لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

مصر خروجی های مرزی با نوار غزه را بست


گذرگاه رفح در مرز میان مصر و نوار غزه در ۱۲ روز گذشته شاهد هجوم دهها هزار فلسطینی بود.
گذرگاه رفح در مرز میان مصر و نوار غزه در ۱۲ روز گذشته شاهد هجوم دهها هزار فلسطینی بود.

نيروهای امنيتی مصر روز يکشنبه، پس از ۱۲ روز که مرز اين کشور با نوار غزه برای ورود آزادانه فلسطينی ها گشوده بود، اين مرز را کاملا بستند.


گزارش های رسیده حاکیست که از این پس مصر تنها به فلسطينی هايی امکان عبورمی دهد که می خواهند از مصر به غزه باز گردند.


تصميم مصر به بستن مجدد مرز پس از آن اتخاذ شد که شماری از فلسطينی های مسلح وابسته به سازمان های ستيزه جو در خاک مصر دستگير شدند.


مقامات مصر می گويند: اين فلسطينی های مسلح با مقادير زيادی تيربار و مهمات به خاک مصر رخنه کرده بودند و طرح هايی برای کشتن گردشگران اسراييلی در سواحل صحرای سينا در مصر داشتند.


مقامات مصری روز شنبه نيز اعلام کرده بودند که در جستجوی يک گروه از نيروهای فلسطينی عضو سازمان «جهاد اسلامی» هستند که آنها نيز برای کشتن گردشگران اسراييلی وارد مصر شده اند.


به گفته مصر، «اين شبه نظاميان در پناه عبور فلسطينی های عادی توانسته بودند به خاک مصر رخنه کنند.»


محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، نقشه شبه نظاميان فلسطينی برای دست زدن به قتل گردشگران اسراييلی در خاک مصر را محکوم کرد و گفت: «هرلطمه ای به امنيت مصر مانند آن است که امنيت ملی فلسطينی ها مورد تعرض قرارگيرد.»



««هرلطمه ای به امنيت مصر مانند آن است که امنيت ملی فلسطينی ها مورد تعرض قرارگيرد.»
محمود عباس، رهبرتشکيلات خودگردان فلسطين

آقای عباس روز چهارشنبه در سفرخود به قاهره و در مذاکراتی که با حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر داشت، شديدا از حماس به خاطر انهدام گذرگاه مرزی رفح انتقاد کرد و گفت که با اين سازمان مذاکره نخواهد کرد، مگر آنکه حماس «از کودتای خود بازگردد و نوار غزه را به نيروهای رسمی حکومت فلسطينی واگذار کند.»


طبق تصميم مصر، بامداد روز يکشنبه صدها نفر از نيروهای نظامی و امنيتی اين کشور، آخرين شکاف های مرز را مسدود کردند.


مقامات مصری اعلام کردند: پس از برقراری ترتيبات جديد امنيتی، تنها فلسطينیانی که از مجوز برخوردار باشند، خواهند توانست از طريق پايانه ای که «فيلادلفی» ناميده می شود، با نظارت ناظران بين المللی وارد مصر شوند.


«غزه بايد خود را از نظراقتصادی ازاسراييل جدا کند»


سازمان حماس ۱۲روز پيش گذرگاه رفح را منهدم کرد تا فلسطينی های غزه که از نبود مايحتاج کافی در تنگنا بودند، کالاهای اساسی را از مناطق مصری نزديک به مرز خريداری کنند.


اسراييل پس از حملات گسترده راکتی به خاک خود، محاصره غزه را شدت بخشيده و از ورود سوخت و کالاهای اساسی به نوار غزه جلوگيری کرده بود.


آمريکا از اسراييل خواسته بود که از وقوع يک فاجعه انسانی جلوگيری کند.


حماس اعلام کرده که برای جدا کردن امور خود از اسراييل به تلاش پرداخته و از مصرخواسته است که جريان برق و سوخت رسانی به غزه را بر عهده گيرد تا فلسطينی های غزه به اسراييل نيازی نداشته باشند.


نیازهای بخش بزرگی از نوار غزه به سوخت، برق و کالاهای اساسی هنوز از سوی اسراييل تامين می شود.


درحالی که سازمان حماس هفته گذشته در برابر تلاش مصر برای بستن مجدد مرز مقاومت کرده بود، سران اين سازمان از انتقاد علنی از اقدام روز یکشنبه مصر در بستن گذرگاه خودداری کردند.


XS
SM
MD
LG