لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

بازار پر رونق خرید و فروش اعضای پیوندی


سازمان بهداشت جهانی کمبود اعضای بدن اهدایی در کشورهای ثروتمند مردم بیمار این کشورها را روانه کشورهای فقیرتر می کند.
سازمان بهداشت جهانی کمبود اعضای بدن اهدایی در کشورهای ثروتمند مردم بیمار این کشورها را روانه کشورهای فقیرتر می کند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی کمبود اعضای بدن اهدایی در کشورهای ثروتمند مردم بیمار این کشورها را روانه کشورهای فقیرتر و مکان های مناسبی چون چین، پاکستان، ترکیه، مصر، کلمبیا و فیلیپین کرده است تا با خرید عضوی از بدن یک فرد دیگر برای خود عمر بیشتری بخرند.


به گزارش خبرگزاری رویترز پاول لی ۵۳ ساله تکنیسین مترو در هنگ کنگ، یک سال و نیم پیش متوجه شد که سرطان کبد دارد و برای پیوند کبد به بیمارستانی در چین رفت و با پرداخت بیش از ۳۴ هزار دلار و گرفتن کبد یک زندانی اعدام شده، نجات یافت.


به گفته این بیمار سرطانی سابق، این بیمارستان با بسیاری از زندانیان ارتباط دارد.


سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که سالانه ۲۱ هزار پیوند کبد در جهان انجام می شود. اما کارشناسان پزشکی شمار درخواست های پیوند کبد در جهان را دست کم ۹۰ هزار برآورد می کنند.


درخواست برای پیوند کلیه نیز در حال افزایش است و همین به مساله قاچاق اعضای بدن و تشکیل بازار سیاه برای توریست های موسوم به « توریست پیوندی » دامن زده است. توریست های پیوندی برای خرید اعضای بدن از مردمی که راه دیگری برایشان باقی نمانده راهی کشورهای فقیر می شوند.


کسی که در آفریقای جنوبی کلیه اش را بفروشد ۷۰۰ دلار دریافت می کند این رقم در امریکا ۳۰ هزار دلار است. نبود شفافیت و امنیت برای اهدا کنندگان سازمان های بین المللی را برای دست کم نظارت و قانونمند کردن این تجارت وارد میدان کرده است.


درخواست برای پیوند کلیه نیز در حال افزایش است و همین به مساله قاچاق اعضای بدن و تشکیل بازار سیاه برای توریست های موسوم به « توریست پیوندی » دامن زده است. کسی که در افریقای جنوبی کلیه اش را بفروشد ۷۰۰ دلار دریافت می کند این رقم در امریکا ۳۰ هزار دلار است.

به نوشته رویترز روش غیرقانونمند برای دریافت کننده عضو کم دردسرتر است. پیوند عضو برای شخص اهدا کننده خطراتی دارد.


عمل پیوند عضو ممکن است خطراتی چون خونریزی، عفونت و یا مرگ درپی داشته باشد.


در تجارت پیوند عضو دریافت کننده عضو نگرانی کمتری دارد. به گفته لوک نوئل هماهنگ کننده مراحل کلینیکی سازمان بهداشت جهانی: «ین نوع خرید عضو ارزان تر است و آدم درباره کسی که نمی شناسد هم نگران هم نمی شود. پول را می دهید و کار تمام است.»


زندانیان اعدامی و اعضای پیوندی


چین اخیرا تجارت اعضای بدن انسان را ممنوع اعلام کرده و پیوند عضو برای خارجیان را نیز محدود کرده است و می گوید اول باید نیاز به ۲ میلیون پیوند عضو در چین برطرف شود و بعد به خارجی ها فکر کرد.


سالانه ۲۰ هزار عمل پیوند عضو در چین انجام می گیرد و از این میان سه هزار مورد مربوط به پیوند کبد است که در ۹۵ درصد از کبد اهدا کنندگان مرده استفاده می شود.


چین از استفاده از اعضای زندانیان اعدامی دفاع می کند و می گوید این عمل با اجازه خانواده آنان صورت می گیرد. یک عمل پیوند عضو با استفاده از کبد شخص مرده، در چین ۳۳ هزار دلار خرج بر می دارد.


لوک نوئل از سازمان بهداشت جهانی به رویترز می گوید :« آنچه که اهمیت دارد شفافیت است. اگر چین سیستم فعلی اش را برای بررسی و تحقیق باز و شفاف گذارد خیلی خوب می شود.»


به گزارش رویترز به غیر از چین، در جنوب شرقی آسیا سالانه کمتر از ۲۰۰ فرد پیش از مرگشان داوطلب اهدا یا فروش کلیه خود می شوند.


«بازار کلیه» در پاکستان


به گفته جعفر نقوی مدیراجرایی سازمان کلیه پاکستان، این کشور که تجارت اعضای بدن در آن غیرقانونی نیست در حال تبدیل شدن به بازار کلیه است.


آقای نقوی می گوید شمار خارجیانی که برای کلیه جدید به پاکستان سفر می کنند مشخص نیست اما در لاهور به تنهایی ۱۳ مرکز وجود دارد که در سال گذشته ۲۰۰۰ عمل پیوند کلیه را انجام داده اند.


سازمان بهداشت جهانی می گوید پیوند کلیه بیشترین تعداد را در میان پیوندهای عضو دارد. پس از کلیه ، پیوند کبد ، قلب ،و شش در مکان های بعدی قرار می گیرند.

به گفته جعفر نقوی بیماران اغلب از اروپا ، عربستان سعودی و هند هستند و برای کلیه جدید حدود ۸۵۰۰ دلار می پردازند. در حالی که صاحب اصلی کلیه رقمی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار دریافت می کند و معمولا هم پس از جراحی خدمات پزشکی دریافت نمی کند.


در ماه مه، اردیبهشت، پلیس گروهی ۹ نفره را در پاکستان بازداشت کرد که چهار تن از آنان پزشک بودند. این افراد با آدم ربایی و مسموم کردن آنان کلیه آنان را میربودند.


در پاکستان تلاش هایی برای ممنوع اعلام کردن این تجارت انجام شده است اما لابی قدرتمندی از تایید شدن آن توسط دولت جلوگیری می کند.


سازمان بهداشت جهانی می گوید پیوند کلیه بیشترین تعداد را در میان پیوندهای عضو دارد. پس از کلیه ، پیوند کبد ، قلب ،و شش در مکان های بعدی قرار می گیرند.


به نوشته خبرگزاری رویترز برخی کشورهای معروف به منابع اعضای بدن برای پیوند، مثل برزیل هند و مولداوی خرید و فروش اعضای بدن را ممنوع اعلام کرده اند. ایران تنها کشور جهان است که در آن فروش عضو از یک شخص به شخص دیگر برای پیوند قانونی است.


XS
SM
MD
LG