لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

هاوکینگ؛ لذت کشف علمی شیرین تر از لذت هم آغوشی


آخرین بار، پرفسور هاوکینگ، در سال ۱۹۹۰و هنگامی که اسراييل و فلسطينی ها در اوج تنش و ناآرامی بودند، به این منطقه سفر کرد.
آخرین بار، پرفسور هاوکینگ، در سال ۱۹۹۰و هنگامی که اسراييل و فلسطينی ها در اوج تنش و ناآرامی بودند، به این منطقه سفر کرد.

پروفسور استيون هاوکينگ فيزيکدان و دانشمند برجسته فضايی که با مطرح کردن فرضيه موسوم به «انفجار بزرگ» برای پيدايش جهان به شهرت جهانی رسيد، روز دوشنبه، ۱۱ دسامبر برای دانشجويان فلسطينی در شرق اورشليم سخنرانی کرد.


پروفسور استيون هاوکينگ، ۶۴ ساله، که فلج کامل است و از قدرت بيان محروم شده، ولی آوازه ای بين المللی به خاطر استعداد و نبوغ خويش و کشف های حيرت انگيز فضايی دارد، در حال ديدار از اسراييل است.


وی لذت کشف های علمی خود را شيرين تر ازکام گرفتن از يک دلبر رعنا وزيبا مي داند.


آخرین بار، پرفسور هاوکینگ، در سال ۱۹۹۰و هنگامی که اسراييل و فلسطينی ها در اوج تنش و ناآرامی بودند، به این منطقه سفر کرد.


پروفسور هاوکينگ که پس از ۱۶ سال، اين روزها از اسراييل ديدار می کند، معتقد است که به رغم پيمان صلح «اوسلو» میان اسراييل و سازمان آزادی بخش فلسطين که در سال ۱۹۹۳ امضا شد و به رغم برپايی حکومت خودگردان فلسطينی، مناسبات بين اسراييل و فلسطينی ها بدتر از ديدار قبلی اوست.


پروفسور هاوکينگ در کنار ديدار با دانشمندان اسرایيلی و سخنرانی در مراکز علمی و فضایی و موزه های علم ودانش، با مقامات سیاسی اسراییلی نیز گفت و گو کرد.



هاوکینگ در ديداری با نخست وزير اسراييل، به او گفت بايد ميانه روهای فلسطينی را تقويت کرد.

وی در ديداری با نخست وزير اسراييل، به او گفت بايد ميانه روهای فلسطينی را تقويت کرد.


پروفسور هاوکينگ، که بسياری از نظريه های مهم فضايی و شناسايی کهکشان ها بويژه نظريه «چاله های سياه فضايی» را مطرح کرده است، همچنان بروی صندلی چرخدار می نشيند. او از توان تکلم برخوردار نيست و افکار خود را از طريق دستگاهی که آنرا به کلام تبديل می کند، با مخاطبين در ميان می گذارد.


صدای اين کامپيوتر اکنون سالهاست که بخشی از زندگی اين دانشمند برجسته جهانی است.


پروفسور هاوکينگ که نويسنده کتاب های مهمی در عرصه فيزيک و علم فضايی است، روز دوشنبه ۱۱ دسامبر برای دانشجويان فلسطينی در شرق اورشليم سخنرانی کرد و ديداری نيز از دانشگاه فلسطينی شهر رام الله داشت.


او که برای ديداری ده روزه به اسرایيل آمده، روزدوشنبه نيز طی یک سخنرانی در موزه علوم اورشليم، در تالاری که مملو از علاقمندان به اين دانشمند بود، ازنظریه چاله های سياه کهکشان ها و کتاب های پرفروشی که در اين باره نگاشته، برای جوانان سخن گفت.


او تاکيد کرد دو سال پيش، خود فرضيه ديگری را عنوان کرد که رد نظريه وجود چاله های سياه کهکشان ها بود.


وی افزود هر چند دانشمندان، کمتر به احتمال اشتباه بودن فرضيه ها و نظريه های علمی خود اعتراف می کنند، اما هنوز بسيار بيشتر از سياستمداران به معيارهای اخلاقی پای بند هستند.


پروفسور هاوکينگ، لذتی را که از کشف های علمی جديد می برد، بسيار طولانی تر از «لذت هم آغوشی با معشوقی پریچهره و شيرين» توصيف کرد.


سفر پروفسور هاوکينگ به اسراييل از سوی رسانه ها بسيار با اهميت تر از ديدار رهبران جهانی تلقی شده و صدها خبرنگار و فيلمبرداردر هر لحظه سفر، وی را همراهی می کنند.


XS
SM
MD
LG