لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

آغاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه


رای گیری در فرانسه
رای گیری در فرانسه

انتخابات رياست جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح اغاز شده است و طبق نظرسنجی ها فرانسوا اولاند، کانديدای سوسياليست و نيکولا سرکوزی، رئيس جمهور فرانسه، به دور بعدی انتخابات راه خواهند يافت.

۱۰ کانديدا در اين انتخابات شرکت کرده‌اند و اگر کانديدايی قادر به اخذ بيش از ۵۰ درصد از آرا نباشد، رای گيری با حضور دو کانديدای برتر به دور دوم کشيده می شود.

انتظار می‌رود که در این جدال انتخاباتی، رقابت بر سر جایگاه سوم میان مارین لوپن، از حزب راست افراطی «جبهه ملی» و ژان لوک ملانشون، از «جبهه چپ» که نظرات چپ راديکال دارد، صورت بگیرد.

ژان لوک ملانشون توانست با شعارهای چپ خود توجه بسياری از فرانسوی ها و رسانه های جهانی را از آن خود کند و به عنوان پديده اين انتخابات معرفی شود.

وی که خود انتظار ندارد به دور دوم انتخابات راه پیدا کند، از هواداران خود خواسته است که در دور دوم انتخابات به آقای اولاند رای دهند.

گزارش‌ها حاکی است که حدود ۴۴ ميليون و پانصد هزار نفر واجد شرايط رای دادن در اين انتخابات هستند.

آسوشيتدپرس می‌گوید مشکلات اقتصادی و بيکاری در فرانسه مهمترين مسائل رای دهندگان فرانسوی هستند.

بسياری از فرانسوی ها از عملکرد اقتصادی آقای سرکوزی ناراضی هستند. وی در انتخابات پنج سال پيش خود را رئيس جمهور قدرت خريد خوانده بود.

طبق نظرسنجی ها در دور دوم آقای اولاند با اختلاف قابل توجهی بر رئيس جمهور اين کشور پيروز خواهد شد.

در صورت پیروزی آقای اولاند در انتخابات فرانسه، وی پس از فرانسوا میتران، دومين رئيس جمهور سوسياليست در تاريخ فرانسه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG