لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

پیشروی ارتش اسرائیل در شهر غزه


تانک اسرائیلی در شمال نوار غزه. (عکس: Afp)
تانک اسرائیلی در شمال نوار غزه. (عکس: Afp)

در حالی که درگيری های شديد ارتش اسرائيل با نيروهای حماس در شهر غزه همچنان ادامه دارد، شورای امنيت قرار است روز سه شنبه، بار ديگر در مورد بحران غزه تشکيل جلسه دهد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، يکی از سخنگويان ارتش اسرائيل در تل آويو اعلام کرد که هدف اصلی عمليات هوايی پشتيبانی از نيروهای زمينی اين کشور بوده است.


وی افزود ۶۰ هدف از جمله چند تونل که برای قاچاق اسلحه مورد استفاده قرار می گرفتند، بمباران شدند.


در همين حال تلاش های ديپلماتيک برای بر قراری آتش بس در نوار غزه شدت گرفته و بان کی مون، دبير کل سازمان ملل قرار است روز سه شنبه با رهبران منطقه در مورد پايان دادن به درگيری ها در نوار غزه مذاکره کند. دبير کل سازمان ملل قرار است به مصر، اردن، اسرائيل، کرانه باختری، لبنان ، سوريه و کويت سفر کند.


شورای امنيت قطعنامه ای روز پنجشنبه تصويب کرد و خواستار آتش بس فوری در نوار غزه شد. درخواست شورای امنيت از سوی اسرائيل و حماس رد شده است.


تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائیل، روز دوشنبه به رادیو اسرائیل گفت که «من فکر نمی کنم که این سازمان ملل است که تصمیم می گیرد که چه زمانی جنگ علیه تروریسم متوقف شود.»


در همین حال اسماعيل هنيه رهبر حماس در پيامی اعلام کرد که «جنبش وی حاضر به همکاری برای پايان بخشيدن به حمله به مردمش است.»


وی خواستار عقب نشينی نيروهای اسرائيلی و باز کردن مرزهای غزه است. وی همچنين گفت که «پيروزی نزديک است.»


اسرائيل هدف حمله به نوار غزه را که با بمباران هوايی در هفتم دی ماه آغاز شده، متوقف کردن راکت پرانی حماس به داخل خاک اسرائيل اعلام کرده است.


حماس روز دوشنبه نيز حدود ۲۰ راکت به خاک اسرائيل پرتاب کرد.


در همين حال مقامات پزشکی غزه و صليب سرخ وضعيت انسانی غزه را اسفناک اعلام کردند.


به گزارش خبرگزاری ها، با نزديک شدن شمار کشته شدگان فلسطينی به ۹۰۰ نفر و افزايش فشارهای بين المللی برای اعلام آتش بس، اکنون احتمال آن می رود که نيروهای اسرائيلی حمله همه جانبه‌ای را عليه راه‌های زيرزمينی حماس برای نقل و انتقال تسليحات و تجهيزات در مرز غزه با مصر آغاز کنند و عمليات خود را در نقاط شهری گسترش دهند.


XS
SM
MD
LG