لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

یاسوئو فوکودا نخست وزیر ژاپن شد


فوکودا متعهد شده است که ژاپن به عنوان متحد نزدیک ایالات متحده در مبارزه با تروریسم باقی بماند.
فوکودا متعهد شده است که ژاپن به عنوان متحد نزدیک ایالات متحده در مبارزه با تروریسم باقی بماند.

یاسوئو فوکودا، ۷۱ ساله، روز سه شنبه، ۲۵ سپتامبر، با اکثریت آرای نمایندگان مجلس سفلای ژاپن به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد.


آقای فوکودا که رهبر حزب حاکم «لیبرال دمکراتیک» است با کسب ۳۳۸ رای موافق نمایندگان مجلس سفلای این کشور، با اکثریتی قاطع، در مقابل ایچیرو اوزاوا، رهبر حزب «دمکراتیک ژاپن» به پیروزی رسید.



  • یاسوئو فوکودا که رهبر حزب حاکم «لیبرال دمکراتیک» است با کسب ۳۳۸ رای موافق نمایندگان مجلس سفلای این کشور، با اکثریتی قاطع، در مقابل ایچیرو اوزاوا، رهبر حزب «دمکراتیک ژاپن» به پیروزی رسید.

ایچیرو اوزاوا که فقط در مجلس سفلای ژاپن به ۱۱۷ رای دست یافته بود، موفق شد در مجلس علیای ژاپن که تحت کنترل اپوزیسیون است، در مقابل یاسوئو فوکودا به پیروزی دست یابد ولی طبق قوانین ژاپن رای مجلس سفلای ژاپن تعیین کننده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یاسوئو فوکودا که روز یکشنبه به عنوان رهبر حزب «لیبرال دمکراتیک» انتخاب شد، متعهد شد که ژاپن به عنوان متحد نزدیک ایالات متحده در مبارزه با تروریسم باقی بماند و روابط این کشور را با کشورهای آسیایی بهبود بخشد.


وی گفته است که تمامی سعی خود را به کار خواهد گرفت تا رای موافق نمایندگان مجلس ژاپن، برای گسترش فعالیت نیروی دریایی این کشور در اقیانوس هند، جهت حمایت از عملیات آمریکا در افغانستان جلب کند. حزب دمکراتیک ژاپن به شدت مخالف چنین تصمیم گیری است.


آقای فوکودا جانشین شینزو آبه، نخست وزیر سابق این کشور شد که پس از یک سال به طور رسمی روز سه شنبه از مقام خود استعفا داد.


نخست وزیر سابق ژاپن روز دوازدهم سپتامبر اعلام کرد که به دلیل بیماری خود تصمیم به استعفا گرفته است.


وی چند روز بعد از مردم ژاپن برای این که نتوانسته به انجام وظایفش عمل کند، عذر خواهی کرد.


آقای آبه در هفته های گذشته به دلیل رسوایی های مالی وزیران به شدت تحت فشار قرار داشت. چهار نفر از وزیران کابینه وی به دلیل رسوایی های مالی استعفا دادند و وزیر کشاورزی کابینه او نیز در ماه مه گذشته خودکشی کرد.


XS
SM
MD
LG