لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

حمله هوایی اسرائیل به غزه دهها کشته بر جای گذاشت


جنگنده‌های اسرائيلی همزمان به دست‌کم ۳۰ هدف جداگانه در شهر غزه حمله کردند. (عکس: AFP)
جنگنده‌های اسرائيلی همزمان به دست‌کم ۳۰ هدف جداگانه در شهر غزه حمله کردند. (عکس: AFP)

روز شنبه نيروی هوايی اسرائيل قرارگاه های حماس را در غزه مورد هدف قرار دادند. تلفات این حملات تاکنون به بیش از ۱۵۰ کشته رسیده است.


به گزارش خبرگزاری‌ها رئیس پلیس حماس نیز در این حملات هوایی کشته شده است.


به گزارش آسوشيتدپرس، جنگنده‌های اسرائيلی همزمان به دست‌کم ۳۰ هدف جداگانه در شهر غزه حمله کردند.


ارتش اسرائیل، با انتشار بیانیه‌ای، حمله هوایی به غزه را «نتیجه ادامه حملات راکتی گروه حماس به خاک اسرائیل و هدف قرار دادن غیرنظامیان» آن کشور دانسته است.


در این بیانیه همچنین آمده است که اهداف بمباران نیروی هوایی اسرائیل شامل «مقر فرماندهی حماس و انبارهای اسلحه» بوده است و این عملیات همچنان ادامه می‌یابد.


آسوشيتدپرس گزارش کرده است بسياری از مراکز و قرارگاه‌های حماس در مناطق مسکونی غزه قرار دارند و حملات روز شنبه زمانی صورت گرفته است که دانش آموزان در حال ترک مدارس بوده‌اند.


حماس اعلام کرده است که حمله هوایی اسرائیل را تلافی خواهد کرد. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز حمله هوایی اسرائیل را محکوم کرد.


در همین حال حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، حمله اسرائيل را بشدت محکوم کرد و «خواستار اقدام عاجل و اضطراری مجامع بين‌المللی از جمله شورای امنيت سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی و همه کشورها و ملت‌های اسلامی و آزادی‌خواهان جهان» برای جلوگيری از حملات اسرائيل شده است.


بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، شهروندان غزه تاکنون خبر از شنیده شدن ۱۵ انفجار داده‌اند.


خبرنگاری که ساکن غزه است و نخواست نامش فاش شود به سی.ان.ان گفت که حمله روز شنبه اسرائيل مهم‌ترين حمله به غزه طی چند دهه گذشته بوده است.


فرانسه و روسيه، شنبه، از اسرائيل خواستند به حملات هوايی خود به غزه پايان دهد و از گروه اسلام گرای حماس خواستند که از پرتاب راکت به اسرائيل دست بردارد.


تهدید اولمرت


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، روز پنج‌شنبه در مصاحبه کم سابقه‌ای با شبکه تلويزيونی «العربيه»، از مردم غزه خواسته بود برای جلوگیری از واکنش نظامی اسرائيل، به تشکل‌های فلسطينی فشار وارد آورند تا حملات راکتی خود را به جنوب اسرائيل متوقف کنند.


اهود اولمرت و همچنین وزيران دفاع و خارجه اسرائيل هشدار داده بودند که اگرحمله‌های راکتی ادامه يابد، حماس بهای سنگينی خواهد پرداخت.


فرمانده ستاد ارتش اسرائيل نيز گفت نيروهای تحت امرش آماده اجرای هر دستوری هستند.


آتش‌بس نانوشته میان اسرائیل و سازمان‌های فلسطينی در غزه از هجدهم دسامبر به پايان رسيد.


طی ۹ روز اخير بيش از دويست حمله راکتی به جنوب اسرائيل صورت گرفته است. طی همين مدت در حمله‌های هوايی اسرائيل نيز دست کم شش شبه‌نظامی فلسطينی کشته شده‌اند.


اسرائيل از سال ۲۰۰۷، که حماس با بيرون راندن گروه رقيب خود، فتح، کنترل غزه را به دست گرفت، اين منطقه را به محاصره در آورده است. کمبود سوخت، غذا و دارو از جمله مشکلاتی است که مردم غزه در پی اين محاصره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


XS
SM
MD
LG