لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

پيشنهاد فرانسه: استفاده از «سلاح مطلق» عليه اقتصاد ايران


نیکلا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه
نیکلا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه
پيشنهاد فرانسه در مورد تحريم خريد نفت از جمهوری اسلامی واکنش هايی را در محافل بين المللی برانگيخته است. فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس، در گفتگو با راديو فردا به همين موضوع می پردازد.

در اعلاميه ای که دوشنبه از سوی دفتر رياست جمهوری فرانسه منتشر شد، پاريس از اعضای اتحاديه اروپا و ديگر متحدان غربی خود خواسته است خريد نفت از ايران را متوقف کنند. ايا، در مورد اين پيشنهاد فرانسه، اطلاعات تازه ای در پاريس منتشر شده است؟

پيشنهاد فرانسه در مورد قطع خريد نفت از ايران شديد ترين مجازات اقتصادی است که تا امروز از طرف قدرت های غربی عليه ايران پيشنهاد شده و رسانه های روز سه شنبه پاريس هم بر همين نکته تاکيد کرده اند.

بر پايه آخرين واکنش هايی که در فرانسه، در اينجا و آنجا منتشر شده، نيکلا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه نامه هايی در همين زمينه به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و همينطور رهبران اتحاديه اروپا و نخست وزيران کانادا و ژاپن نوشته و بر ضرورت واکنش سريع به آنچه در اين نامه ها خطر دستيابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی و امکان يک مسابقه تسليحاتی هسته ای در منطقه پيرامون ايران توصيف شده، تاکيد کرده است.

کاخ اليزه در اعلاميه خود نتايج اين وضعيت را هم برای ايران . هم برای جهان فاجعه آميز توصيف کرده است.

روزنامه «لوموند» چاپ پاريس در آخرين شماره خود به نقل از يک منبع نزديک به کاخ رياست جمهوری فرانسه می نويسد که با توجه به اهميت نفت در اقتصاد ايران، پيشنهاد فرانسه در مورد تحريم خريد نفت ايران از سوی شرکت های غربی، از لحاظ اقتصادی يک «سلاح مطلق» عليه جمهوری اسلامی است.
«لوموند» به نقل از همان منبع اضافه ميکند که اين آخرين مهلت است برای جلوگيری از وقوع اين خطر.

با توجه به اهميت نفت ايران برای بازار های جهانی، امکان اين که پيشنهاد فرانسه از پشتيبانی متحدان غربی اين کشور برخوردار بشود، چقدر است؟ آيا فرانسه خواهد توانست ديگر کشور های عضو اتحاديه اروپا را با خود همراه کند؟

پيشنهاد فرانسه در نشست آتی وزيران عضو اتحاديه اروپا، که اول دسامبر برگذار ميشود، بررسی خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش روز سه شنبه خود به صورت تلويحی ميگويد که هر چند ۲۷ عضو اتحاديه اروپا بر سر اعمال تحريم عليه فهرست تازه ای از شخصيت ها و شرکت های جمهوری اسلامی متفق القولند، ولی منع خريد نفت، که از سوی فرانسه عنوان شده، پيشنهادی بحث انگيز خواهد بود.

ايران کمی بيش از دو ميليون بشکه نفت در روز راهی بازار های جهانی ميکند و به گفته خبرگزاری فرانسه، ۳۳ در صد اين نفت صادراتی راهی اتحاديه اروپا ميشود.

در ميان کشور های غربی طبعا اين ترس وجود دارد که با خروج اين مقدار نفت از بازار جهانی، بهای اين کالا يکباره اوج بگيرد و ايران هم در اين وسط در آمد بيشتری به دست آورد.

در برابر استدلال کسانی که از خطر اوجگيری قيمت نفت، در صورت اعمال تحريم عليه نفت صادراتی ايران صحبت ميکنند، فرانسه چه دلايلی در اختيار دارد؟

بر پايه آنچه در رسانه های پاريس منتشر شده، به نظر ميرسد که فرانسوی ها بازگشت ليبی را پيش ميکشند، که احتمالا بيش از يک ميليون نفت را در مرحله فعلی دوباره به بازار جهانی نفت ميآورد.

از طرف ديگر گويا عربستان سعودی هم وعده داده است برای تامين نفت مورد نياز بازار، ظرفيت توليدی اضافی اش را به کار خواهد گرفت.

ورود اين مقدار نفت اضافی به بازار، از ديدگاه پاريس، مانع از آن خواهد شد که تب نفت بالا بگيرد.
XS
SM
MD
LG