لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

رکودی بزرگ در انتظار اقتصاد جهان


دومينيک اشتراوس کان مدير صندوق بين المللی پول
دومينيک اشتراوس کان مدير صندوق بين المللی پول

صندوق بين المللی پول پيش بينی می کند که اقتصاد جهان برای اولين بار پس از شش دهه وارد يک دوران رکود شديد خواهد شد و برخلاف پيش بينی های قبلی نرخ رشد متوسط اقتصاد بين المللی به زير صفر سقوط خواهد کرد.

روزنامه گاردين، چاپ لندن در شماره روز ۱۰ مارس با تکيه به تازه ترين اظهار نظرهای مدير صندوق بين المللی پول هشدار می دهد که اين رکود شديد فعاليت های اقتصادی، مصرف کنندگان و نهادها مالی را در سراسر جهان به شدت تحت فشار قرار خواهد داد.

به نوشته روزنامه گاردين دومينيک اشتراوس کان مدير صندوق بين المللی پول در جلسه ای با حضور رهبران سياسی و اقتصادی آفريقا در دار السلام پايتخت تانزانيا گفت :«کارشناسان اين نهاد پيش بينی می کنند که رشد اقتصادی به زير صفر سقوط خواهد کرد و ما با وضعيتی روبرو خواهيم شد که برای چند نسل سابقه نداشته است.»

مدير صندوق بين المللی پول گفت : «ادامه مشکلات موسسات مالی و کاهش قدرت پولی آنها همزمان با تنزل قدرت خريد مصرف کنندگان و کاهش توليد موسسات اقتصادی باعث افت تقاضا در تمام کشورهای جهان شده ،از حجم تجارت جهانی بشدت کاسته و بهای اکثر کالاها را بشدت کاهش داده است.»

دومينيک اشتراوس کان عبارت «رکود بزرگ» را برای توصيف اين وضعيت به کار برد. اقتصاد جهانی از سال ۱۹۴۵ هيچگاه شاهد سقوط نرخ رشد به زير صفر نبوده است. ولی اکنون به نظر می رسد که برخلاف پيش بينی های کارشناسان در چند ماه پيش نرخ کاهش فعاليتهای اقتصادی بسيار شديدتر خواهد بود.

روزنامه گاردين يادآوری می کند که در ماه ژانويه صندوق بين المللی پول اعلام کرد نرخ متوسط رشد اقتصادی جهان حدود نیم درصد خواهد بود که خود به نسبت پيش بينی های سال گذشته که ۲.۲ درصد را وعده می داد کاهش شديدی بود. انتظار می رود که صندوق بين المللی پول جزييات پيش بينی از ميزان کاهش فعاليت های اقتصادی را اواخر ماه مارس اعلام کند.

دو روز قبل از هشدارهای مدير صندوق بين المللی پول بانک جهانی نيز اعلام کرد که حجم فعاليت های اقتصادی در سال جاری به نسبت سال قبل حداقل يک درصد کاهش خواهد يافت.

بانک جهانی همچنين هشدار داد که تجارت جهانی امسال شاهد بزرگترين کاهش خود طی ۸۰ سال اخير خواهد بود و به نسبت سال ۲۰۰۸ ميلادی ۱۵ درصد کاهش خواهد يافت.

گاردين می نويسد اقتصاد اکثر کشورهای بزرگ رسما در حالت رکود قرار دارند. حجم اقتصاد بريتانيا در سه ماهه پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی ۱.۶ درصد کاهش يافته و انتظار می رود که اين روند کاهش حجم فعاليتهای اقتصادی طی سال جاری در بريتانيا ادامه پيدا کند.

اقتصاد ژاپن با سريعترين روند طی ۳۵ سال گذشته در حال تضعيف است و درآمد ناخالص اين کشور طی چهار ماهه اخر سال ۲۰۰۸ ميلادی ۳/۳ درصد کاهش را نشان می دهد. در آمريکا نيز در چهارماه پايان سال ۲۰۰۸ درآمد ناخالص کشور ۳/۳ درصد کاهش يافته است.

کمک به کشورهای فقير وظيفه ای اخلاقی

روزنامه گاردين اضافه می کند که روند کاهش فعاليت های اقتصادی طی ماه های اخير نرخ بيکاری را در کشورهای پيشرفته صنعتی در اروپا و آمريکا به شدت افزايش داده است.

کارشناسان احتمال می دهند که تعداد بيکاران بريتانيا در سال جاری از مرز سه ميليون نفر عبور کند. با اين همه اين نگرانی وجود دارد که تشديد رکود اقتصادی در سطح جهان بيش از همه به کشورهای فقير و در حال توسعه را ضربه بزند.

آليستر دارلينگ وزير دارائی بريتانيا معتقد است که کمک به کشورهای فقير برای رهبران اروپا يک وظيفه اخلاقی است. وزير دارائی بريتانيا در مقاله ای که در روزنامه های اين کشور چاپ شده می نويسد: «صندوق بين المللی پول ۲۶ کشور را که نيمی از آنها در آفريقای سياه قرار دارند مشخص کرده است که بشدت از عوارض رکود اقتصادی لطمه خواهند خورد. پيش بينی می شود که کشورهای اروپای مرکزی و شرقی در سال ۲۰۰۹ با کسری موازنه ای بالغ بر ۱۰۰ ميليارد دلار روبرو شوند و بانک جهانی ارزيابی می کند که ۱۲۹ کشور در حال توسعه جهان با کسری موازنه ای بين ۲۷۰ تا ۷۰۰ ميليارد دلار روبرو هستند.»

وزير دارائی بريتانيا در ادامه می افزايد : «چندين دهه اتحاد اقتصادی رفاه و رونق خوبی را برای اروپا به ارمغان آورده است اما مناسبات اقتصادی نزديک تر دشواری هائی را نيز به همراه می آورد. همه ما تحت تاثير آنچه که در کشورهای همسايه اتفاق می افتد قرار خواهيم گرفت.»

XS
SM
MD
LG