لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

رهبر ایران: حماس برای جنگ تازه آمادگی داشته باشد


رهبر حماس برای دیدار با مقام های ایرانی روز یکشنبه به تهران سفر کرد.
رهبر حماس برای دیدار با مقام های ایرانی روز یکشنبه به تهران سفر کرد.
همزمان با تهديد نخست وزير اسرائيل به پاسخ «نامتناسب» عليه راكت پراكنى حماس، رهبر ايران از اين گروه خواست تا براى جنگ احتمالی تازه آمادگى داشته باشد.

آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران در ديدار با خالد مشعل، رهبر سياسى گروه حماس گفت كه «مقاومت اسلامى بايد با هوشيارى و تدبير براى همه احتمالات و شرايط، حتى احتمال آغاز مجدد جنگ آمادگى كامل داشته باشد.»

بر اساس گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، خالد مشعل در اين ديدار «گزارش كاملى از تحولات نظامى و سياسى مربوط به جنگ غزه و بعد از پايان جنگ» را ارائه كرد و گفت: «جمهورى اسلامى ايران بيشترين حمايت ها را از مردم غزه داشته است.»

در همين حال، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، روز يكشنبه در واكنش به پرتاب چند راكت و خمپاره به جنوب اين كشور اعلام كرد، در صورتى كه اين حملات ادامه يابد پاسخ اسرائيل به آن «سنگين و نامتناسب» خواهد بود.

حملات روز يكشنبه كه هنوز هيچ گروهى مسئوليت آن را بر عهده نگرفته است سه زخمى بر جاى گذاشت و گمانه زنى در باره احتمال شروع مجدد خشونت ها در نوار غزه را افزايش داد.

تهديد تازه اسرائيل در زمانى بين مى شود كه تنها ۹ روز به برگزارى انتخابات پارلمانى اين كشور باقى مانده است.

از زمان اعلام آتش بس نانوشته ميان اسرائيل و گروه حماس در دو هفته پيش، تعداد راكت پراكنى و پرتاب خمپاره روبه افزايش بوده است. اسرائيل در اين زمينه فقط به واكنش هاى محدودى عليه حملات از نوار غزه اكتفاء كرده است.

آقاى اولمرت در جلسه كابينه امنيتى اسرائيل گفت: «اگر به مناطق مسكونى در جنوب شليكى صورت گيرد، پاسخ اسرائيل به آن سنگين و نامتناسب خواهد بود.»

طاهر نونو، از سخنگويان حماس در واكنش گفته است: تهديد اولمرت تلاشى از سوى اسرائيل جهت «يافتن دستاويزى براى افزايش تجاوز خود عليه مردم غزه است.»

مقام هاى وزارت دفاع اسرائيل احتمال حمله زمينى به نوار غزه را ضعيف دانسته اند ولى گفته اند كه پاسخ به حملات از طريق حملات هوايى صورت خواهد گرفت.

همزمان با اين تحولات، نمايندگان اسرائيل و حماس با ميانجى گرى مصر در قاهره در حال مذاكره براى برقرارى آتس بس طولانى مدت هستند.

حماس از اسرائيل و مصر خواسته است تا گذرگاه هاى مرزى نوار غزه را باز كنند. اين گروه هر گونه آتش بس دائمى را رد كرده است.

اسرائيل نيز بر جلوگيرى از قاچاق سلاح از مرز مصر براى گروه حماس تاكيد كرده است.

از سوى ديگر، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطينى كه در مصر به سر مى برد گروه حماس را متهم كرد كه مردم نوار غزه را در معرض خطر قرار داده است.

آقاى عباس به خبرنگاران گفته است كه با حماس مذاكره نخواهد كرد تا زمانى كه اين گروه حاكميت تشكيلات خودگردان بر مردم فلسطين را بپذيرد.
XS
SM
MD
LG