لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

مصری‌ها به جنبش سبز چشم دوخته بودند


Zina Saunders www.zinasaunders.com ©Zina Saunders 2009
Zina Saunders www.zinasaunders.com ©Zina Saunders 2009
جاشوا موراوچيک، از دانشگاه جان هاپکينز با اشاره به اينکه مصری ها به جنبش سبز چشم دوخته بودند، به سی ان ان می گويد سال ۸۸ مصری ها تظاهرات اعتراضی ميليونی ايرانی ها را ديدند و با خود گفتند چرا ما نمی توانيم؟ چرا ما ضعيف و ناتوان هستيم.

وی می افزايد جنبش سبز تا حدودی از موفقيت مصری ها و تونسی ها الهام گرفته است.

این پژوهشگر می افزاید مصری ها در ابتدا در گروه های کوچکی دست به تظاهرات زدند و بعد موج عظیمی راه افتاد. البته معلوم نیست برای ایرانی ها همین طریق کارساز باشد.

شبکه خبری سی ان ان می نويسد يکسال و نيم پس از سرکوب شديد اعتراضات سياسی ايران روز دوشنبه ممکن است سنجش ديگر از ميزان بردباری حکومت در مقابل مخالفان باشد.

دولت ايران از روزهای اخير در واکنش به تحرکات مخالفان برای برگزاری يک راهپيمايی در روز بيست وپنجم بهمن موج ديگری از دستگيری فعالان سياسی و مدنی را آغاز کرده است. از تمام شواهد چنين برمی آيد که حکومت اسلامی ايران در حال از دست دادن سلطه و کنترل خود بر جامعه نيست و بعيد است که مثل حکومت حسنی مبارک در برابر عزم و جسارت معترضان غافلگير شود.

دولت آمريکا می گويد حکومت ايران آنطور که به نظر می آيد در برابر حرکت معترضان آسوده خاطر نيست. سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه و چند ساعت پس از سقوط حسنی مبارک گفت: «حکومت ايران به خاطر هراس خود تهديد کرده که معترضان را خواهد کشت و در روزهای اخير تمام امکانات برقراری ارتباط در سطح کشور را مسدود کرده است.»

به گزارش شبکه خبری سی ان ان روز چهارشنبه سردار پاسدار حسين همدانی فرمانده سپاه تهران گفت:« ما با تظاهرکنندگان مثل دشمنان انقلاب و جاسوسان خارجی برخورد خواهم کرد و با نيروی نظامی با آنها مقابله خواهيم کرد.»

روز جمعه مراسم سالگرد انقلاب در شهرهای ايران برگزار شد. حکومت اسلامی از همزمانی اين مناسبت با سقوط حسنی مبارک استفاده کرده و تحولات در کشورهای عربی را بازتاب و تاثير انقلاب اسلامی ايران جلوه می دهد.

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی از وزارت کشور ايران برای برگزاری يک راهپيمايی در همبستگی با معترضان در مصر درخواست اجازه کرده اند. اما در چند روز گذشته مهدی کروبی توسط ماموران امنيتی ايران در خانه خود تحت نظر قرار گرفته واجازه هيچگونه تماسی با خارج از ندارد.

کارزار بين المللی دفاع ازحقوق بشر در ايران روز جمعه خواستار توقف اين محدوديت ها در مورد مهدی کروبی و ميرحسين موسوی شد.

برخی از تحليلگران اوضاع خاورميانه شباهت هايی بين حوادث مصر و جنبش اعتراضی ايران می بينند و معتقدند که همانطوريکه جنبش سبز ايران بر فضای کشورهای عربی تاثير گذاشت اکنون ممکن است نتايج مثبت اعتراضات در جهان عرب موجب تقويت مخالفان در ايران شود.

شبکه خبری سی ان ان يادآوری می کند که اعتراضات گسترده به تقلب در نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ جنبش عظيمی را در ايران برانگيخت که در تاريخ سی ساله حکومت اسلامی سابقه نداشت. اما حکومت ايران با اتکا به سرکوب شديد توانست اين حرکت را مهار کند.

کارشناسان منطقه خاورميانه معتقدند که شايد قبل از ايران کشورهای عربی مثل اردن، بحرين و يمن ا حوادث تونس و مصر تاثير بگيرند.

دولت آمريکا روز جمعه جمهوری اسلامی ايران را به خاطر آنچه که « دوروئی » توصيف کرد مورد انتقاد شديد قرار داده و گفت در شرايطی که حکومت ايران وانمود می کند از تحولات در مصر خوشنود است تمام امکانات خود برای سرکوب منتقدان را به کار گرفته و حتی پخش برنامه رسانه های فارسی زبان خارج از کشور را مختل کرده است. اشاره دولت آمريکا به پخش پارازيت و قطع برنامه های تلويزيون فارسی بی بی سی در فضای ايران بود.

شبکه خبری سی ان ان از قول برخی از کارشناسان منطقه خاورميانه و از جمله عباس ميلانی مدير مطالعات ايران در دانشگاه استنفورد می نويسد که حوادث مصر ممکن است روی تحرک جنبش اعتراضی ايران تاثير بگذارد ولی در عين حال وی به اين نکته اشاره دارد که از نظر نقش ارتش و نيروهای مسلح بين ايران و مصر يک تفاوت مهم وجود دارد.

عباس ميلانی می گويد: «در مصر ارتش جزو پايه های اصلی قدرت است ولی تصميم گرفت که رو در روی مردم قرار نگيرد . ولی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تشکيل و پيدايش آن ابزار اصلی حکومت روحانيون برای مقابله با هر گونه تهديدی بوده است. اکنون اين نيرو حتی فراتر از فلسفه وجودی اوليه خود گسترش يافته و به مهمترين و گسترده ترين نهاد امنيتی – سياسی – اقتصادی و اجتماعی ايران بدل شده است.

شبکه خبری سی ان ان در پايان به بررسی موضع آمريکا در قبال حوادث مصر و تحولات احتمالی در آينده ايران می پردازد. برخی از صاحبنظران از هم اکنون اين سئوال را مطرح می کنند که آيا دولت باراک اوباما به همان اندازه ای که برای اصلاحات بر رژيم مصر فشار آورد بر جمهوری اسلامی نيز فشار خواهد آورد؟
شايد يکی از سئوالهای کليدی در اين زمينه اين است که رژيمی مثل حکومت اسلامی ايران در مقابل فشارهای داخلی و خارجی قابل تغيير و استحاله است و يا نه ؟

عباس ميلانی معتقد است که تجربه هفته های اخير در تونس و مصر نشان داد که پيشرفت به سمت دمکراسی بدون تغيير رژيم تقريبا امکان ناپذير است.
XS
SM
MD
LG