لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

هکرهای اسرائیلی و اختلال در بانک های سعودی


بانک توسعه اسلامی عربستان سعودی
بانک توسعه اسلامی عربستان سعودی

نبرد سايبری که در روزهای اخير ميان هکرهای عربی هوادار فلسطينی ها با هکرهای اسرائيلی موجب لطمه زدن به کار شماری از وبسايت های اسرائيلی و عربی شد، چنان توجه افکار عمومی عربی را به خود چلب کرده است که هنگامی که عابر بانک های سعودی به تازگی دستخوش اخلال شدند، مردم عربستان آن را به اسرائيل نسبت دادند.

به نوشته روزنامه فرا منطقه ای عرب زبان «الحيات»، زمانی که پنجشنبه همه عابر بانک های عربستان سعودی از ارائه خدمات عادی به مراجعه کنندگان بازماندند، اين شايعه به سرعت برق و باد در شبکه های مجازی پيچيد که هکرهای اسرائيلی در اين رخداد مقصر هستند.

اين در حالی است که دو روز پيش از آن، هکرهای اسرائيلی ادعای «ساقط کردن» بورس عربستان سعودی را مطرح کرده بودند.

در پی توقف کار عابر بانک های عربستان سعودی و نظر به نگران شدن شديد مردم اين کشور نسبت به سرنوشت پول های خود در بانک، مؤسسات بانکی و مالی عربستان سريعاً به تلاش برای آرام کردن افکار عمومی پرداختند و در بيانيه هايی تأکيد کردند که سخن از «نقص فنی» است و عاملی بيگانه در اين رخداد نقش نداشته است.

طلعت حافظ، سخنگوی بانک مرکزی عربستان سعودی، به روزنامه «الحيات» گفت که شايعات منتشره در شبکه های مجازی، «کذب» است و نيز تأکيد کرد که «نقص فنی بسيار کوتاه بوده و اکنون برطرف شده است

اين سخنگو گفت مردم عربستان بسيار بيشتر از کشورهای ديگر، مرتباً از حساب بانکی خود پول نقد بيرون می کشند که دليل آن وجود تعطيلات نيمه سال مدارس و واريز شدن همزمان حقوق ها به حساب های بانکی کارمندان و معلمان است.

اما هراس گسترده مردم عربستان سعودی آن گونه که در شبکه های مجازی بازتاب يافت، از بيانيه های خود اين کشور نيز ناشی می شد زيرا چند روز پيش از آن، بانک های سعودی قوياً به دارندگان حساب های بانکی توصيه قوی کردند که مراقب شماره های رمز بانکی خود باشند و به ويژه در زمان دادن دستورهای تلفنی به کارمندان بانک های خود، در بيان شماره های رمز احتياط کنند و کمترين استفاده از اين رمزها را داشته باشند.

اين بيانيه پس از آن صادر شد که هاکرهای اسرائيلی به پاسخگويی به يک هاکر سعودی اقدام کردند و آنها نيز شماره های حساب هزاران نفر از مردم عربستان را در اينترنت منتشر کردند.

هکر سعودی که خود را «اوکس عمر» معرفی می کند، در روزهای قبل از آن، در دو نوبت، شماره های حساب بانکی دهها هزار اسرائيلی را منتشر کرده بود، که اين اقدام با پاسخگويی هاکرهای اسرائيلی روبرو شده بود.

هکر سعودی ياد شده همواره گفته است که در دفاع از فلسطينی ها، به اسرائيلی ها لطمه می زند و تأکيد کرده که اين رويه خود را دنبال خواهد کرد.

هاکر سعودی در پيامی ويژه به دانی ايالون، معاون وزير خارجه اسرائيل، نوشته بود که اگر از دامنه حملات خود عليه فلسطينی ها کم کنی، شايد من هم حملات سايبری خود را کاهش دهم.

سه شنبه گذشته نيز وبسايت بورس عربستان سعودی از کار باز ايستاده بود.

در روزهای اخير هکرهای ناشناس مشخصات هويت و زندگی نامه دانشجويان يک دانشکده پزشکی برتر عربستان سعودی را نيز در اينترنت گذاشته و در کنار آن نوشته بودند: «قصد ما لطمه زدن به بيگناهان نبوده است اما همانند هر جنگی، نبرد سايبری نيز قربانيانی می گيرد.»

XS
SM
MD
LG