لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

فستيوال «پوستری برای فردا» با حضور داوران ايرانی


لوگوی پوستری برای فردا
لوگوی پوستری برای فردا

چند موسسه فرهنگی-هنری اروپایی با پشتیبانی سازمان های گزارشگران بدون مرز و عفو بین الملل از گرافيست های سراسر جهان درخواست کرده اند تا برداشت خود را از سيمای آزادی به تصوير بکشند.

اين آثار قرار است در يک مسابقه بزرگ تحت عنوان «پوستری برای فردا» در فرانسه به نمایش گذاشته شود و گرافيست های سراسر جهان وقت دارند تا پيش از ۲۴ آبانماه ، آثار خود را تنها از طريق اينترنت و ايميل برای «فستيوال پوستری برای فردا» ارسال کنند.

داوری اين دوره از مسابقات را چهره های سرشناس بين المللی همچون پيربرنارد، آلن لوکرنک و مالته مارتين و نيز تعداد ديگری از چهره های سرشناس هنر بر عهده دارند. و در ميان آنان چهره های ايرانی همچون رضا عابدينی ، ساعد مشکی و مرجان ساتراپی نيز ديده می شوند.

اروه متين ، از برگزار کنندگان اولين فستيوال «پوستری برای فردا»، از دليل برگزاری اين فستيوال با موضوع آزادی بيان می گويد : «گرافيست های دنيا در اين مورد حرف برای زدن زياد دارند. ما با انجام اين مسابقه در عمل به آنها نشان خواهيم داد که ما به عهدمان وفاداريم و صدايشان را چه از طريق کتاب و چه از طريق نمايشگاه به گوش دنيا می رسانيم.»

از آنجايی که برگزاری اين فستيوال با اعتراضات به نتايج انتخابات در ايران همزمان شده است اين مسئله نام ايران را در سايت رسمی فستيوال برجسته کرده است . وب سايت رسمی اين فستيوال از قول مرجان ساتراپی ، يکی از داوران پوستری برای فردا می نويسد که « سی سال است که در ايران می گويند زنان اگر حجاب نداشته باشند کشور به سمت دموکراسی می چرخد. اما بزرگترين مشکل نبود سيمای آزادی بيان از هميشه تا هنوز است. »

مسئله ای که در پوستر اين فستيوال به سادگی نشان داده می شود، قلبی سبزرنگ است با یک عینک. به گفته آقای متين ، اين تصوير حمايت ضمنی از چيزی است که در ايران به نام جنبش سبز ناميده می شود.

متين در اين مورد می گويد: «اينکه پوستری برای فردا حتی آرم لگوی خود را به رنگ سبز طراحی کرده است نشان دهنده يک حمايت ضمنی از حرکت آزاديخواهانه در ايران برای آزادی بيان است.»

اين فستيوال بين المللی در حالی برگزار می شود که هنرمندان گرافيست ايرانی همزمان با رخدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری، دهمين دو سالانه گرافيک ايران را در اعتراض به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری تحريم کردند. به اعتقاد اروه متين ، مصادف شدن اين دو رويداد موجب تولد يک جريان آلترناتيو شده است.

به گفته اروه متين «خوشبختانه بر حسب تصادف يا برحسب خواسته آزادی خواهانه اين حرکت ، اين امکان وجود دارد که کسانی که به عنوان اعتراض تصميم دارند در آن بينال شرکت نکنند اين امکان را دارند که حرفشان را در تريبون پوستری برای فردا بزنند.»

آثار برگزيده پوستری برای فردا ، ۱۹ آذرماه ، همزمان با روز جهانی حقوق بشر در ده کشور دنيا به نمايش درمی آيد و کتابی از اين آثار، همراه با گفت و گويی با پديدآورندگان آن و چهره های سرشناس مدافع حقوق بشر و آزادی بيان نيز منتشر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG