لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

گرمایش زمین خطرناک‌تر از پیش ادامه دارد


دانشمندان هشدار می دهند که گرمایش زمین همچنان ادامه دارد.
دانشمندان هشدار می دهند که گرمایش زمین همچنان ادامه دارد.

دانشمندان در گردهم آیی اخیر انجمن ژئو فیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو، در مورد گرمتر شدن زمین هشدار دادند.


مطابق داده‌های ماهواره‌ای ناسا، از سال ۲۰۰۳ ميلادی تاکنون بيش از دو تريليون تن يخِ زمين‌های آلاسکا، منطقه‌ جنوبگان (قطب جنوب) و گرينلند آب شده است.


اسکات لاتکه، زمين‌فيزيک‌دان در سازمان ناسا در مقاله‌ی خود که به گردهمايی انجمن زمين‌فيزيک آمريکا ارائه شد، می‌‌نويسد بيش از نيمی از اين مقدار يخ‌های آب شده بر روی زمين‌های گرينلند قرار داشته است.


آقای لاتکه در مقاله‌ خود اضافه می‌کند که مقدار آب حاصل از آب شدن يخ‌های گرينلند در طول پنج سال برابر است با ۱۱ برابرحجم آب در خليج چساپيک در شرق آمريکا. در واقع حجم آب حاصل از ذوب يخ‌های گرينلند در هر سال به اندازه‌ی کل حجم آب دريای خزر است.


وضعيت ذوب يخ‌های دريايی به مراتب بدتر از وضعيت ذوب يخ بر روی خشکی است. در همين گردهمايی اعلام شد که دمای منطقه‌ شمالگان (قطب شمال) در پاييز سال جاری بين ۹ تا ۱۰ درجه گرمتر از پاييز سال گذشته بوده است.


با ذوب شدن يخ‌ها و از دست دادن توانِ بازتابیِ توده‌های عظيم يخ، آب‌های منطقه‌ شمالگان گرمای بيشتری را در تابستان جذب کرده و در پاييز گرمای جذب شده را آزاد می‌کنند. اين امر باعث شده است که دمای پاييزی اين منطقه در چند سال گذشته بين شش تا ده درجه گرمتر از دمای مشابه در سال‌های دهه‌ی ۸۰ ميلادی باشد.


دو پژوهش ديگری که در اين گردهمايی ارائه شده نشان از آن دارد که آب شدن يخ‌های منطقه‌ شمالگان باعث آزاد شدن گاز متان ـ دومين گاز مؤثر گلخانه‌ای ـ می‌شود.


بر اساس يکی از اين پژوهش‌ها از بين رفتن کوه‌های يخ باعث گرم‌شدن آب درياها می‌شود و اين امر به نوبه‌ی خود باعث گرم‌تر شدن زمين‌های هميشه يخ‌بسته آلاسکا شده و بدين ترتيب گاز متان از زمين آزاد می‌شود.


ايگور اسميليتوف استاد دانشگاه آلاسکا در پژوهش دوم يافته‌ جديد خود را طرح می‌کند که بر مبنای آن گاز متان به صورت منجمد در کف درياچه‌ها و ته دريا در منطقه‌ی سيبری وجود دارد اما با گرم شدن دما حباب‌های حاوی اين گاز در حجم خطرناکی به روی سطح آب آمده و در هوا منتشر می‌شود.


پروفسور اسميليتوف در پژوهش‌های خود در اواخر تابستان گذشته در دريای شرق سيبری و دريای لاپتِف به اين نکته پی برد که حجم گاز متان بر سطح آب ۱۰ برابر حجم آن در اواسط دهه‌ی ۹۰ ميلادی است. پروفسور اسميليتوف می‌گويد: «اين حجم گاز به طور چشمگيری باعث افزايش گرمايش زمين خواهد شد، و اين موضوعی است که بايد باعث نگرانی همگان باشد.»


XS
SM
MD
LG