لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

آمریکا دعوت از دیپلمات‌های ایرانی را پس گرفت


پرچم ایالات متحده در مقابل ساختمان کنگره
پرچم ایالات متحده در مقابل ساختمان کنگره
دولت باراک اوباما، دعوت از دیپلمات‌های ایرانی برای شرکت در مراسم چهارم ژوییه، سالروز استقلال‌ آمریکا، را لغو کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری رودهام کلینتون روز چهارشنبه به کارکنان و دیپلمات‌های وزارت خارجه اطلاع داد که دعوت قبلی از دیپلمات‌های ایرانی برای شرکت در مراسم سالروز استقلال آمریکا ملغی شده است.

در پیام وزیر خارجه آمریکا که به دیپلمات‌های این کشور فرستاده شده آمده است: «متاسفانه، شرایط تغییر کرده است و شرکت دیپلمات‌های ایرانی، ‌نظر به اقدامات ناعادلانه‌‌ای که از سوی رئیس‌جمهوری و من محکوم شده، سزاوار نخواهد بود.»

‌در ادامه پیام هیلاری کلینتون تاکید شده که اگر تاکنون دعوتی برای ایرانی‌ها فرستاده شده، لازم است بار دیگر دیپلمات‌های آمریکایی به دیپلمات‌های ایرانی اعلام کنند که حضور آنها در این مراسم به هیچ عنوان در شرایط کنونی درست نیست و اگر در مواردی که از دیپلمات‌های ایرانی دعوتی بعمل نیامده، اقدام دیگری صورت نگیرد.

هیلاری کلینتون، چند هفته پیش به دیپلمات‌های آمریکایی در سراسر جهان مجوز داده بود تا از دیپلمات‌های ایرانی در برای شرکت در مراسم چهارم ژوئیه دعوت بعمل آورند.

به گفته ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مجوز هیلاری کلینتون برای دعوت از دیپلمات‌های ایرانی از آن رو مورد نیاز بود که تهران و واشینگتن مناسبات رسمی با یکدیگر ندارند.

در همین حال رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد با توجه به حوادث روزهای گذشته، که به سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات ایران دلالت دارد، دعوتی از دیپلمات‌های ایرانی بعمل نخواهد آمد.

پیش از لغو دعوت دیپلمات‌های ایرانی، باراک اوباما، روز سه‌شنبه، بکارگیری خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان ایرانی را محکوم کرده بود.

پیش از دستور جدید هیلاری کلینتون بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا هیچ دیپلمات ایرانی به دعوت واشینگتن برای شرکت در مراسم چهارم ژوییه را پاسخ مثبت نداده بود.
XS
SM
MD
LG