لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۸

تقاضای ۱.۵ ميليارد دلار بودجه اضافی برای واردات بنزين


برخی خبرگزاری ها ی داخلی ایران از مخالفت نمايندگان مجلس شورای اسلامی با لايحه متمم بودجه بنزين خبر داده اند.
برخی خبرگزاری ها ی داخلی ایران از مخالفت نمايندگان مجلس شورای اسلامی با لايحه متمم بودجه بنزين خبر داده اند.

نورالدين شهنازی زاده، مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ايران روزدوشنبه ۱۵ اکتبر اعلام کرد که دولت برای تامين بنزين در نيمه دوم سال جاری، نياز به يک ونيم ميليارد دلار بودجه اضافی برای واردات بنزين دارد .



به گزارش خبرگزاری های داخلی ايران، نورالدين شهنازی زاده اعلام کرد: «برای تامين کسری بودجه واردات بنزين يک ونيم ميليارد دلار و نفت گاز ۸۳۰ ميليون دلار تا پايان سال نياز داريم که به عنوان متمم بودجه در دولت در حال بررسی است.»



به گفته آقای شهنازی زاده درخواست اين بودجه به هيات دولت ارائه شده است .



در همين حال برخی خبرگزاری ها ی داخلی ایران از مخالفت نمايندگان مجلس شورای اسلامی با لايحه متمم بودجه بنزين خبر داده اند .



به گزارش روزنامه سرمایه، محمد رضا نعمت زاده مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران گفته است که «بودجه دو و نيم ميليارد دلاری واردات بنزين در سال ۱۳۸۶ تمام شده و اين شرکت از محل درآمدهای داخلی شرکت ملی نفت مجبور به تامين مالی واردات اين فرآورده شده و تا زمانی که تکليف لايحه بودجه واردات در مجلس تامين نشود، اين وضعيت ادامه خواهد يافت .»



به گفته او، سرپرست وزارت نفت و مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، مجوز موقتی را صادر کرده تا بر اساس آن به صورت موقت بنزين مورد نياز وارداتی کشور تامين شود .




«بودجه دو و نيم ميليارد دلاری واردات بنزين در سال ۱۳۸۶ تمام شده و اين شرکت از محل درآمدهای داخلی شرکت ملی نفت مجبور به تامين مالی واردات اين فرآورده شده است.» روزنامه سرمایه

به گفته ناظران داخلی ايران، بسياری از نمايندگان مجلس شورای اسلامی با پرداخت بودجه متمم واردات بنزين موافق نيستند و دولت محمود احمدی نژاد تلاش می کند تا قبل از ارائه اين لايحه به مجلس ، نظر مساعد نمايندگان مجلس را برای تصويب اين لايحه جلب کند.



برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، دولت محمود احمدی نژاد را متهم می کنند که با تاخير در اجرای طرح سهميه بندی بنزين موجب شده است که ميزان بودجه برای واردات بنزين بيش از پيش بينی های صورت گرفته شود .



به گفته تحليلگران اقتصادی، به تعبير نمايندگان مخالف اين لايحه، با پرداخت بودجه اضافی برای واردات سوخت در نيمه دوم سال،«طرح سهميه بندی بنزين به شکست خود يک قدم نزديک تر می شود .»



با اين حال سيد نورالدين شهنازی زاده اعلام کرد که از اجرای طرح سهميه بندی بنزين ميزان مصرف بنزين به طور ميانگين روزانه ۶۰ ميليون ليتر بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۵ درصد کاهش داشته است.


به گفته آقای شهنازی زاده، میزان تولید بنزین در نه پالایشگاه داخل کشور نیز حدود سه و نیم درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.


XS
SM
MD
LG