لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

توليد شنل نامرئی هری پاتر در دنيای واقعی


شنل هری پاتر
شنل هری پاتر
پژوهشگران موفق شده اند يک نسخه مينياتوری از شنل نامرئی هری پاتر را در آزمايشگاه توليد کنند.

اگرچه تا به اين جای کار شنل جادوگر جوان محبوب ميليون ها نفر در سراسر جهان تنها در نور مايکروويو کار می کند و هنوز برای عمل کردن در نورهای مرئی برای چشم آدمی کار بيشتری می طلبد.

به گزارش شبکه «فاکس نيوز»، فيزيکدانان خالق شنل نامرئی می گويند دستاوردشان بشريت را يک گام به رؤيای نامرئی شدن در روز روشن نزديک کرده است. اختراع جديد از جنس ماده ای با نام «فراصفحه» ساخته شدن که شامل نوارهايی از جنس فلز مس است که بر روی لايه از پُلی کربنات چسبيده اند. نوارهای مسی تنها ۶۶ ميکرومتر ضخامت دارند، (۶۶ ميليونیُم يک متر) و لايه پُلی کربنات هم قُطری ۱۰۰ ميکرومتری دارد، اين دو بخش «شنل هری پاتر» در حالت مُورب به شکل توری در کنار يکديگر قرار گرفته اند.

اندريا الو، فيزيکدانی از دانشگاه تگزاس و از دست اندرکاران اصلی اين پروژه، می گويد: «تأثير کلی اين مجموعه شفافيت و جلوه نامرئی در تمامی زوايای ديد است.»

تا کنون تلاش های دانشمندان برای نامرئی ساختن اشيا مختلف به جست و جو و آزمايش برای يافتن روشی جهت خميدن پرتوهای نور پيرامون يک جسم محدود بوده است. اما در اين شنل جديد، دانشمندان با به کارگيری «فراماده ها» روشی نوين را ابداع کردند که در آن امواج نوری منتهی به جسم خنثی شده و به چشم بيننده نمی رسند. اندريا الو می گويد: «وقتی ميدان های پخش شده از شنل نامرئی و جسم مورد نظر تداخل می کنند، همديگر را خنثی کرده و جلوه نامرئی را به وجود می آورند.» اين فيزيکدان موفق شده به همراه ديگر اعضای تيم پژوهشی يک استوانه ۷ اينچی را در نور مايکروويو به حالت نامرئی در آورند.

شنل نامرئی فوق، پس از طی مراحل اوليه بهينه سازی مدل کنونی، برای مخفی سازی گستره نورهای مرئی قابل استفاده خواهد بود، با اين حال اين روش در آينده نزديک «تنها برای ناپديد کردن اجسام کوچک» مناسب خواهد بود.

اين اختراع جديد هنوز به مرحله ای نرسيده که توجه هواداران پُرشمار هری پاتر و علاقه مندان به جاسوسی را جلب کند. با اين حال، محققان می گويند در پايان آزمايش ها می توان از فن آوری نهايی در موارد زيادی استفاده کرد، از جمله می توان به کاربرد چنين سامانه ای در دستگاه های حسگر مخفی يا ابزارهای زيست درمانی نام برد. نتايج پژوهش های مربوط به اين طرح در نسخه ۲۶ مارس نشريه «نيو جورنال آو فيزيکس» به چاپ رسيده است.
XS
SM
MD
LG