لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

دیوان عدالت اداری: حکم انحلال خانه‌ سينما پابرجاست


محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری
محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری

ديوان عدالت اداری ايران، روز پنجشنبه و به رغم اينکه دو روز پيش از آن اعلام کرده بود حکم انحلال خانه‌ سينما نقض شده است، بار ديگر تأکید کرد که حکم انحلال این نهاد صنفی پابرجاست.

محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری ایران روز پنج‌شنبه، چهارم خردادماه، به خبرگزاری فارس گفت حکم انحلال خانه‌ سينما در دو مرجع مختلفِ وزارت ارشاد («شورای فرهنگ عمومی» و «هیأت رسيدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری») صادر شده و خانه سينما فقط از يکی از اين دو مرجع شکايت کرده است.

به گفته‌ آقای منتظری، اگر خانه‌ سينما شکايتی از تصميم شورای فرهنگ عمومی به ديوان عدالت اداری ارائه نکند، انحلال خانه‌ی سينما پابرجاست.

این در حالی است که فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما، به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته بود: «به دنبال حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت این خانه از صبح روز شنبه، ۶ خرداد، به صورت رسمی آغاز می‌شود.»

سه شنبه، دوم خرداد، تنها ساعاتی پس از انتشار خبر نقض انحلال خانه سینما به دست دیوان عدالت اداری، واکنش‌های متفاوت و متناقضی از دو طرف دعوا منتشر شد.

خانه سینما اعلام کرد از چهارشنبه، سوم خرداد، فعالیت خود را از سر می‌گیرد و تأکید کرد که وزارت ارشاد حکم دیوان را «تکذیب» می‌کند.

با این‌حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه به نقل از رئیس دیوان عدالت اداری، حکم وزارت ارشاد جمهوری اسلامی مبنی بر «انحلال» خانه سینما را تمام ‌شده اعلام کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۰، حکم انحلال خانه سینمای ایران را صادر و دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیر‌قانونی بعدی» اعلام کرد.

دو هزار تن از اهالی سینما اواخر بهمن‌ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای که مخاطب آن «نخبگان، مسئولان و مردم» معرفی شده‌ بودند، مخالفت خود را با انحلال خانه سینما اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG