لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

مهدی هاشمی و جنجال يک گفت‌وگو


مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی
مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی
تفاوتی نمی کند. زندانی باشد يا آزاد. ايران باشد يا خارج از ايران. مهدی هاشمی خبرساز است.

حتی وقتی که او در سلول های انفرادی زندان اوين بازجويی پس می‌دهد، خبرهايش در رسانه ها و شبکه اجتماعی اينترنت دست به دست می شود.

چند روزی است که نام مهدی هاشمی ، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، نه در پيوند با آخرين وضعيت زندان و بازداشتش بلکه با فايلی صوتی منتسب به او در هم آميخته که گپ و گفت و گوی او با نيک‌آهنگ کوثر، کاريکاتوريست و روزنامه‌نگار مقيم آمریکا است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:25:24 0:00
لینک مستقیم

در اين فايل صوتی که آن را برای نخستين بار فردی با نام کاربری «خط رهبری» روی يکی از شبکه های اجتماعی اينترنتی به اشتراک گذاشته است، درباره شرايط سياسی پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ سخن به ميان می آيد، از اقدامات و شکل‌گرفتن تقسيم کاری برای بيان انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد حرف زده می شود و انتقاداتی ساختار شکن از آيت الله خامنه ای- رهبر جمهوری اسلامی ايران- و فرزندش مجتبی مطرح می‌شود.
محسن هاشمی- برادر بزرگتر مهدی هاشمی- در گفت و گو با روزنامه آرمان در تهران و محمود عليزاده طباطبايی ، وکيل او درايران در گفت و گو با خبرنگاری ايلنا در واکنش به انتشار اين فايل صوتی آن را ساختگی و کذب خوانده اند.



محسن هاشمی- برادر بزرگتر مهدی هاشمی- در گفت و گو با روزنامه آرمان در تهران و محمود عليزاده طباطبايی ، وکيل او درايران در گفت و گو با خبرنگاری ايلنا در واکنش به انتشار اين فايل صوتی آن را ساختگی و کذب خوانده اند.

در مقابل عباس جعفری دولت‌آبادی، ‌دادستان عمومی و انقلاب تهران روز سه‌شنبه،‌۲۱ آذر ماه، در گفت و گو با خبرگزاری مهر، گفت: «از نظر ما کسی که تکذيب کند، کسی است که به او منتسب است.»

البته او ترجيح داد تا جزيياتی بيشتری از ماجرا ارايه نکند. با اينکه بستگان و نزديکان مهدی هاشمی صحت نوار مکالمه منتسب به او را تکذيب می کنند، نيک‌آهنگ کوثر، کارتونيست مقيم آمریکا اما صحت فايل منتشر شده در فضای اينترنت را تاييد می کند.

نيک‌آهنگ کوثر می گويد: «من فايل را از اول آناليز نکرده ام . اما بنا به زمانش به ميزان ۹۹.۹ درصد می گويم اين همان فايلی است که در اختيار دادگاه قرار گرفته است و تا آن جايی که گوش داده ام دقيقا همان فايلی است که در روز ۱۳ اکتبر ۲۰۱۰ بنده در آن با آقای مهدی هاشمی حرف زده ام . من به ايشان زنگ زدم و فايل مورد نظر را به عنوان مدرک شخصی ضبط کردم.»

از نيک آهنگ کوثر می پرسم که آيا به طور معمول ، مکالمات تلفنی خود با تمام افراد را ضبط می کند،‌؟ پاسخ او منفی است با اين حال توضيح می دهد که اگر بخواهد گفت و گوی تلفنی با کسی را ضبط کند يا از قبل به آنها می گويد، يا تنها گفت و گو با کسانی را که مطابق قانون، اجازه و امکان ضبط گفت و گو با او را داشته باشد ضبط می‌کند.

اين کارتونيست مقيم آمریکا می گويد به طور معمول مهدی هاشمی می‌دانسته که او مکالماتشان را ضبط می کند.

اما در مورد اين فايل خاص، اطمينانی از اطلاع داشتن او ندارد و تاييد می‌کند که «به طور مشخص اين يکی را بهشان نگفتم.»

درعين حال مدير سايت «خودنويس» انتشار اين فايل صوتی در فضای اينترنت را محکوم کرده و تاکيد می کند که انتشار اين فايل صوتی کار او نبوده است.

او تاکيد می کند که «قويا انتشار اين فايل را محکوم می کنم . اين فايل فقط يک سند بوده و مطابق خواست آقای مهدی هاشمی و وکيل ايشان در اختيار دادگاه قرار گرفته است.»

آقای کوثر می گويد پيش از ارايه اين اسناد به دادگاهی در اونتاريوی کانادا به وکلای آقای هاشمی گفته که در صورت ارايه اين اسناد،‌ طبق قانون،‌ اين اسناد در اختيار طرف ديگر دعوا هم قرار می گيرد که می‌تواند به نفع آنها نباشد،‌به گفته نيک آهنگ موثر با اين حال باز وکلای آقای هاشمی، به ارايه اسناد به دادگاه اصرار داشته‌اند.

پيش از ارايه اين اسناد به دادگاهی در اونتاريوی کانادا به وکلای آقای هاشمی گفته که در صورت ارايه اين اسناد،‌ طبق قانون،‌ اين اسناد در اختيار طرف ديگر دعوا هم قرار می گيرد که می‌تواند به نفع آنها نباشد
نیک آهنگ کوثر

او تاکيد می‌کند که از ضبط و نگهداری اين فايل چه به لحاظ قانونی و چه به لحاظ اخلاقی، کاملا دفاع می کند و برای اين دفاع دلايلی دارد: «آقای مهدی هاشمی به نقض حقوق بشر و سوء استفاده از اموال عمومی و تاثيرگذاری روی رسانه های خارج از کشور با دادن اطلاعاتی که به زعم من می توانست غير واقعی باشد، متهم بودند.»

به گفته نيک آهنگ کوثر، ‌او اين فايل را به عنوان مستند نگه داشته تا اگر او حرفش را تغيير داد، بعدا بتواند مقايسه کرده و به رويش بياورد.

نيک آهنگ کوثر مدعی است که اين فايل صوتی را به همراه اسناد بسيار ديگری از مکالمات و مکاتبات اينترتی خود با مهدی هاشمی به عنوان مستندات به دادگاهی در اونتاريوی کانادا تحويل داده است که در آن دادگاه به عنوان شاهد حضور داشته است.

دادگاه مورد اشاره، دادگاهی است که در جريان آن، هوشنگ بوذری به اتهام آدم ربايی، شکنجه، بازداشت غير قانونی و اخاذی در سال ۲۰۰۰ ميلادی عليه مهدی هاشمی، اکبر هاشمی رفسنجانی- رئيس جمهوری اسبق ايران- و علی فلاحيان- وزير اطلاعات وقت- اقامه دعوا کرده است.

آقای بوذری می گويد، در ‌سال‌های ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، او مشاوره کنسرسيومی متشکل از پنج شرکت اروپايی را بر عهده داشته که توانسته بودند قراردادی به ارزش دو ميليارد دلار را برای توسعه پارس جنوبی با شرکت ملی نفت ايران منعقد کنند.

به گفته بوذری، پس از آن بوده که مهدی هاشمی که در آن زمان مدیرعامل شرکت مهندسی تاسیسات دریایی ایران بوده است، از او باج خواهی کرده است.

و چون هوشنگ بوذری اين درخواست را رد کرده، با دستگاه های اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی سر و کار پيدا کرده ، بازداشت و شکنجه شده است.

حال ، دادگاه بررسی کننده، مهدی هاشمی را محکوم به پرداخت ۱۳ ميليون دلار غرامت کرده است.

نيک آهنگ کوثر قرار بوده چه چيزی را شهادت بدهد؟

اما نيک آهنگ کوثر که به درخواست هوشنگ بوذری به دادگاه رفته، قرار بوده چه چيزی را شهادت بدهد؟ او شاهد چه چيز بوده است؟

نيک آهنگ کوثر می گويد بايد شهادت می داده که او با آقای مهدی هاشمی درباره آقای بوذری صحبت کرده است.

به گفته اين روزنامه نگار مقيم آمریکا، «آقای هاشمی حداقل در سال ۲۰۱۰ مطلع بودند که حکم دادخواستی عليه ايشان وجود داشته ولی آقای هاشمی اين را تکذيب کرده بود و گفته بود که اصلا دادگاهی بر عليه من در کانادا تشکيل شده است.»

اما به رغم اين توضيحات نيک آهنگ کوثر، در فايل منتشر شده از گفت و گوی منتسب به مهدی هاشمی با او، هيچ رد پايی از دادگاه ، هوشنگ بوذری، کانادا و مواردی از اين دست وجود ندارد.
از نيک آهنگ کوثر می پرسم که چرا اين مکالمه بی ارتباط با دادگاه و پرونده مورد نظر را به دادگاه کانادايی داده است؟

او می گويد: «در تاريخ هفتم آگوست ۲۰۱۲، وکلای آقای هاشمی از من درخواست کردند که هر مدرکی به عنوان فايل ، گفت و گو، نوشته و هر اطلاعاتی که در اين خصوص دارم را در روز ۲۸ دسامبر در شهر تورنتو بايد در يک جلسه به آنها تحويل بدهم.»

به گفته اين کارتونيست «آقای هاشمی در روز ۱۳ آگوست ۲۰۱۲ در لندن تحت آزمون راستی آزمايی، قرار گرفت و مواردی که من در شهادت نامه ام آورده بودم را رد کرد و همچنين در پاسخ به سوالاتی که وکيل از او پرسيده بود، گفته بود که چنين چيزهايی وجود ندارد و من اطلاعی ندارم.»

براساس گفته های نيک آهنگ کوثر، طبق خواست دادگاه او بايد سطح روابط و آشنايی خود و مهدی هاشمی را مشخص می‌کرده و به همين دليل و خواست دادگاه،‌ بايد تمام اسناد و مدارک مربوط به مهدی هاشمی را به دادگاه ارايه می‌کرده است.

او ادامه می دهد که از راههای مختلف تلاش کرده تا تبعات اين اقدام را به گوش مهدی هاشمی، وکلا و خانواده او برساند اما يا اين پيغام‌ها را نگرفته‌اند يا اينکه نخواسته‌اند در خواست‌اشان،‌ تغييری دهند.

نيک آهنگ کوثر می گويد: «عملا در هفته آخر سپتامبر هم وکلای آقای هاشمی و هم وکلای آقای بوذری به اطلاعات من دسترسی داشتند و از آن زمان به بعد من ديگر هيچ اختياری روی آن مدارک ندارم.»
نیک آهنگ کوثر

به گفته آقای کوثر، او تا هفته آخر ماه سپتامبر صبر کرده تا آن مدارک را تحويل ندهد به اين اميد که تغييری در خواسته وکيل و خود آقای هاشمی ايجاد شود،‌اما به گفته او «آنها کماکان بر اين درخواست اصرار داشتند.»

نيک آهنگ کوثر می گويد: «عملا در هفته آخر سپتامبر هم وکلای آقای هاشمی و هم وکلای آقای بوذری به اطلاعات من دسترسی داشتند و از آن زمان به بعد من ديگر هيچ اختياری روی آن مدارک ندارم.»

پيش از انتشار اين فايل در فضای اينترنتی، نيک آهنگ کوثر با نوشتن يادداشتی روی وب سايت خودنويس که مديريت آن را بر عهده دارد، نسبت به تبعات انتشار عمومی اين اسناد هشدار داده بود.

اما چه نشانه هايی نيک آهنگ کوثر را به اين مهم رسانده بود که نسبت به انتشار اسناد در فضای اينترنتی هشدار دهد؟ او از کجا می دانسته که اين اسناد قرار است به زودی منتشر شود؟

نيک آهنگ کوثر می گويد اين نگرانی بعد از گفت و گوی هوشنگ بوذری با يکی از خبرنگاران سايت خودنويس برای او ايجاد شده است، چراکه در آن گفت و گو، آقای بوذری ضمن اينکه از دستگيری و زندانی بودن آقای مهدی هاشمی اظهار ناراحتی می کند، در عين حال می‌گويد که اسناد منتشر خواهند شد.

نيک آهنگ کوثر با اشاره به شرايط مهدی هاشمی و زندانی بودن او،‌ از تماس خود با آقای بوذری خبر می دهد که در آن تماس از نگرانی‌های خود مبنی بر انتشار اسناد با آقای بوذری سخن می گويد.

با اين حساب و آن طور که آقای کوثر می گويد، هوشنگ بوذری و وکلای او نيز به اين اسناد دسترسی داشتند. شاکی مهدی هاشمی البته می گويد پس از انتشار اسناد و از طريق يکی از دوستانش در جريان انتشاراين فايل صوتی قرار گرفته است.

آقای بوذری می گويد پس از آن بود که با نيک آهنگ کوثر تماس گرفته و از چند و چون ماجرا باخبر می شود و می فهمد که اين بخشی از مدارکی است که در اختيار او و وکلايش قرار گرفته است.

اما هوشنگ بوذری از ماهها قبل می توانسته به اين فايل دسترسی داشته و آن را گوش داده باشد.

اين پرسش من از آقای بوذری است که چطور پس از انتشار اين فايل در فضای اينترنت ،پی به وجود فايلی برده که از ماهها قبل در اختيار او و تيم وکلايش بوده است.

او می گويد: «حجم فايل ها و نوشته ها و چت ها و مدارک آنقدر زياد که کسی حوصله و وقت گوش دادن به مجموعه آنها را نداشت. همه اين مدارک هم به فارسی بود و اينجا هم فايل فارسی خيلی کاربرد نداشت و بايد به انگليسی ترجمه می شد.»

او پيشنهاد می کند که به وکلای آقای مهدی هاشمی در کانادا و انگلستان زنگ بزنم و درباره علت درخواست آنها برای ارايه اين اسناد به دادگاه از آنها بپرسم.

صريحا خدمتتان می گويم که در انتشار اين فايل ها هيچ نقشی نداشته ام و نخواهم داشت چون اين طور که خواندم نوشته شده بود که تعداد اين فايل ها ۲۰ عدد بوده که فقط دو تا از آنها منتشر شده است.
هوشنگ بوذری

مشخصا از هوشنگ بوذری درباره نقش او در انتشار اين فايل در فضای اينترنت می پرسم. پرسشی که کمی او را برافروخته می کند و تاکيد می کند که « صريحا خدمتتان می گويم که در انتشار اين فايل ها هيچ نقشی نداشته ام و نخواهم داشت چون اين طور که خواندم نوشته شده بود که تعداد اين فايل ها ۲۰ عدد بوده که فقط دو تا از آنها منتشر شده است.»

او ادامه می‌دهد که «لطف کنيد هر کس که تصور می کند هوشنگ بوذری نقشی در انتشار اين فايل های صوتی داشته تقاضا می کنم به اولين دادگاه محل اقامتش مراجعه کرده و عليه من اقامه دعوا کند.»

اما با توجه به تهديد ضمنی آقای بوذری در گفت و گو با سايت خودنويس و البته تصريح او مبنی بر انتشار اين اسناد در گفت و گو با تلويزيون صدای آمريکا، احتمال انتشار اين فايل از سوی او حتی برای نيک آهنگ کوثر هم پر رنگ بوده که نسبت به اتفاق افتادن آن پيش از انتشار هشدار داده بوده است.

آقای بوذری آن احتمال، نشانه و تهديد خود را اين گونه توجيه می کند و می گويد «آقای کوثر احتمالا دچار يک سوء تعبير و تفاهم شده است.»

به گفته بوذری‌، با توجه به اينکه پس از درخواست وکلای مهدی هاشمی،‌ آن مدارک در اختيار کسان ديگری در ايران يا کانادا قرار گرفته،‌ او نيز نگران انتشار آن مدارک بوده و برا يهمين از احتمال انتشار اسناد و مدارک سخن گفته بود.

در بعضی از صفحات فيس بوک ديدم که افراد نزديک به خانواده هاشمی که اولا ذکر کرده اند که اين فايل ، فايل اصلی نيست و تغيير يافته و صداگذاری شده است و عملا به اين نتيجه رسيدم که آنها قاعدتا فايلی را در اختيار دارند که با فايل منتشر شده مقايسه کرده اند
نیک آهنگ کوثر

از سه منبعی که می توانسته‌اند اين فايل ها را در اختيار داشته باشند، دو سمت ماجرا يعنی نيک آهنگ کوثر و هوشنگ بوذری تاکيد می کنند که با انتشار اين اسناد مخالف بوده اند و کار آنها نيست.

حال می ماند طرف مهدی هاشمی و وکلای ايشان. اما پيش از آن از نيک آهنگ کوثر می پرسم او چه احتمالی را در انتشار اين اسناد محتمل می داند، آقای کوثر می گويد: «در بعضی از صفحات فيس بوک ديدم که افراد نزديک به خانواده هاشمی که اولا ذکر کرده اند که اين فايل ، فايل اصلی نيست و تغيير يافته و صداگذاری شده است و عملا به اين نتيجه رسيدم که آنها قاعدتا فايلی را در اختيار دارند که با فايل منتشر شده مقايسه کرده‌اند.»

به گفته او «اگر آنها چنين چيزی مطرح می کنند پس بايد فايلی در اين خصوص به دستشان رسيده باشد. از سوی ديگر يکی از خويشاوندان آقای هاشمی که ظاهرا ساکن انگليس هستند، چند مدت پيش در فيسبوکشان مطرح کرده اند که اين فايل ها چيز جديدی نيست و گفته اند که ما مدتهاست که آنها را داريم.اگر چنين چيزی صحت داشته باشد پس قاعدتا فايل ها بايد چند مدت پيش دست افرادی چه در ايران و چه در خارج از ايران رسيده باشد.»

نيک آهنگ کوثر با اشاره به تاکيد هوشنگ بوذری مبنی بر منتشر نکردن اين فايل، تاکيد می کند که چگونگی انتشار اين فايل روی فضای اينترنت برای او «گنگ» است.

هوشنگ بوذری ، شاکی پرونده مهدی هاشمی نيز سناريوهايی برای انتشار اين اسناد در اينترنت دارد و تاکيد می کند که همچنان انتشار اين فايل را از ناحيه ديگران احتمال می‌دهد.
او می گويد يک گروه درگير در اين ماجرا، ‌وکلای مهدی هاشمی و گروه ديگر، مترجمان اين اسناد هستند. به گفته آقای بوذری‌، «حالا خودتان تصور بفرماييد که انبوهی از فايل ها را لابد عده زيادی نشسته اند ترجمه کنند و لابد اين عده زياد با افراد ديگری ارتباط دارند.»

حالا خودتان تصور بفرماييد که انبوهی از فايل ها را لابد عده زيادی نشسته اند ترجمه کنند و لابد اين عده زياد با افراد ديگری ارتباط دارند.
هوشنگ بوذری

او سپس می پرسد: «شما چطور می توانيد مطمئن باشيد که اين ماجرا کنترل شده است. آيا اين وسط امکان ندارد که يکی يا دو نفر در اين مورد کنجکاوی نکرده باشند. تعجب من از اين است که از اين انبوه فايل ها چرا ۱۸ يا ۲۰ تا از آنها مورد توجه قرار گرفته است؟

هوشنگ بوذری احتمال انتقام جويی و باج‌خواهی از مهدی هاشمی و خانواده هاشمی رفسنجانی را نيز رد نمی کند،‌اما در نهايت تاکيد می کند که او و نيک آهنگ کوثر از انتشار اين اسناد و مدارک هيچ سودی عايدشان نمی‌شده است.

در اين ميان برخی سايت های خبری که از آنها به عنوان سايت هايی نزديک به خانواده هاشمی رفسنجانی مطرح می شود، گمانه ديگری را مطرح می کنند و آن همکاری نيک آهنگ کوثر با بخشی از دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی است که تمايل دارند مهدی هاشمی از اين بازداشت و اتهامات و زندان، سر به سلامت نبرد.

سناريويی که در آن نيک آهنگ کوثر متهم به فروش اين فايل های صوتی به دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی است.

نيک‌آهنگ کوثر اما به اين سناريو و گمانه، واکنش نشان داده و آن را «محکوم می کند».
اين کارتونيست مقيم آمریکا می گويد: « اگر اين افراد در خارج از کشور هستند، آنها را هم تحت پيگرد قرار می دهم و اگر هم بتوانم و اينها به طور رسمی چنين ادعايی را بيان کنند، تمامی برخورد لازم و قانونی را با اين افراد خواهم کرد. به اين دليل که اولا دارند به من تهمت می زنند و در ثانی من دقيقا مطابق قانون برخورد کردم و بر اساس حکمی که وکيل آقای هاشمی از من خواستند، مدارک را در اختيار وکلای ايشان و آقای بوذری قرار دادم.»

تلاش‌های راديو فردا برای گفت و گو با وکلای کانادايی مهدی هاشمی منجر به انجام گفت و گو نشد و همچنان اين پرسش بی پاسخ مانده که چرا آنها اصرار به ارائه اسنادی به دادگاه داشته اند که می توانسته به زيان موکلشان که در ايران در زندان به سر می برد، تمام شود.
آيا آن طور که نيک آهنگ کوثر و هوشنگ بوذری احتمال می دهند، انتشار اين اسناد و فايل ها از جانب آنها صورت گرفته است؟
XS
SM
MD
LG