لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

چرا ۴۰ درصد فارغ التحصيلان دانشگاهی در ایران بیکارند؟


حسین قاضیان
حسین قاضیان
علی ربيعی، وزير کار، تعاون و امور اجتماعی ايران می گويد نرخ بيکاری در ميان جوانان ۲۶درصد و در ميان فارغ التحصيلان دانشگاهی ۴۰ درصد است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم

او روز شنبه در حاشيه مراسم اختتاميه چهاردهمين دوره مسابقات ملی مهارت در گفت و گو با خبرنگاران از تاثير نبود مهارت، بر کاهش کيفيت کالا و افزايش هزينه توليد آن در کشور گفت.
وزير کار، تعاون و امور اجتماعی، همچنين گفت که از مهارت آموزی می بايد در جهت رقابت پذيری در صنعت بهره گرفت و افزود که برای نيل به اين هدف نيازمند تغيير فرهنگ ايرانی مدرک گرائی به مهارت آموزی هستيم.
رادیو فردا درباره آمار بيکاران در ميان فارغ التحصيلان، ديدگاه حسين قاضيان جامعه شناس ساکن آمريکا را جويا شده است که خلاصه این گفتگو به شرح زیر است:

حسین قاضیان معتقد است در حاليکه در برخی از کشور ها بازار کار عامل تعيين کننده است و دانشگاه ها خود و گزينش دانشجو را با نياز بازار کار تطبيق می دهند، در ايران اما اين روند انجام نمی شود و در نتيجه چنين بحران هائی را هم بدنبال دارد.
آقای قاضیان می افزاید «کسانی که در دهه شصت پا به زندگی در ایران گذاشتند، به سن کار رسیدند. هم جوان هستند و هم احتمالا تحصیلات عالیه بیشتری پیدا کردند و سرازیر شدند به بازار کار. تقاضا برای بازار کار زیاد است. این امر مواجه شده با رشد اقتصادی پایین و رکود اقتصادی در سال های اخیر. این امر باعث شده از سویی تقاضای بالا برای کار و تقاضای پائین برای نیروی کار.»
XS
SM
MD
LG