لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

ستاد انتخابات در دست ستاد کل نیروهای مسلح


سومین تغییر در معاونت سیاسی وزارت کشور نیز تائید می کند که مشاور ارشد آقای احمدی نژاد نتوانسته است انتظارات وی را بر آورده کند.
سومین تغییر در معاونت سیاسی وزارت کشور نیز تائید می کند که مشاور ارشد آقای احمدی نژاد نتوانسته است انتظارات وی را بر آورده کند.

خبرگزاری ها از انتصاب علیرضا افشار معاون ستاد کل نیروهای مسلح به معاونت سیاسی وزارت کشور خبر می دهند.


آقای افشار در کارنامه خود فرماندهی بسیج را نیز دارد، جانشین مجتبی ثمره هاشمی شود تا همزمان ریاست ستاد انتخابات کشور در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده گیرد.


در ادامه تغییر مقامات دولتی خبرهای انتشار یافته حاکی از برکناری مجتبی ثمره هاشمی از معاونت سیاسی وزارت کشور است. وی که از نزدیکان رییس جمهوری اسلامی و مشاور ارشد احمدی نژاد است به دنبال انتشار این خبر کنار رفتن خود را رد نکرد ولی گفت رفتن يا ماندنش در وزارت كشور طی همین هفته معلوم می شود.


این درحالی است که خبرگزاری ایسنا و دیگر خبرگزاری ها چهارشنبه هفته قبل از قطعی شدن انتصاب علیرضا افشار به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور خبر دادند.


رکورد تغییر


با انتصاب سردار افشار در معاونت سیاسی وزارت کشور وی سومین معاون سیاسی این وزارتخانه طی دو سال اخیر است که سکانداری مرکز تحولات سیاسی کشور را بر عهده می گیرد.


در مهر ۸۴ مصطفی پور محمدی حکم معاونت سیاسی این وزارتخانه را به نام علی جنتی پسر ارشد آیت الله احمدی جنتی دبیر مادام العمر شورای نگهبان صادر کرد. وی که در آن زمان ۵۶ سال داشت به دلیل نزدیکی و همدوره بودن با مصطفی پورمحمدی در مدرسه حقانی شهر قم از افراد مورد اعتماد وزیر کشور برای چنین پستی بود.



با انتصاب سردار افشار در معاونت سیاسی وزارت کشور وی سومین معاون سیاسی این وزارتخانه طی دو سال اخیر است که سکانداری مرکز تحولات سیاسی کشور را بر عهده می گیرد.

با این حال انتقاد از چنین انتصابی کمتر از یک ماه بعد آغاز شد و رسانه های نزدیک به رییس جمهوری اسلامی خبر دادند که آقای احمدی نژاد از چنین انتصابی ناراضی است.


این رسانه ها پیش بینی کردند که علی جنتی از این سمت برکنار و به عنوان سفیر ایران در کویت منصوب خواهد شد.


به گفته برخی از کارشناسان سیاسی دلیل اصلی انتقاد از انتصاب علی جنتی عضویت وی در «حزب اعتدال و توسعه»، برادرخوانده «حزب کارگزاران سازندگی» و یکی احزاب نزدیک به هاشمی رفسنجانی بود.


علی جنتی در پائیز ۸۵ در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا از سمت خود برکنار شد و مطابق پیشبینی نزدیکان احمدی نژاد به عنوان سفیر ایران در کویت منصوب شد.


جانشین علی جنتی نزدیکترین مشاور محمود احمدی نژاد یعنی مجتبی ثمره هاشمی بود. ثمره هاشمی و برادران وی که جملگی خواهر زاده های محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس هفتم هستند در دولت آقای احمدی نژاد به مشاغل حساسی گمارده شده اند.


جنتی در مراسم تودیع خود گفت «از جناب پورمحمدی به خاطر حسن اعتمادی كه به من داشت و به خاطر اینكه این بار را از دوش من برداشت، تشكر می كنم. از آغاز كار دولت نهم و با حضور پورمحمدی در وزارت كشور و دعوت وی ازمن برای كمك به او این مسیر را ادامه دادم و درحال حاضر هم برای كمک به او از این پست كناره گیری كرده و به مسئولیت دیگری همت میگمارم.»


وی به جای تشکر از همکارانش در وزارت کشور گفت« از كلیه همكاران و مدیران وزارت اطلاعات كه درحوزه سیاسی، اجتماعی كمک شایانی كردند و وزیر كشور كه در پیشبرد اهداف به ما كمک كرد صمیمانه تشكر می كنم.»


مجتبی ثمره هاشمی که تا آن روز از وی به عنوان«هاشمی ثمره» نامبرده می شد در همان مراسم وقتی علی جنتی او را به همین نام خواند از محل نشستن خود به جنتی تذکر داد و گفت«من هاشمی ثمره نیستم، ثمره هاشمی هستم.»


تذکری که نزدیکی علی جنتی به هاشمی رفسنجانی را نیز تداعی می کرد و یکی از دلایل برکناری وی را نیز در خود داشت.


با این حال ثمره هاشمی که انتصاب وی را برخی برای تاثیر گذاری بر روند انتخابات آذر ۸۴ شوراهای اسلامی شهر و روستا ارزیابی می کردند نتوانست مطابق انتظار عمل کند.


گروه حامیان رییس جمهور که با نام«رایحه خوش خدمت» در انتخابات شرکت کردند، با شکست سنگینی مواجه شد و این برای نا امید شدن از ثمره هاشمی که ریاست ستاد انتخابات کشور را نیز بر عهده داشت کافی بود.


سومین تغییر در معاونت سیاسی وزارت کشور نیز تائید می کند که مشاور ارشد آقای احمدی نژاد نتوانسته است انتظارات وی را بر آورده کند.


نظامی ترین وزارتخانه


۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۸۶ خبرگزاری ها جانشین ثمره هاشمی در معاونت سیاسی وزارت کشور را سرتیپ علیرضا افشار معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح معرفی کردند.



طی سال های اخیر به ویژه در دو انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و انتخابات مجلس هفتم در سال ۸۲ احزاب اصلاح طلب از دخالت نیروهای نظامی در جریان انتخابات خبر دادند.

علیرضا افشار ۵۶ ساله از سال ۵۸ تا ۶۱ عضو شورای مركزی جهاد سازندگی بود و طی سالهای ۶۱ تا ۶۷ جانشین و سخنگوی ستاد مرکزی سپاه پاسداران را بر عهده داشت.


وی از سال ۶۸ تا ۷۶ بیش از ۸ سال فرماندهی بسیج و ۳ سال نیز ریاست دانشگاه امام حسین را بر عهده داشته است. وی از سال ۸۳ تا کنون معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح بوده است.


سوابق وی در بسیج ناظران امور ایران را بر آن داشته تا انتصاب وی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور را در آستانه انتخابات مجلس هشتم هدف دار ارزیابی کنند.


براساس عرف جاری معاون سیاسی وزیر کشور در هر انتخابات ریاست ستاد انتخابات کشور بر عهده می گیرد. بر همین اساس در صورت قطعی شدن انتصاب سرتیپ افشار برای اولین بار در انتخابات آینده ریاست ستاد انتخابات بر عهده یکی از فرماندهان ارشد نظامی خواهد بود.


طی سال های اخیر به ویژه در دو انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و انتخابات مجلس هفتم در سال ۸۲ احزاب اصلاح طلب از دخالت نیروهای نظامی در جریان انتخابات خبر دادند.


به گفته آنان در این دو انتخابات جناح راست از بسیج به جای سازمان رای استفاده کرد.


این نیروی شبه نظامی- سیاسی به گفته فرماندهان خود ۴۵ هزار پایگاه در سراسر کشور دارد که از سوی ۴۵۰۰ حوزه اداره می شوند.


بسیج در سال های اخیر در کنار حفظ آمادگی نظامی به نیرویی چند منظوره تبدیل شد که این روند طی دو سال اخیر دامنه فعالیت های بسیج را از واکسناسیون تا بازسازی مدارس، و مواردی از قبیل نگهبانی از مراتع و جنگل ها تا پروزه های عظیم نفتی گسترش داده است.


به گفته ناظران احساس نگرانی جناح حاکم از احتمال پیروزی و بازگشت اصلاح طلبان به عرصه قدرت در انتخابات آینده آنان را وادشته تا با تغییر رییس ستاد انتخابات و سپردن آن به سرتیپ افشار در تدارک رفع نگرانی باشند.


از دیگر دلایل انتصاب معاون ستاد کل نیروهای مسلح به معاونت سیاسی وزارت کشور به گفته ناظران حضور محمد باقر ذوالقدر قائم مقام سابق سپاه پاسداران در پست قائم مقامی وزارت کشور است.


بدین ترتیب وزارت کشور که اجرای انتخابات را بر عهده دارد به تمامی در اختیار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران قرار گرفته است تا سیاسی ترین وزارتخانه به نظامی ترین وزارتخانه تبدیل شود.




XS
SM
MD
LG