لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

غضنفری: برنج های وارداتی آلوده نیستند


مهدی غضنفری
مهدی غضنفری
در حالی که مجلس شورای اسلامی آلودگی برنج های وارداتی هندی را تائيد کرده است، وزير بازرگانی جمهوری اسلامی می‌گوید که شواهدی دال بر آلوده بودن آن‌ها وجود ندارد و واردات برنج‌های هندی همچنان ادامه خواهد داشت.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در اين مورد گفت: «هيچ مستندات و نامه‌ای دال بر آلوده بودن برنج‌ها از دستگاه‌های تخصصی -وزارت بهداشت و موسسه استاندارد- به ما نرسيده‌ است.»

سخنان وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی در حالی بیان می شود که در روز نخست مرداد ماه امسال رئيس سازمان استاندارد به يکی از رسانه‌های داخلی اعلام کرده بود ورود برنج‌های آلوده از ابتدای مرداد ماه ممنوع خواهد شد.

وزیر بازرگانی حدود دو هفته پیش نیز اعلام کرد: «واردات سه مرحله دارد که ما در مرحله ميانی آن هستيم. در مرحله نخست که دستگاه تخصصی بايد راجع به آلوده بودن يا ضوابط واردات اعلام نظر کنند و کتبا به ما بنويسند، هنوز نه از طرف موسسه استاندارد، نه از طرف وزارت بهداشت و نه از طرف وزارت جهاد کشاورزی که اجازه قانونی برای اعلام اين موضوع را دارند، چيزی کتبا گفته نشده است» .

وزير بازرگانی در ادامه در پاسخ به اين سوال که وزارت بازرگانی تا چه زمانی منتظر پاسخ اين دستگاه‌ها خواهد ماند؟ متذکر می‌شود:‌ «بحث صبر کردن نيست. چون در نامه نوشته بوديم، اگر به چنين مواردی دست پيدا کردند يا آزمايش‌های آن‌ها اين چنين مواردی را نشان داد، به ما خبر بدهند که اين نشان می‌دهد آن‌ها به چنين مواردی دست پيدا نکرده‌اند».

در اواخر ارديبهشت ماه مسئولان وزارت بهداشت ناظر بر برنج‌های وارداتی، ‌آلودگی اين برنج ها به فلزات سنگين را تاييد کردند.

عباس رجايی، ‌رئيس کميسيون کشاورزی مجلس در اين مورد گفته بود که آلوده بودن برنج های وارداتی قبلاً محرز شده بود. اين نماينده مجلس معتقد است پرونده واردات برنج های آلوده بايد هرچه سريع‌تر به دادگاه ارسال شود. اين در حالی است که واردات برنج‌های هندی همچنان ادامه دارد.

انوشيروان محسنی بندپی، نماينده مجلس و نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس شورای اسلامی، پيشتر با اشاره بر قطعی بودن آلودگی برنج های وارداتی به آرسنيک گفته بود: «ديگر اين نشود که برنج بيايد و بعد مسموميت اضافه شود و مرگ و مير در درازمدت بر اثر بيماری های سرطانی اضافه شود بعد ما بياييم در خانه مردم و فروشگاه‌ها نمونه برداری کنيم. اين اصلاً درست نيست. روش علمی نيست. ما در مبادی ورودی و يا در جاهايی که خريداری می شود، اين آناليزها و آزمايش‌ها انجام شود که اين تکرار نشود.»

بر اساس گزارش گمرک ايران، نزديک به يک و نيم ميليون تن برنج به ارزش يک ميليارد دلار در سال ۸۸ وارد ايران شده که در مقايسه با ميزان واردات برنج در سال قبل از آن رشدی ۳۴ درصدی داشته است و البته واردات برنج های آلوده همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG