لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

«کمپين سفارتخانه های سبز برای حمایت از جنبش سبز ایران»


محمد رضا حيدرى
محمد رضا حيدرى
محمد رضا حيدرى، كنسول سابق جمهورى اسلامى در نروژ است، كه اخیرا خبر استعفای او در اعتراض به سركوب مخالفان در ايران در رسانه های جهانی بازتاب فراوان یافت. آقای حیدری در گفت و گویی با رادیو فردا از «ایجاد کمپين سفارتخانه های سبز و اعلام همبستگی ديپلمات های ايرانی با جنبش سبز در داخل کشور » سخن گفته است.

محمدرضا حيدری در این گفت و گو می گوید: « هدف ما از ايجاد کمپين سفارتخانه های سبز، اعلام همبستگی ديپلمات های ايرانی با مبارزان جنبش سبز در داخل کشور، انعکاس خواست مردم ايران به گوش مردم جهان که از مبارزات حق طلبانه مردم ايران حمايت می کنند، دفاع از حقوق بشر و افشای نقض حقوق بشر در داخل کشور و هچنين برگزاری انتخابات آزاد و به رسميت شناختن رای مردم بر تعيين سرنوشت خودشان است که تاکنون در جمهوری اسلامی ناديده گرفته شده و همچنين آزادی مطبوعات و آزادی احزاب. اين اهداف کلی کمپين سفارتخانه های سبز است که ما به دنبالش هستيم و انشاءالله به آن برسيم. »

آقای حيدری، برای رسيدن به هر هدفی نياز به ابزار و امکانات است. شما با چه امکانهايی در نظر داريد به اين هدف ها برسيد؟

ما تماس هايی را با مقام هايی که در رابطه با مسائل حقوق بشر در اينجا فعال اند، به خصوص در زمينه کشور ايران، گرفتيم و با آنها صحبت کرديم و آنها را ترغيب کرديم که از اين راهی که ما می رويم، حمايت کنند.



همچنين تماس هايی با دوستان خودمان در داخل بعضی سفارتخانه ها و در داخل کشور داشتيم که بتوانيم انجام بدهيم اين کار را تا آنها را بتوانيم هم به آغوش مردم خودمان برگردانيم و همچنين سازمان هايی هستند که در رابطه با احزاب سياسی در داخل همين کشور نروژ فعال اند و آنها را هم طی ملاقات هايی که با آنها داشتيم مجاب کرديم که از اين هدف ما حمايت کنند، تا ما بتوانيم از دوستان مان که در بعضی از کشورهای آسيای ميانه، آفريقايی و يا آسيايی هستند و امکانات يک ديپلمات در کشور اروپايی را ممکن است نداشته باشند، حمايت کنيم و بتوانيم آنها را به کشورهايی که امن اند هدايت کنيم و صدای آنها را به گوش مردم دنيا برسانيم.

بازتاب پيوستن شما به جنبش آزاديخواهی در ايران تاکنون در وزارت خارجه ايران و به طور کلی در ميان همکاران شما در جهان چگونه بوده است؟

با توجه به اينکه من جزو کارمندان نمونه سيستم وزارت خارجه بودم و از جانبازان جنگ هم بودم، بازتاب و انعکاس بين همکارانم زياد بوده و تماسی که با دوستان در ايران داشتم، خيلی اين مطلب را تاييد کرده بودند و همچنين در بين سفارتخانه هايی که در خارج از کشور هستند و دوستانی که من از قبل می شناختم، آنها نيز اين مطلب را تاييد کرده بودند که بايد از يک جايی شروع می شد.

حالا قرعه به نام من خورد. اميدوارم دوستانم شجاعت اين را پيدا کنند که به صورت علنی، مطالبی را که در پنهان با هم بيان کرديم، به صورت علنی بيان کنند و به راه ما و جنبش سبز مردم ايران بپيوندند و هرچه زودتر به خواستهای مردم جامه عمل بپوشانند.

در خبرها آمده که يکی از مقام های سفارت ايران در ژاپن نيز استعفا کرده. شما از اين موضوع خبری داريد؟

من نيز اسم ايشان و مطلبی را که در سايت ها داده بودند از طريق اينترنت فقط ديدم. اما قبل از اينکه ايشان را بشناسم از طريق دوستانی که در سفارت ما در ژاپن بودند، تماسی که داشتيم، قبل از اينکه حتی من خودم استعفا بدهم، مطرح شده بود که در داخل سفارت در ژاپن، اين موضوع هست و افرادی هستند که ناراضی هستند نسبت به برخوردهايی که با مردم می شود و اين مسئله را محکوم می کنند. اميدوارم که اين قضيه صحت داشته باشد و بقيه همکاران من هم راهی که اين دوست عزيز ما رفته را طی کنند و به ما پيوندند.
XS
SM
MD
LG