود ندارد. راه حل عراق سیاسی است.»


وزیر امور خارجه فرانسه در اوایل ماه اوت برای گفت و گو با مقامات عراقی به بغداد سفر کرد.


اگر چه دولت فرانسه در سال ۲۰۰۳ از مخالفان سر سخت حمله آمریکا به عراق بود ولی برنارد کوشنر که از شخصیت های حزب سوسیالیت به شمار می رفت از حمله به این کشور حمایت کرد.


XS
SM
MD
LG