لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

ایران بار دیگر متهم به حمایت از حماس شد


بر اثر درگیری بین نیروهای فتح و حماس در اوایل ماه ژوئن، در نوار غزه دست کم ۱۱۰ نفر فلسطینی کشته شدند.
بر اثر درگیری بین نیروهای فتح و حماس در اوایل ماه ژوئن، در نوار غزه دست کم ۱۱۰ نفر فلسطینی کشته شدند.


توفیق الطیراوی، مسئول سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطینی روز یکشنبه گفت: « ایران نقش مهمی در حمله حماس به نیروهای فتح و تصرف نوار غزه داشته است.»


این مقام فلسطینی اظهار داشت: براساس اطلاعات ما، ایران نقش مهمی را در آنچه که در غزه رخ داد ایفا کرده است. بسیاری از اعضای حماس در ایران آموزش دیده اند و این جنبش از طریق تونل هایی که حفر کرده بود سلاح به این منطقه قاچاق می کرد که نه علیه اسراییل بلکه برای مقابله با فلسطینی ها از آنها استفاده می کند.»


به گفته وی، « تمام این برنامه با همکاری ایران صورت گرفته بود و تهران از هر مرحله آن اطلاع داشته است.»


بر اثر درگیری بین نیروهای فتح و حماس در اوایل ماه ژوئن، در نوار غزه دست کم ۱۱۰ نفر فلسطینی کشته شدند و در حال حاضر این منطقه تحت کنترل حماس قرار دارد.


پیش از سخنان آقای الطیراوی، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز به پشتیبانی عناصر خارجی منطقه در حمله حماس به نوار غزه اشاره کرده بود و با «تروریست» خواندن گروه حماس، تصرف نوار غزه را «کودتا» دانست.


جمهوری اسلامی ادعای حمایت از حماس را رد کرده و روز یکشنبه سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به خبرنگاران در تهران گفت که «ایران، حماس را برای به تصرف در آوردن نوار غزه نه تشویق کرده است و نه کمک.»


محمد علی حسینی افزود: با نگاهی به گذشته در خصوص فلسطین مشخص می شود که ایران از همان ابتدا از مذاکرات گروه های حماس و فتح در مکه حمایت کرده است.


وی همچنین اظهارات اخیر احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر را که گفته بود ایران در پشت پرده از حمله حماس به نیروهای فتح در نوار غزه حمایت کرده است، بی مورد دانست.


«تلاش برای تشکیل کشور حماس»


مقامات جنبش فتح با متهم کردن ایران و سوریه به حمایت از درگیری در نوار غزه می گویند که حماس با کمک های مالی و نظامی این دو کشور بدنبال تشکیل کشور حماس است.


بر خلاف سخنان آقای حسینی، که پیشتر کمک ایران به حماس را فقط در حد پشتیبانی «سیاسی و معنوی» می داند، سميرالمشهراوی، يک سخنگوی جنبش فتح اعلام کرد: «ايران و سوريه ميليون ها دلار پول در اختيار حماس نهاده و با اين پول ها مقادير زيادی جنگ افزارخريداری شده و نيروهای تازه ای برای پيوستن به حماس بسيج شده اند.»


سمير المشهراوی افزود:«حماس پول بيگانگان را برای کشتن برادران خود به خدمت گرفته و می خواهد کشور حماس را تشکيل دهد.»


XS
SM
MD
LG