لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

پرواز دلار در تهران : توطئه طلا فروشان يا فشار دبی؟


فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس به رادیو فردا می گوید: در حال حاضر دلار در بازار جهانی ارز در شرايط ضعف به سر می برد، حال آنکه در ايران در وضعيت نيرومندی قرار گرفته و اين نشان ميدهد که اقتصاد ايران چندان از وضعيت اقتصاد جهانی پيروی نميکند.


تنش در بازار ارز تهران همچنان ادامه دارد و بر پايه آخرين گزارش های رسيده از ايران، ارزش دلار آمريکا ديروز در صرافی های اطراف ميدان فردوسی به هزار و صد و چهل تومان رسيد. با توجه به اين که ارزش دلار در بازار جهانی ارز همچنان رو به کاهش ميرود به ويژه در برابر ين و يورو، محافل سياسی و اقتصادی جمهوری اسلامی چه واکنشی نشان داده اند در رابطه با اين رويداد؟

در حال حاضر دلار در بازار جهانی ارز در شرايط ضعف به سر می برد، حال آنکه در ايران در وضعيت نيرومندی قرار گرفته و اين نشان ميدهد که اقتصاد ايران چندان از وضعيت اقتصاد جهانی پيروی نميکند. در مجموع در ايران دو نوع گرايش ديده ميشود در واکنش به اوجگيری تب ارز : گرايش اول، در محافل و رسانه های نزديک به دولت ديده ميشود و تنش های فعلی بازار ارز را به توطئه ای نسبت ميدهد که گويا از سوی طلا فروشان طرح ريزی شده و به دليل مخالفتشان با قانون ماليات بر ارزش افزوده، قيمت دلار را به صورت مصنوعی بالا برده اند تا به اين وسيله از دولت انتقام گرفته باشند. بپردازيم به گرايش دوم که متکی هست بر يک تحليل جدی تر و در بررسی دلايل اوجگيری نرخ ارز، بر يک سلسله عوامل اقتصادی و سياسی تاکيد ميکند...



بر اساس تحليل ارائه شده از طرف اين گرايش، چه عواملی بيشتر تاثير گذار هستند؟

مهم ترين عاملی که هواداران اين گرايش در توضيح افزايش نرخ ارز بر آن تاکيد ميکنند، وضعيت تازه ای هست که در روابط بازرگانی و پولی ميان ايران و دبی به وجود آمده. ميدانيم که دبی گلوگاه اقتصادی ايران هست و به تازگی، در پيوند با تحريم های بين المللی يا تحريم های يکجانبه قدرت های بزرگ، فشار بر بانک های ايرانی را شديد تر کرده.

به نوشته بعضی از رسانه های تهران، مسئولان ارشد جمهوری اسلامی از اين که دبی تغيير جهت بدهد و فشار هايش را بر ايران کمتر کند، قطع اميد کرده اند و به فکر اين هستند که راه حل های جانشين پيدا کنند از جمله روی آوردن به ترکيه. من بسيار بعيد ميدانم که ترکيه در انجام مبادلات با دنيای خارج بتواند جانشين دبی بشود، دستکم به دو علت : اول اين که رشته های ايجاد شده ميان اقتصاد های ايران و دبی قديمی هستند و يافتن جانشين سريع برای آنها کار ساده ای نيست. دوم موقعيت ترکيه و منافع عظيم اقتصادی اين کشور هست در رابطه با اروپا و آمريکا. آنکارا حاضر نخواهد شد به خاطر جمهوری اسلامی منافع خودش را به خطر بيندازد.

در رابطه با تحولات بازار ارز تهران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی به صورت رسمی چه واکنشی نشان داده است؟

بر پايه گزارش های تاييد نشده، بانک مرکزی ديروز مقاديری ارز به بازار وارد کرده. ولی هيچيک از مسئولان ارشد بانک مرکزی تاکنون در مورد آخرين تحولات بازار ارز تهران واکنشی نشان نداده اند و شماری از رسانه های تهران از اين که مهم ترين متولی مسايل پولی کشور در مورد رويدادی چنين مهم سکوت اختيار کرده، انتقاد کرده اند.

فکر ميکنيد دلار همچنان بالا خواهد رفت در بازار ارز تهران، يا آنکه افزايش ارزش آن متوقف خواهد شد؟


اين بستگی دارد به تصميم بانک مرکزی جمهوری اسلامی در قبال اين وضعيت : آيا مقادير زيادی ارز وارد بازار تهران خواهد کرد تا قيمت دلار را پايين بيآورد، يا اين که اجازه خواهد داد بهای ارز در سطح فعلی باقی بماند و حتی بالا تر برود.
XS
SM
MD
LG