لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

خاویر سولانا به غزه رفت


خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای مشاهده خرابی‌های ناشی از جنگ ۲۲ روزه اسرائيل با حماس و نيز برای بررسی وضعيت انسانی، روز جمعه وارد باريکه غزه شد.

رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، به همراه يوناس گار استوره، وزير امور خارجه نروژ، از بيت حانون، مرز شمالی غزه وارد سرزمين‌های فلسطينی شد.

آقای سولانا در جريان بازديد خود از ويرانی‌‌های غزه، از مدرسه بين‌المللی آمريکايی‌ها در بيت لاهيا و خرابه‌های عابد رابو، در منطقه جباليا، جايی که هزران فلسطينی بر روی ويرانه‌های منازل خود در زاغه زندگی می‌کنند، ديدن کرد.

رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا در جريان اين بازديدها اظهار داشت که اتحاديه اروپا تلاش خواهد کرد تا گذرگاه رفح بازگشايی شده و توافق جامعی بين طرف‌های فلسطينی حاصل شود.

آقای سولانا در اين سفر با هيچ يک از نمايندگان حماس، که اتحاديه اروپايی آن را سازمانی تروريستی می‌داند، ملاقات نخواهد کرد. اين نخستين سفر رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا به باريکه غزه پس از به قدرت حماس در سال ۱۳۸۵ است.

خاوير سولانا بعد از بازديد از غزه به منطقه سديروت در خاک اسرائيل و در نزديکی مرز غزه خواهد رفت. منطقه سديروت پيش از جنگ ۲۲ روز و در طی آن بارها هدف راکت‌های شبه‌نظاميان فلسطينی قرار گرفته بود.

روز دوشنبه قرار است يک کنفرانس بين‌المللی در مورد بازسازی غزه، در شرم الشيخ مصر، باحضور کشورهای اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG