لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی


فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس به رادیو فردا در مورد نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی می گوید «با تداوم بحران اقتصادی در منطقه يورو و ترس از ورشکستگی برخی از بانک ها خريد طلا هنوز جاذبه دارد، به خصوص از اين نظر که ارزش طلا به وضعيت بانک ها و دولت ها بستگی ندارد. در نتيجه اين احتمال که باز هم قيمت طلا بالا برود وجود دارد.»


طی روزهای گذشته بهای جهانی طلا افزايش پيدا کرده بود و دوباره به صورت بی سابقه و ناگهانی سقوط کرد و تعداد زيادی از خريداران طلا چه در ايران و چه در سطح جهان از اين بابت متضرر شدند. چه عواملی باعث شد چنين اتفاقی رخ دهد؟

با توجه به انبوه ترديدها و پرسش هايی که در حال حاضر بر وضعيت اقتصادی دنيا سنگينی می کند، ايجاد حرکت های غيرمنتظره که خيلی از پيش بينی ها را برهم می زند زياد هم تعجب برانگيز نيست.

طبيعی است که بازار طلا هم از چنين حرکت های پيش بينی نشده برکنار نمی ماند.

۱۱ سال پيش قيمت طلا حرکت صعودی خود را شروع کرد هر چند گهگاه قيمت آن پايين می رفت ولی در مجموع قيمت طلا اوج می گرفت تا اين که اوايل سپتامبر امسال قيمت طلا به هر اونس ۱۹۲۱ دلار رسيد و از آن به بعد پيش بينی هايی شروع شد در مورد پيشروی قريب الوقوع قيمت طلا تا مرز هر انس ۲۰۰۰ دلار و حتی ۲۵۰۰ دلار، غافل از اين که بنابر يک اصطلاح مورد علاقه بورس بازهای اروپايی «درخت بالا می رود ولی نه تا آسمان».

طی سه روز کاری يعنی پنج شنبه، جمعه و دوشنبه ارزش طلا حدود ۳۰۰ دلار يعنی ۱۶ درصد سقوط کرد. شدت اين سقوط طی ۲۸ سال گذشته بی سابقه بوده است. دو عامل اساسی به کاهش قيمت طلا دامن زده، اول اين که با سقوط بازارهای سهام بسياری از سهامداران به پول نقد احتياج دارند به همين دليل موجودی طلای خود را می فروشند و عرضه فلز زرد را بالا می برند که اين پديده باعث فروريزی قيمت اين کالا می شود.

عامل دوم اوج گيری ارزش دلار آمريکا است. بسياری از سرمايه گذاران و پس انداز کنندگان از ترس سقوط ارزش دلار طلا می خريدند، ولی در حال حاضر با جان گرفتن دوباره دلار اقبال به طلا هم کمتر شده در نتيجه قيمت طلا کاهش يافته است.

با توجه به اين افت و خيزها می توانيم بگوييم دوران رونق بازار طلا به کلی به سر رسيده و ازاين پس خريد طلا با ريسک بالايی همراه خواهد بود؟

به نظر من طرح اين موضوع به اين صورت تا اندازه ای از احتياط به دور است. طلا هنوز چند برگ برنده در اختيار دارد، اولا نرخ بهره ای که به پس انداز کننده های غربی تعلق می گيرد هنوز در سطح خيلی پايين است و احتمال بالا رفتن آن نيست، بنابراين مردم علاقه زيادی ندارند پول خود را به بانک ها بسپارند و گرايش به خريد طلا می تواند ادامه يابد.

همچنين با تداوم بحران اقتصادی در منطقه يورو و ترس از ورشکستگی برخی از بانک ها خريد طلا هنوز جاذبه دارد، به خصوص از اين نظر که ارزش طلا به وضعيت بانک ها و دولت ها بستگی ندارد. در نتيجه اين احتمال که باز هم قيمت طلا بالا برود وجود دارد.

آقای خاوند! سقوط قيمت جهانی طلا چه تاثيری بر بازار طلا در ايران گذاشته است؟

بازار طلای ايران هم دنباله روی نوسان و سقوط قيمت اين کالا در سطح جهان بود. قيمت سکه در ايران ديروز حدود پنج هزار تومان کاهش يافت و در عوض هجوم به بازار ارز افزايش پيدا کرد. قيمت هر دلار آمريکا به ۱۲۸۰ تومان رسيد و پيش بينی می شود قيمت ارز باز هم در بازار تهران افزايش يابد.
XS
SM
MD
LG