لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

ترکیه همچنان در انتظار گاز ایران است


ایران، روز دوشنبه، علی رغم وعده ای که به ترکیه داده بود، نتوانست صادرات گاز طبیعی به این کشور را از سر بگیرد.
ایران، روز دوشنبه، علی رغم وعده ای که به ترکیه داده بود، نتوانست صادرات گاز طبیعی به این کشور را از سر بگیرد.

ايران، روز دوشنبه، علی رغم وعده ای که به ترکيه داده بود، نتوانست صادرات گاز طبيعی به اين کشور را از سر بگيرد. از هفته گذشته صادرات گاز ايران به ترکيه قطع شده است.


رسانه های ترکيه به نقل از شرکت «بوتاش گاز» ترکيه، که طرف خريد گاز طبيعی از ايران است، می نويسند که اين شرکت از گاز طبيعی ايران قطع اميد کرده است.


از هفته گذشته، که صادرات روزانه، ۲۹ مليون متر مکعب گاز ايران به ترکيه کاملا قطع شد، مقامات ارشد ترکيه تلاش های زيادی را برای رفع بحران کمبود انرژی به عمل آورده اند.


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، پیشتر، به دنبال گفتگوی تلفنی با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، اعلام کرد: «من فکر می کنم حداکثر تا روز دوشنبه ايران به قول خود عمل کند و صادارت گاز را ازسر بگيرد. آنها (ايرانی ها) می گويند اين معضل به دليل سردی هوا روی داده و از وجود برخی مشکلات با ترکمنستان سخن می گويند. اما گفته اند حداکثر تا روز دوشنبه اين مشکلات را حل می کنند.»


رسانه های ترکيه به نقل از شرکت «بوتاش گاز» ترکيه، که طرف خريد گاز طبيعی از ايران است، می نويسند که اين شرکت از گاز طبيعی ايران قطع اميد کرده است.

رجب طيب اردوغان که در مادريد بسر می برد، روز دوشنبه، به خبرنگاران گفت: «با آقای احمدی نژاد هم گفتگو کردم. به من وعده دادند از امروز به ما گاز می دهند. اما طبق خبری که دريافت کرده ام هنوز نتوانسته اند تزريق گاز را از سر بگيرند.


ترکيه با بحران روبرو نيست


حلمی گولر، وزير انرژی ترکيه می گويد که با تدابيری که به مورد اجرا درآمده بحران گاز در اين کشور متوجه شهروندان نخواهد شد.


حلمی گولر گفت: «با هدف پشت سر نهادن اين مرحله سخت بدون آنکه مردم با سرما و کمبود انرژی مواجه شوند، تلاش می کنيم. بدين منظور تدابير جدی را در نظر گرفته ايم. فعاليت های ما در مرحله کشف و استفاده از منابع داخلی گاز طبيعی و نفت قرار دارد. همچنين برای انتقال گاز از مصر در تلاشيم. جدا از آن با عراق هم در حال مذاکره هستيم.»


به گزارش وزارت انرژی ترکيه، وارد کردن گاز از اوکراين از ۳۶.۵ مليون متر مکعب در روز به ۴۲ مليون متر مکعب افزايش يافته است.


صادرات گاز روسيه به ترکيه از ۳۶ به ۳۸ مليون متر مکعب رسيده است. خريد گاز از جمهوری آذربايجان، از ۸ به ۱۴ مليون متر مکعب افزايش پيدا کرده است.


در ضمن، روزانه از منابع ذخيره داخلی گاز هم ۱۵ مليون متر مکعب به شبکه گازرسانی کشور تزريق می شود.


علی رغم بحران قطع صادرات گاز ايران به ترکيه، که دومين تأمين کننده گاز اين کشور محسوب می شود، با تدابيری که وزارت انرژی ترکيه در نظر گرفته، در گاز رسانی به ۵۱ استان اين کشور که برای گرمازايی از سوخت گاز طبيعی استفاده می کنند، خلل ايجاد نشده است.


XS
SM
MD
LG