لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

«احتمال شکست مذاکرات مسکو و پیامدهای ناگوار آن برای ایران»


مذاکرات هسته ای ایران در بغداد
مذاکرات هسته ای ایران در بغداد

گروه بین المللی بحران، «آی سی جی»، در مقاله تحلیلی خود با اشاره به احتمال شکست مذاکرات مسکو و پیامدهای ناگوار آن برای ایران و گروه ۵ +۱ پیشنهاد می کند با رویکرد جدیدی این گفتگو ها را آغاز کنند.

تحلیل گران گروه بین المللی بحران معتقدند که آمریکا و اتحادیه اروپا امیدوارند تحریم ها ایران را به مصالحه و سازش وادار کند. در مقابل تهران هم به این امید است که بحران اقتصادی اروپا و ترس از پیامدهای افزایش تحریمها و نیز احتمال دادن امتیازهای بیشتر به جمهوری اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بتواند به نفع ایران تمام شود.

اما به نوشته گروه بین المللی بحران هر دو این سناریوها با واقعیت مطابقت ندارد و اگر در مذاکرات مسکو معامله ای صورت نگیرد تنش ها بین دو طرف و خطر حمله اسرائیل بیشتر خواهد شد.

علی واعظ تحلیلگر ارشد مسائل ایران در گروه بین المللی بحران می گوید گرچه نفس از سرگیری مذاکرات در استانبول پس از ۱۵ ماه تنش و بحران مثبت بود ولی این گفتگوها سبب ایجاد توهم و برداشتهای نادرست در هر دو طرف شد.

به گفته او در این گفتگوها طرفین بدنبال خرید وقت بودند و تلاش می کردند از بحرانی که می توانست به حمله نظامی اسرائیل منجر شود ، جلوگیری کنند.

به نوشته این مرکز تحقیقاتی، ایران منافع خودش را در بتعویق انداختن تحریم ها می دید و گروه ۱+ ۵ هم نگران بی ثباتی بیشتر در منطقه ، گرانتر شدن بهای نفت ، پیچیده تر شدن روند مقابله با بحران اقتصادی اروپا و انتخاب مجدد باراک اوباما بود.

«آی سی جی» می افزاید غرب تصور می کرد ایران زیر فشار تحریم ها و ترس از حمله اسرائیل پای میز مذاکره آمده و ایران فکر می کرد با افزایش حجم اورانیوم غنی شده و راه اندازی سایت فردو برگ برنده را در دست دارد.

هر دو طرف با اطمینان و اعتماد بنفس به بغداد رفتند. هیچ کدام حاضر به از دست دادن برگهای برنده خود نبودند و نشست بغداد این موضوع را نشان داد.

اکنون به نوشته گروه بین المللی بحران دو طرف باید آماده دادن امتیازهایی به یکدیگر باشند.

آی سی جی برای حل مناقشه هسته ای ایران پیشنهادی های مشخصی را مطرح کرده است:

- ادامه گفتگوها در سطحی پائین تر ولی طولانی مدت تر بجای مذاکرات کوتاه یکی دو روزه در سطح مقامات عالی .

- پایئن آوردن سطح خواسته ها از سوی هر دو طرف .

یکی از درخواستهای گروه ۵+۱ از ایران توقف فعالیت های هسته ای در مجتمع فردو است و ایران هم خواهان لغو تحریمهاست.

اما به باور تحلیل گران گروه بین المللی بحران در موقعیت فعلی کاهش جدی تحریمها محتمل نیست و در عین حال بعید است که ایران مجتمع هسته ای فردورا که تنها تاسیسات هسته ای مقاوم در برابر حملات اسرائیل است تعطیل کند.

این گروه تحقیقاتی می گوید در مقابل طرفین باید امتیازهایی جدی و ملموس به یکدیگر بدهند تا بتوان از پیامدهای ناگوار شکست مذاکرات اجتناب کرد.

به باور تحلیل گران ای سی جی ایران باید آماده دادن امتیازهایی باشد که بتواند بطور جدی و واقعی به نگرانیهای گروه ۵ +۱ در مورد گسترش سلاحهای کشتار جمعی از طرف ایران پاسخ بدهد.

تعلیق روند غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی ، تبدیل ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به مواد قابل استفاده در تولید سوخت هسته ای ، توقف نصب دستگاههای سانتریفیوژ جدید در فردو ، استفاده از مجتمع فردو تنها برای اهداف تحقیقاتی و علمی وافزایش بازدید های سرزده بازرسان آژانس بین المللی انرژی قدمهای مشخصی است که به عقیده تحلیل گران آی سی جی ایران باید در مذاکرات پیش رو در مسکو بپذیرد .

از سوی دیگر آی سی جی می گوید گروه ۵ +۱ هم باید امتیارهایی بدهد که بطور واقعی به نگرانیهای ایران پاسخ می دهد.

پذیرش این اصل که ایران می تواند در داخل کشوردست به غنی سازی اورانیوم بزند ، خودداری از اعمال تحریم های بیشتر ، به تعویق انداختن اجرای کامل تحریم های تصویب شده برای یک دوره زمانی مشخص و یا تعلیق برخی از تحریم هایی که مراحل اجرایی آنها آغاز شد ه، به عقب انداختن تحریم کامل نفت ایران و کاستن از فشار ها به مشتریان نفت ایران، می تواند امتیازهای شش قدرت جهانی به ایران باشد.

به نوشته گروه بین المللی بحران مذاکرات مسکو ممکن است شکست بخورد و در آنزمان هدف جلوگیری از برداشتن قدمهای زیانبار از جمله حمله نظامی خواهد بود . اما پیش ازرسیدن به آن مرحله باید تا حد امکان کوشید تا اندک امیدی را که از گفتگوهای استانبول باقیمانده ، زنده نگاه داشت.

XS
SM
MD
LG