لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

سازنده «ال اس دی» در صدر فهرست نوابغ جهان


آلبرت هوفمان، شيميست ۱۰۱ ساله سويسی، که معروترين دست آوردش توليد ماده مخدر «ال اس دی» است در صدر ليست نوابغ زنده جهان قرار گرفت .
آلبرت هوفمان، شيميست ۱۰۱ ساله سويسی، که معروترين دست آوردش توليد ماده مخدر «ال اس دی» است در صدر ليست نوابغ زنده جهان قرار گرفت .

آلبرت هوفمان، شيمی دان ۱۰۱ ساله سويسی که معروف ترين دستآوردش توليد ماده مخدر «ال اس دی» است، در صدر ليست نوابغ زنده جهان قرار گرفت.


وی در اواسط دهه چهل ميلادی در مورد «ال اس دی» و تاثير آن مطالبی نوشت. در واقع دکتر هوفمان در سال ۱۹۳۸ در آزمايشگاه خود در تحقيقاتش «ال اس دی» را کشف کرد ولی پنج سال طول کشيد تا با مصرف کردن تصادفی اين ماده به اثرش پی ببرد.


روزنامه انگليسی زبان گاردين، چاپ لندن، می نويسد که شرکت «سينتتيک» در بریتانیا از چهار هزار نفر در بریتانیا، خواسته است تا ده نفر از افرادی را که فکر می کنند نابغه و در قيد حيات هستند، نام ببرند.


این چهار هزار نفر به «نوابغ» مورد علاقه شان، امتیازاتی در مورد قدرت تفکر، محبوبيت و اهميت فرهنگی دستآوردهايشان داده اند. بر طبق همین امتیازات فهرستی از نوابغ به وجود آمده است.


در ميان ۱۰۰ نفر اول ليست نوابغ جهان، فقط نام مخترعين و دانشمندان ديده نمی شود، بلکه می توان نام ۱۹ آهنگ ساز، دو هنرمند و يک ورزشکار را مشاهده کرد.


«محمد علی کلی»، بوکسور آمريکايی و قهرمان سابق جهان تنها ورزشکار اين فهرست است.


دو ایرانی مقیم امریکا نیز در میان این نوابغ جای دارند. علی جوان، هشتاد ساله، مخترع لیزر گازی است و در دانشگاه معروف «ام ای تی» به تحقیق و پژوهش مشغول بوده است. آقای جوان در رده دوازدهم این لیست قرار دارد.


پردیس ثابتی، 31 ساله، پژوهشگرعلم ژنتیک بوده و در رده چهل ونهم این لیست جای گرفته است. خانم ثابتی در دانشگاه های هاروارد و« ام ای تی» مشغول پژوهش بوده است.


در ميان ۱۰۰ نفر اول ليست نوابغ جهان، فقط نام مخترعين و دانشمندان ديده نمی شود بلکه می توان نام ۱۹ آهنگ ساز، دو هنرمند و يک ورزشکار را مشاهده کرد.

در ميان هنرمندان نيز نام دامين هيرست، هنرمند بريتانيايی ديده می شود.


آثار دامين هيرست اگر چه از جمله پر قيمتی ترين آثار هنرمندان امروزی به شمار می رود، ولی بسياری وی را فقط فرآورده ای تجاری می دانند.


«تيم برنرز لی» دانشمند بريتانيايی که پدر اينترنت به شمار می آيد، نفر دوم ليست نوابغ جهان است.


«جورج سوروس»، ميليادر آمريکايی که به پيشبرد دمکراسی در جهان و به خصوص در کشورهای کمونيستی سابق در اروپای شرقی نفش داشته در رده سوم و مت گرونينگ خالق انيميشن پر طرفدار سيمسون در رده چهارم قرار گرفته است.


تنها سياستمداری که در ميان ده نفر اول فهرست جای دارد، «نلسون ماندلا» رييس جمهوری سابق آفريقای جنوبی است.


«استفن هاوکينز» فيزيکدان نامی مقام هفتم را از آن خود کرده است و تنها نويسنده نابغه در ميان ده نفر اول اين ليست «داريو فاو»، نمايشنامه نويش ايتاليايی و برنده جايزه نوبل ادبيات است.


«فردریک سانگر»، شیمی دان بریتانیایی در رده پنجم، «اسکار نیمر» معمار برزیلی در رده نهم، «فیلیپ گلاس»، موسیقیدان آمریکایی در رده نهم و «گریگوری پرلمان» ریاضیدان روسی در رده دهم این لیست قرار دارند.


XS
SM
MD
LG