لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

اعتراض کانون مدافعان حقوق بشر به تخریب گورستان خاوران


گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران. (عکس: Rfe/Rl)
گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران. (عکس: Rfe/Rl)
کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بيانيه‌ای تخريب گورستان خاوران، محل دفن شمار چشمگيری از زندانيان سياسی اعدام شده در دهه شصت شمسی و به ويژه سال ۱۳۶۷، را محکوم کرد.

در بيانيه اين کانون آمده است: «حفظ حرمت درگذشتگان وظيفه همگان از جمله مسوولان حکومتی است» و از سران جمهوری اسلامی خواسته شده که در مورد اعاده وضع و بازسازی گورستان خاوران تصمیم بگيرند.

بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر همچنين می‌گويد: «اخيراً مطلع شديم که گورستان خاوران – محل دفن قربانيان کشتار غيرقانونی زندانيان سياسی دهه شصت و بويژه سال ۱۳۶۷ – توسط برخی مأموران به گونه‌ای تخريب شده است که ظاهراً قصد محو آثار گورستان و تبديل آن به پارک يا فضای سبز را داشته‌اند.»

دفتر كانون مدافعان حقوق بشر كه شیرین عبادى، برنده جایزه نوبل صلح، رياست آن را بر عهده داشت، اخیرا از سوى دستگاه قضايى جمهورى اسلامى و به اتهام نداشتن مجوز فعاليت از وزارت كشور تعطيل شد.


اين اقدام دستگاه قضايى با محكوميت گسترده سازمان‌هاى حقوق بشرى آمريكا و اتحاديه اروپا روبه‌رو شد.


پيش از اين، سازمان عفو بين‌الملل نيز با انتشار بيانيه‌ای تخريب گورستان خاوران را محکوم کرده و اعلام کرده بود که اين گورستان تا زمان انجام گرفتن تحقيقات مستقل درباره کشتار جمعی زندانيان سياسی در سال ۱۳۶۷ در ايران بايد حفظ شود.

عفو بين‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته است که به گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازديد از گورستان خاوران و جمع‌آوری اطلاعات برای انجام تحقيقات را بدهد.

چند تن از خانواده‌های زندانيان سياسی اعدام شده در دهه ۶۰ در چند روز گذشته با انتشار نامه‌ای گفته بودند که ماموران دولت در فاصله روزهای ۲۰ تا ۲۷ دی‌ماه قسمتی از گورستان خاوران را با بولدوزر زير و رو کرده و با ريختن خاک تازه در آن محل درخت کاشته‌اند.
آيت‌الله حسينعلی منتظری، سرشناس‌ترين روحانی منتقد حکومت ايران، از تخريب گورستان خاوران انتقاد کرده و گفته است: «با قبرهای آنها هم برخورد می‎شود.»

آيت‌الله منتظری در سال ۱۳۶۷، هنگامی که جانشين آيت‌الله خمينی بود، در نامه‌هايی به اعدام‌های دسته‌جمعی آن سال اعتراض کرد.
اين اعتراض‌ها از جمله دلايل اصلی عزل آيت‌الله منتظری از جانشينی رهبری جمهوری اسلامی ايران شمرده شده است.

خاوران، منطقه‌ای در شرق تهران، پس از دفن شماری از زندانيان سياسی اعدام شده در سال ۱۳۶۷ خورشيدی ، در آن منطقه شهرت يافت.
XS
SM
MD
LG