لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

نوذری: تا گاز وصل نشود با ترکمنستان مذاکره نمی کنيم


نوذری: ترکمنستان بايد ابتدا گاز را وصل کند و بعد برای مذاکره بيايد
نوذری: ترکمنستان بايد ابتدا گاز را وصل کند و بعد برای مذاکره بيايد

غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، روز يکشنبه، ۲۳ دی ماه، در حالی که گاز بسياری از شهرهای کشور قطع شده، اعلام کرد که «ترکمنستان بايد ابتدا گاز را وصل کند و بعد برای مذاکره بيايد.»


آقای نوذری به خبرگزاری نيمه رسمی فارس گفت: «اگر ترکمنستان به اين وضعيت ادامه دارد، ايران اعلام خواهد کرد که به گاز اين کشور احتياجی ندارد.»


ترکمنستان حدود دو هفته پيش، يعنی از هشتم دی ماه، صدور گاز به ايران را متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت امور خارجه ترکمنستان، روز يکشنبه اعلام کرد: «مشکلات فنی موجب توقف صدور گاز به ايران شده و خط لوله انتقال گاز به ايران احتياج به تعمير دارد.»


اين وزارتخانه در ضمن افزود که ايران به تعهدات مالی خود عمل نکرده و اين امر موجب شده که تعمير لوله انتقال گاز و حفاظت از آن با مشکلاتی روبرو شود.


«ترکمنستان به اين وضعيت ادامه دارد، ايران اعلام خواهد کرد که به گاز اين کشور احتياجی ندارد.»
نوذری، وزیر نفت ایران

ترکمنستان روزانه حدود ۲۳ ميليون متر مکعب گاز به ايران صادر می کرد. ترکمنستان سعی می کند قيمت گاز خود را بيش از بيش افزايش دهد. اين کشور خواستار دريافت ۱۴۰ دلار برای هر هزار متر مکعب است.


رويترز از خبرگزاری دولتی پرس تی وی نقل قول کرد که کمال دانشيار، رييس کميسيون انرژی مجلس ايران اعلام کرده است که ترکمنستان می خواهد قيمت گاز صادراتی به ايران را دو برابر افزايش دهد و تهران امکان دارد در اين مورد به نهادهای بين المللی شکايت کند.


آقای دانشيار افزود: «راه حل صحيح اين است که قيمت گاز افزايش يابد ولی نه به حدی که ترکمنستان می خواهد.»


ترکمنستان دومين توليد کننده گاز دنيا است و پنج درصد گاز مورد احتياج ايران را تامين می کند.


اين در حالی است که ايران پس از روسيه دارای دومين ذخيره گازی جهان است و در سال های گذشته تلاش کرده است تا با سرمايه گذاری در پروژه پارس جنوبی در عسلويه علاوه بر تامين نيازهای داخلی، بازارهای اروپا و شبه قاره هند را هدف قرار دهد.

ولی به دليل تحريم های بين المللی ناشی از بحران هسته ای جمهوری اسلامی و عدم سرمايه گذاری شرکت های خارجی در بخش نفت و گاز اين کشور، توسعه اين بخش حياتی از اقتصاد ايران راکد مانده است.


XS
SM
MD
LG