لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

بحران جديد در يونان: صف های مردم وحشتزده و داروخانه هايی خالی


معترضان به سیاست های اقتصادی دولت یونان در آتن، عکس تزئینی است
معترضان به سیاست های اقتصادی دولت یونان در آتن، عکس تزئینی است
تصميم شرکت های داروسازی بين المللی مبنی بر قطع صادرات به کشور يونان موجی از نارضايتی را در بين مردم اين کشور به وجود آورده است. شرکت های داروسازی گفته اند به اين دليل ارسال محصولات خود را به اين کشور اروپايی متوقف کرده اند که از آن بيم دارند که توليداتشان، برای بازار يونان، توسط دلالان دارو در ديگر کشورهای اروپايی با قيمت هايی بالاتر به فروش برسند.

روزنامه گاردين می نويسد، هم اکنون در يونان صدها قلم دارو در ليست داروهای ناياب قرار گرفته و با گذر زمان اوضاع وخيم تر نيز می شود. بنابر اعلام اداره نظارت بر دارو، دولت يونان تا کنون بيش از ۵۰ شرکت دارويی را متهم کرده که «به دليل پايين بودن قيمت دارو در يونان» صادرات خود را به اين کشور متوقف کرده اند يا چنين اقدامی را در دست اجرا دارند.
هم اکنون در يونان صدها قلم دارو در ليست داروهای ناياب قرار گرفته و با گذر زمان اوضاع وخيم تر نيز می شود.
گاردین


در پی اين تصميم شرکت های دارويی بزرگ چند مليتی بيش از ۲۰۰ قلم محصول دارويی و بهداشتی در يونان با کمبود مواجه شده اند. برخی از داروهای ناياب يا کمياب در حال حاضر شامل اين اقلام می شوند: داروی آرتروز، هپاتيت سی، فشار خون، داروهای کاهش دهنده ميزان کلسترول، داروهای ضد روان پريشی، آنتی بيوتيک ها، داروهای بيهوشی و دسته دارويی تعديل کننده های ايمنی بدن که در درمان امراض روده ای کاربرد دارند.

از ديگر سو، روز سه شنبه، ۸ اسفند ماه، اعلام شد که سازمان صليب سرخ جهانی نيز از ميزان خون ارسالی خود به کشور يونان خواهد کاست. دليل اين تصميم «ناتوانی يونان در پرداخت به موقع صورتحساب ها» اعلام شده است.

داروسازان در آتن، پايتخت يونان، اوضاع را آشفته و به هم ريخته توصيف می کنند، آنها می گويند بيماران در پی خريد داروهای تجويزی مورد نياز خود در ميان داروخانه های شهر سرگردان هستند، داروهايی که به ظاهر بيمارستان ها در اين شرايط از ارائه آنها ناتوان شده اند.
داروسازان در آتن، پايتخت يونان، اوضاع را آشفته و به هم ريخته توصيف می کنند، آنها می گويند بيماران در پی خريد داروهای تجويزی مورد نياز خود در ميان داروخانه های شهر سرگردان هستند، داروهايی که به ظاهر بيمارستان ها در اين شرايط از ارائه آنها ناتوان شده اند.
گاردین


فهرست اعلام شده آتن از شرکت هايی که از ارسال دارو به يونان امتناع کرده اند از جمله شامل نام های معروفی مانند فايزر، روشه، گلاکسو اسميت کلاين و سانوفی بوده است.
پروفسور يانيس تونتاس، رئيس اداره نظارت بر داروی يونان می گويد: «شرکت های داروسازی از صدور محصولات خود به کشور اجتناب می کنند، چون يونان برايشان سودآوری ندارد. با توجه به اينکه پايين ترين قيمت دارو در کل اروپا متعلق به يونان است، شرکت ها نگران هستند که توليداتشان از طريق بازار موازی و توسط دلالان به کشورهای ثروتمندتر ارسال شود.»

«ترس بر مشتريان دارو در يونان غالب شده است»

اداره تحت رياست دکتر تونتاس ۱۳ شرکت دارويی را مورد بازرسی قرار داده و نام هشت شرکت را برای اعمال قانون و وضع جريمه به وزارت بهداشت ارجاع داده است. اين مقام رسمی يونانی از اعلام نام اين هشت شرکت خودداری کرده و تنها به ذکر اين جمله بسنده می کند که «اينها شرکت های بزرگ چندمليتی هستند.»

انجمن داروسازان «پان هلنيک»، نهاد نماينده داروسازان يونانی، وجود کمبود در کشور را مورد تأييد قرار داده است. ديميتريس کاراجورجيو، دبيرکل اين انجمن اعلام کرده است که «ذخاير دارويی درحال حاضر ۹۰ درصد خالی است.» وی می گويد ترس بر مشتريان دارو در يونان غالب شده است: «حدود ۳۰۰ قلم دارو با کمبود شديد مواجه شده، داروهايی که شامل توليدات دارويی جديد، داروهای مخصوص درمان بيماری سرطان و همچنين داروهای مورد نياز برای بيماران مبتلا به افسردگی بالينی می شوند.»
حدود ۳۰۰ قلم دارو با کمبود شديد مواجه شده، داروهايی که شامل توليدات دارويی جديد، داروهای مخصوص درمان بيماری سرطان و همچنين داروهای مورد نياز برای بيماران مبتلا به افسردگی بالينی می شوند.
انجمن داروسازان یونان


در شهرهای آتن، پايتخت، و تسالونيکی، دومين شهر بزرگ يونان، داروسازان می گويند اغلب با مردمانی مواجه هستند که نااميدانه در تلاش برای يافتن دارو و درمان درد خود يا عزيزانشان به تک تک داروخانه ها مراجعه می کنند. مردم نيازمند به دارو با خشم و ناراحتی داروخانه داران را تحت فشار می گذارند که داروهايی را که در موجودی خود ندارند در اختيارشان قرار دهند.

ديميتريس کاراجورجيو در توصيف اين اوضاع می گويد: «وقتی در شيفت هستيم، صف مشريان دارو را می بينيم که از دم صبح تا اواخر شب جلوی داروخانه قطار شده اند. زمانی که بعد از کلی معطل ماندن می بينند داروی مورد نيازشان موجود نيست به شدت خشمگين می شوند. امشب شيف کاری من است و می دانم که بايد کلی جيغ و داد و فرياد را تحمل کنم. البته با اين شرايط مردم را درک می کنم. به نقطه غم انگيزی رسيده ايم.»

صندوق بيمه اجتماعی يونان و بيمارستان های اين کشور در مجموع حدود ۱/۹ ميليارد يورو به شرکت های داروسازی بدهی دارند، مبلغی که از سال ۲۰۱۱ تا کنون معوق مانده است.

در عين حال، بايد توجه داشت که ماه جاری ميلادی برای بخش دارويی يونان بسيار حياتی خواهد بود، چراکه در اين فرصت مقام های يونانی می توانند با وام دهندگان اروپايی از کميسيون اروپا، صندوق بين المللی پول و بانک مرکزی اروپا بر سر بودجه دارويی سال ۲۰۱۳ کشور به توافق نهايی برسند. بودجه ای که در سال های اخير افت زيادی را شاهد بوده و کاهش بيشتر آن می تواند به «سطحی بحرانی» بينجامد.

شايان ذکر است که بودجه دارويی يونان در سال ۲۰۱۱ معادل ۳/۷ ميليارد يورو بود، اين رقم در سال ۲۰۱۲ به ۲/۴۴ ميليارد يورو کاهش يافت و بيم آن می رود که در سال ۲۰۱۳ به سطح «تنها دوميليارد يورو» تقليل يابد.
XS
SM
MD
LG