لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

«پیشانی خونین هاله سحابی، نشان از ضرب و جرح داشت»


هاله سحابی، دختر عزت‌الله سحابی و از فعالان ملی مذهبی
هاله سحابی، دختر عزت‌الله سحابی و از فعالان ملی مذهبی
هاله سحابی از فعالان حقوق زنان و عضو مادران صلح ايران، بامداد چهارشنبه ۱۴ مرداد در ميدان بهارستان تهران همزمان با برگزاری مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد بازداشت شد.

شاهدان عينی می‌گویند هنگامی که پلیس‌های زن، هاله سحابی ۵۶ ساله را بازداشت می‌کردند، سر او آسیب دیده و چهره او در اتومبیل خونین شده است و اتومبیلی او را به مکانی نامعلوم برده است.

هاله سحابی عضو »انجمن مادران صلح»، دختر عزت‌الله سحابی فعال طیف ملی-مذهبی، نوه یدالله سحابی از بنیانگذاران «نهضت آزادی ایران» و وزیر مشاور دولت موقت انقلاب به ریاست مهندس مهدی بازرگان است.

فاطمه گوارایی، عضو شورای فعالان ملی-مذهبی، و از آشنایان خانم سحابی به پرسش‌های رادیو فردا در مورد بازداشت خانم سحابی پاسخ گفته است.

رادیو فردا: خانم گوارایی، بازداشت خانم سحابی در چه زمانی و چگونه صورت گرفت؟

فاطمه گوارایی: ما در لحظات اولیه صبح متوجه شدیم که این خبر انعکاس پیدا کرد که سرکار خانم سحابی بازداشت شده. از همان موقع تلاش کردیم که ببینیم نحوه رویداد چگونه بوده، تا در تماسی با خانواده سعی کردم که از جزییات اتفاق آگاه شوم. ساعت ۹:۳۵ صبح درهمان بدو رویدادهایی که در تجمع بهارستان رخ داده، ایشان بازداشت شد.

افرادی که در اطراف ایشان بودند، وقتی متوجه بازداشت ایشان شدند (با یک مقدار کشمکش و زدوخورد اندک هم همراه بوده) وارد عمل شدند که از بازداشت ایشان ممانعت کنند. اما به صورت اطرافیان گاز فلفل استفاده کردند. در نتیجه آنها نتوانستند اقدامی انجام دهند. خانم‌های دیگری که در صحنه بودند تلاش کردند.

ایشان را سوار یک پژوی یشمی رنگ کرده بودند، که شماره‌اش هم الان توسط همان افراد داده شده و از طریق خانواده هم دارد این مسئله پیگیری می‌شود. مشخصات و شماره ماشین به مراکز مربوطه داده شده و گفته شده که ایشان توسط سرنشینان این ماشین به زور سوار شده و برده شده. [اطرافیان] تلاش کردند که ایشان را از ماشین خارج کنند، متوجه شدند کسانی که در آن ماشین سوار بودند، زنان پلیس بودند.

به هر حال خانم سحابی توسط آن ماشین به همراه آن سرنشینان و ماشینی که به همراه آن دو ون پلیس هم وجود داشته، از محل خارج می‌شود. تا این لحظه هم خانواده در مراجعاتی که به مراکز مربوطه داشته، مثل کلانتری بهارستان، پلیس امنیت و نیروهای دیگری که درگیر این قضایا هستند، هیچگونه اطلاعی از ایشان به دست نیاورده‌اند.

این درست است که سرشان با ضربه باتوم آسیب دیده؟

شاهدانی که در آنجا بودند دیدند که صورت ایشان توی ماشین قدری خونین است. یعنی از قسمت سر خونی بوده و البته خود ایشان هم درخواست کرده که سایرین مداخله نکنند مبادا باعث بازداشت سایرین شود. ولی پیشانی خونین ایشان دیده شده که حکایت از ضرب و جرح داشته و ضربات دست نمی‌تواند قطعاً موجب خونریزی شود. قاعدتاً باید با چیز سخت‌تر از آن اصابت کرده باشد، یا به سر ایشان ضربه خورده باشد.

اتفاقی آنجا بودند یا اینکه برای اعتراض به برگزاری مراسم تحلیف آقای احمدی‌نژاد رفته بودند میدان بهارستان؟

تا آنجا که من اطلاع دارم امروز مردم ایران، شاید اکثریت قریب به اتفاق، همینطوری به همه جا نمی‌روند. این روند را قبول ندارند، سعی می‌کنند با حضور در اینگونه برنامه‌ها اعتراض خود را نشان دهند، من خودم از خانم سحابی مستقیماً این را نشنیده‌ام، بنابراین نمی‌توانم به نیابت از سوی او بگویم که آگاهانه به آن محل رفتند یا در حال عبور بودند. ولی حضور در آن صحنه و در آن مکان و در آن ساعت هم تصادفی نمی‌تواند باشد.

پس خبری هم در مورد اینکه آیا فعالیت ایشان در همراهی با عده دیگری بوده، مثل جمعیت مادران صلح که ایشان عضوی از آن هستند، ندارید، نمی‌توانید تأیید کنید که متشکل بوده؟

به احتمال زیاد می‌شود حدس زد که در صحنه افراد دیگری هم از جمع مادران صلح بودند. ولی با این شرایط امنیتی که بر کشور حاکم است، شاید صلاح این نباشد که اسامی‌شان مطرح شود یا حضورشان رسماً قطعیت داده شود. ما به اندازه کافی این روزها از زنان و مردان و جوانان‌مان داریم. همانطور که اطلاعات به این دقیقی از نحوه بازداشت و شخصیت ایشان و وضعیت بازداشت و غیره به این سرعت در اختیار سایت‌ها قرار گرفته، نشان دهنده این است که ایشان تنها نبوده و با دوستان و همفکرانشان بودند.

خانم هاله سحابی یکی از مبارزان قدیمی ایران است از قبل از انقلاب سوابق مبارزاتی داشتند، همینطور بعد از انقلاب. منتسب به یک خانواده بسیار اصیل و مبارز در ایران هستند. در این اواخر هم بعد از تشکیل مادران صلح در تمامی مناسباتی که مادران صلح داشتند، ایشان بسیار حضور زنده‌ای داشتند. در عین حال ایشان عضو رسمی شورای فعالان ملی مذهبی هستند.

بنابراین ما هرگونه اتفاقی را که برای ایشان بیافتد، دست اندرکاران را مسئول می‌دانیم. باتوجه به اینکه تاکنون هم مسئولیت بازداشت ایشان را برعهده نگرفته‌اند. تا آنجایی هم که من از خانواده شنیده‌ام، ایشان بیماری قند دارند. ما به نمایندگی از طرف خانواده ملی-مذهبی یا فعالان زن و یا حتی مادران صلح بخواهیم بگوییم ما مسئولیت جانی خانم سحابی را مستقیماً بازداشت‌کنندگان می‌دانیم. هر اتفاقی برای ایشان بیافتد، باید پاسخگو باشند.
XS
SM
MD
LG