لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

وزارت بهداشت ايران خبر افزايش شيوع تب مالت را تکذيب کرد


تب مالت از بيماری‌های مشترک ميان انسان و دام است.
تب مالت از بيماری‌های مشترک ميان انسان و دام است.
وزارت بهداشت ايران اعلام کرد که اخبار ی که در روزهای اخير در برخی رسانه های کشور درباره افزايش شيوع بيماری تب مالت منتشر شده، صحت ندارد.

خبرگزاری نيمه دولتی مهر به نقل از دکتر مينو محرز ،رئيس انجمن بيماری های عفونی ايران نوشته بود که بيماری تب مالت افزايش يافته است.

تب مالت از بيماری‌های مشترک ميان انسان و دام است. اين بيماری در دستگاه تناسلی و ادراری حيوانات اختلال ايجاد می‌کند و در انسان معمولا باعث تب، تعريق، ضعف و بی‌حالی و کاهش وزن است.

اين بيماری از طريق حيوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و خوک به انسان انتقال می‌يابد. خوردن فراورده‌های دامی و لبنی يا انتقال مستقيم از طريق تماس با حيوان آلوده از ديگر راه‌های سرايت اين بيماری است.

مينو محرز، رئيس انجمن بيماری‌های عفونی، با وجود هشدار در مورد شيوع تب مالت در ايران گفته بود که در اين مورد آمار دقيقی وجود ندارد و اين ارزيابی براساس «مشاهدات و گزارش‌های دريافتی از مناطق مختلف کشور» صورت گرفته است.

رئيس انجمن بيماری‌های در مورد علت «گسترش» بيماری تب مالت می‌گويد: «احتمالا اختلال در واکسيناسيون دام‌ها که وظيفه دامپزشکی است موجب بروز اين مشکل شده است.»

به گفته کارشناسان بهترين راه پيگشيری از اين بيماری استفاده از فرآورده‌های شيری پاستوريزه و واکسيناسيون دام‌ها است.
XS
SM
MD
LG