لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

استخدام هشت هزار فرزند شهید و جانباز در آموزش و پرورش


اعتراض معلمان در تهران. عکس تزئینی است.
اعتراض معلمان در تهران. عکس تزئینی است.
هشت هزار فرزند شهید و همچنین تعدادی از فرزندان جانبازان در وزارت آموزش و پرورش استخدام می شوند. این خبری است که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است.

در همین زمینه رادیو فردا با شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسائل آموزشی در ایران گفت و گو کرده است.

این افراد بر چه اساسی به عنوان معلم استخدام می شوند؟

یک آزمونی خرداد ماه برگزار شد و نتایج آن اعلام شد. پس از مصاحبه اختصاصی و گزینش، چهل هزار نفر انتخاب شدند. چیزی که اعلام شده توسط مقامات آموزش و پرورش اینست که استخدام این تعداد طبق قانون بیست و پنج درصد سهمیه بوده است. چیزی حدود ده هزار نفر از این افراد بایستی استخدام می شدند. بنابراین استخدامشان به این صورت است که اینها اولویت داشتند.

و شما الان نگاهتان اینست که همه نمره را کسب کرده اند چون هشت هزار نفر به هر حال جمعیت کمی نیست...
این چیزی که اعلام شده اینست که این آزمون در کمال صحت برگزار شده. این ادعای آموزش و پرورش است. اما کمیسیون قضایی مجلس نظر دیگری دارد. قرار شده که سازمان بازرسی هم وارد قضیه شود.



الان این بحث به موازات وضعیتی مطرح می شود که معلمان حق التدریسی یا معلمان موسوم به معلمان شرکتی در ایران دارند و مدتهاست که اعتراض می کنند و خواهان این هستند که استخدام شوند. اگر فضایی برای استخدام وجود دارد، چرا این معلمانی که تدریس می کنند در وزارت آموزش و پرورش در این حوزه قرار نمی گیرند؟

مجلس قانونی دارد که آموزش و پرورش موظف است 66 هزار حق التدریسی را ظرف پنج سال استخدام کند. امسال که بحث آزمون مطرح شد مجدداً مجلس در اردیبهشت ماه مصوبه ای گذراند که متضمن همین نظر شما بود که معلمان حق التدریس بایستی در اولویت قرار گیرند. حتی مجلس با برگزاری آزمون هم تا حدودی مخالف بود. الان هم آموزش و پرورش ادعا می کند که 26 هزار حق التدریسی را هم استخدام رسمی کرده. اما بقیه حق التدریس ها که چیزی حدود 40 هزار نفر است، اینها معترض اند.

در مورد شرکتی ها، اینها در قالب شرکتهایی وارد آموزش و پرورش شدند و حداقل حقوق را دریافت می کردند.

چیزی حدود 175 هزار تومان و در مناطق دور افتاده کار می کردند. آقای حاجی بابایی امسال اعلام کردند که اصولاً اینها معلم نبودند و ... وارد شدند. صحبت اینست که چه جوری ممکن است 26 هزار نفر معلم همینجوری وارد آموزش و پرورش شوند لا به لای نیروهای اصلی. منتها نکته اصلی که من می خواهم بر آن تاکید کنم اینست که در آموزش و پرورش، سیاست مشخصی وجود ندارد. آقای علی احمدی که تا یک سال پیش وزیر بودند مرتباً از تراکم نیرو در آموزش و پرورش شکایت می کردند و می گفتند که حتی استخدام یک نفر منجر به انهدام آموزش و پرورش می شود. حالا در عرض چند ماه که آقای حاجی بابایی آمده اند اعلام کرده اند که ما در تمام زمینه ها کمبود نیرو داریم. همین امسال فقط 65 هزار نفر وارد آموزش و پرورش می شوند.

اگر ممکن است مختصری در مورد جریان استیضاح آقای وزیر هم توضیح دهید.

بیشترین مشکل آقای حاجی بابایی اینست که به مجلس اعتنا نمی کند. ایشان خودشان 14 سال نماینده مجلس بودند.

مجلس با رای بسیار بالایی ایشان را فرستادند وزیر شدند. الان نمایندگان مجلس معتقدند که آموزش و پرورش در موارد مختلفی از قانون تخطی کرده است. حتی بعضی قوانین تحولی آموزش و پرورش را مثل سند ملی آموزش و پرورش را وزارت آموزش و پرورش به جای اینکه بفرستد به مجلس فرستادند از طریق هیات دولت به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

منتها به نظر من این مجلس توان استیضاح حاجی بابایی را ندارد و این صرفاً یک تهدیدی بوده، برای اینکه ایشان دست و پای خود را جمع کند و یک مقدار به قانون مجلس از جمله درباره پارتی بازی های احتمالی که در این آزمون چهل هزار نفر شده، جوابگو باشد. آقای حاجی بابایی که خودشان در استیضاح مرتضی حاجی سال 83 با شعارهای رفاهی برای معلمان، تشکل های صنفی معلمان وارد شدند و در واقع الان تمام آن مسائل به خودش وارد است.
XS
SM
MD
LG